Kertaluontoinen palkkio ja toimeentulotuki

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Keltainenviiva

Kertaluontoinen palkkio ja toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Keltainenviiva » 19 Touko 2019, 20:52

Hei,

Olen lopputyötäni viimeistelevä korkeakouluopiskelija, jonka opintotukikuukaudet ovat loppuneet: Olen siis nämä viimeiset opintokuukauteni perustoimeentulotuella. Opiskelen nyt kesäajan ja tutkintoni saan valmiiksi syksylle 2019 - kun syksyn valmistumispäivät vain varmistuvat elo-syyskuulle. Saan tässä kuussa kertaluontoisen palkkion opinnäytetyöstäni, vajaa 2000 euroa.

Miten tuo kertaluonteinen palkkio huomioidaan seuraavaa perustoimeentulotekea myönnettäessä (saanko tukea lainkaan?) ja tarvitseeko minun tehdä muutosta/ilmoitusta nykyiseen saamaani yleiseen asumistukeen tämän palkkion myötä?

Vieras

Re: Kertaluontoinen palkkio ja toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Touko 2019, 21:49

Se otetaan tulona huomioon laskelmalla.

Kela | toimeentulotuki

Re: Kertaluontoinen palkkio ja toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 20 Touko 2019, 13:25

Hei Keltainenviiva!

Ilmoita seuraavan hakemuksesi yhteydessä saamasi tulot, tai tee tarkistushakemus toukokuulle, jos olet jo saanut toukokuun toimeentulotuen. Kaikki nettotulosi huomioidaan toimeentulotuen laskelmalla tulona.

Koska perustoimeentulotuki on viimesijainen taloudellinen tuki, tilapäiset, suuret tulot (esim. vahingonkorvaus, suuri veronpalautus tai perintö) voivat vaikuttaa toimeentulotukioikeuteesi useamman kuukauden ajan.

Jos saat suurempia tuloja, sinun pitää varautua kattamaan elinkustannuksesi niiden avulla ja kyseiset tulot voidaan ottaa huomioon toimeentulotuestasi päätettäessä

Tässä lisätietoa siitä miten tulot vaikuttavat: http://www.kela.fi/toimeentulotuki-mite ... aikuttavat.

Yleistä asumistukea ei tarvitse tarkistaa jos on kyseessä satunnainen kertaluonteinen tulo.

Terveisin
Riikka | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi