-40%

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

SakkeL

-40%

Lukematon viesti Kirjoittaja SakkeL » 18 Kesä 2019, 15:08

Olen ollut kelan perustoimeentulotuella josta vähennetty 40% vuoden tai pari.

Tilanne on sellainen että olen kieltäytynyt kaikesta kanssakäymisestä niin kelan kuin paikallisen sosiaalitoimiston kanssa, koska en jaksanut enää olla tilivelvollinen kenellekään. Vuosien (vuosikymmenien) ajan koitin puskea itseäni eteenpäin ja annoin juoksuttaa itseäni kunnes en enää jaksanut.

Nyt olen ottanut itselleni sen tilan mitä tarvitsen enkä anna enää itseäni pompottaa, menköön vaikka sitten siihen että on rakennettava maja jonkun kuusen alle, mutta enää en alistu oman mielenterveyteni kustannuksella muiden tossun alle, vaan mieluummin olen vapaa ja säilytän jonkunlaisen mielen tasapainon. Joten lyhyesti: Kaikki kelan/sossun tarjoama "apu" on pois suljettu oli se sitten lääkäri/lääke tai mitä tahansa kikka jota käytetään että saadaan irti viimeisetkin mehut työorjuuden alla.

Tästä syystä minulta on siis vähennetty 40% perustoimeentulosta ja sosiaalitoimistokaan ei anna mitään sen päälle kun en suostu tekemään minkäänlaisia toimeentulo suunnitelmia heidän kanssaan. asumistuen saan tuon vähennetyn perustoimeentulotuen päälle.

Kysymys kuuluu: Voiko tuon 40% ottaa pois toimeentulotuesta jatkuvasti (jos ei suostu mihinkään yhteistyöhön kelan tai sossun kanssa), niinkuin kela on tehnyt jo vuoden, parin ajan?

Muikku210

Re: -40%

Lukematon viesti Kirjoittaja Muikku210 » 18 Kesä 2019, 15:37

Viestisi sisältää suuren ristiriidan. Toisaalta et halua mitään apua/yhteistyötä, toisaalta haluat toimeentulotuen täysimääräisesti.

SakkeL

Lukematon viesti Kirjoittaja SakkeL » 18 Kesä 2019, 16:22

Sulla on tämän orjatyömarkkina yhteiskunnan lasit silmillä ja niiden läpi tulkitset.

Ensinnäkin olen vuosikymmeniä taistellut mukautuakseni muiden sanelemiin ehtoihin, niin yksityiselämässä kuin työmarkkinoilla ja se ei ole johtanut muuta kuin syvemmälle mielenterveys ongelmiin lääkäreistä, pillereistä ja kaikesta "avusta" ja koulimisesta huolimatta, tai paremminkin juuri niiden tähden.

Tämä koneisto pyörii vain pitääkseen "orjat" tuottavina rattaina ja sen eteen toimii kaikki sen jäsenet lääkäreistä lähtien. Kokemuksesta sanon tämän. Vasta kun en enää jaksanut joko yrittää esittää vahvaa tai juosta seuraavalle lääkärille kuulemaan eioota tai olemaan koekaniinina jälleen yhdelle pillerille (joista ei ollut apua vaan haittaa) , en voinut muuta kuin luovuttaa ja lopettaa taistelun; tulkoon mitä tulee. Vasta sen jälkeen vointini on parantunut ja silmäni on auenneet eikä niitä enää voi kukaan sulkea ja nukuttaa minua takaisin orjuuden painajaiseen.

En sano ettenkö koskaan enää tekisi töitä ja maksaisi siitä veroja, mutta jos/kun se tapahtuu, niin se tapahtuu minun ehdoillani ja aikataulullani, ei kenenkään painostuksesta. Ei edes sillä että rahallisesti pakotetaan leikkamalla tukia tai vaikka poistamalla ne kokonaan.

Itse näen asian niin että kun tällainen yhteiskuntamalli on tehty ja ihmiset on pakotettu sen alle lupaa kysymättä, aivan kuin jollain toisella olisi valta toisen yli, eikä elämistä tämän yhteiskuntamallin ulkopuolella ole tehty mahdolliseksi vaan on omittu kaikki itselleen niin että lähes kaikki on kiellettyä. Asioiden ollessa näin on yhteiskunta siten myös velvollinen kustantamaan elämisen vaikka ei panisi tikkua ristiin sen hyväksi. En näe että olen saamassa jotain tukia, vaikka niitä tuiksi nimitetään; mielestäni saan korvausta menetetystä valinnan vapaudesta.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Kesä 2019, 19:21

Aikaberikoinen logiikka aloittajalla kyllä. Täysi tuki pitäisi saada vaikka itse ei ole valmis tekemään mitään täysimääräisen tuen edellyttämiä asioita.

Toimeentulotukilaissa on alentamispykälät juurikin tuota varten että niitä voidaan tarvittaessa käyttää kunnes tuen saaja on korjannut toimintansa niin että täysimääräinen tuki voidaan maksaa.

SakkeL

Lukematon viesti Kirjoittaja SakkeL » 19 Kesä 2019, 19:38

Näistä näsäviisaista "asiantuntijoista" huolimatta, alkuperäinen kysymys vielä voimassa, johon odotan yhä vastausta kelan moderaattorilta.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Kesä 2019, 20:46

Eihän nämä kelavastaajat täällä ole niitä jotka vastaa kelan linjasta..
Jos sinulle on 2 vuotta tullut yhtäjaksoon -40% niin siinähän on tullut selväksi Kelan linja.

Sinunhan olisi pitänyt tehdä jokaisesta alentamispäätöksestä valitus jolloin päättäjät ja tulkitsijat on eri ihmisi ja instansseja. Oletko näin toiminut ? Pitkäkestoisuus on mihin voit vedota "kohtuuttomana". Alentamistahan ei saa tehdä jos alentaminen on kohtuutonta vaikka asiaperusteet siihen olisi.

Se taas mikä on kohtuutonta on toki aina tulkintakysymys eli ei muutakuin kaikki päätökset valitusprosessiin jos et näin ole vielä toiminut. Jokainen uusi päätöshän lisää sitä pitkäkestoisuutta eli mahdollisuudet teoriassa nousee mitä pidemmälle aika kuluu.

Jos vaikka Kelalla joku aikaraja olisikin ohjenuorana niin toki sitä ei kanttaisi julkisesti kertoa koska se veisi tehoa alentamiselta..

Myös henkilökohtaisia syitä kannattaa kertoa miksi alentaminen kurjistaa. Toimeentulotuki ei ole tasapuolinen tässäasiassa. Ne jotka parhaiten ruikuttaa niin hyötyy.. Sinunkaltainen "periatteen mies" on se joka kärsii eniten.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 20 Kesä 2019, 10:04

Hei SakkeL!

Varmastikin sinulle annetuissa päätöksissä, jossa perusosaa on alennettu, on kerrottu mitä toimenpiteitä tulee tehdä jotta alentamista ei jatketa.

Perusosaasi ei jatkossa alenneta, kun korjaat laiminlyöntisi (esim. ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi tai osallistut kuntouttavaan työtoimintaan tai kotoutumistoimenpiteisiin).

www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-m ... lentaminen

Terveisin
Riikka | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 20 Kesä 2019, 15:18

Passiivisuus on avain alennukseen. Kela antaa ohjeet mitä tehdä jotta alennuksen välttää. Kokemuksesta tiedän että voi tehdä myös jotain muuta mitä Kela esittää ja kertoa siitä ja näin välttää alennuksen. Kelan ohjeet tässä niinkuin monessa muussa asiassa ovat usein vain kopio ja liitä yleisvastauksia eli muutakin voi tehdä.

Mutta jos ukaasin jälkeen ei ota mitään kantaa asiaan tai vain sanoo että en minä tällaiseen lähde niin Kela on kuin kone ja varmasti paukkuu alennukset.

Mammikoura

Lukematon viesti Kirjoittaja Mammikoura » 26 Kesä 2019, 13:45

SakkeL kirjoitti:
18 Kesä 2019, 16:22
Sulla on tämän orjatyömarkkina yhteiskunnan lasit silmillä ja niiden läpi tulkitset.

Ensinnäkin olen vuosikymmeniä taistellut mukautuakseni muiden sanelemiin ehtoihin, niin yksityiselämässä kuin työmarkkinoilla ja se ei ole johtanut muuta kuin syvemmälle mielenterveys ongelmiin lääkäreistä, pillereistä ja kaikesta "avusta" ja koulimisesta huolimatta, tai paremminkin juuri niiden tähden.

Tämä koneisto pyörii vain pitääkseen "orjat" tuottavina rattaina ja sen eteen toimii kaikki sen jäsenet lääkäreistä lähtien. Kokemuksesta sanon tämän. Vasta kun en enää jaksanut joko yrittää esittää vahvaa tai juosta seuraavalle lääkärille kuulemaan eioota tai olemaan koekaniinina jälleen yhdelle pillerille (joista ei ollut apua vaan haittaa) , en voinut muuta kuin luovuttaa ja lopettaa taistelun; tulkoon mitä tulee. Vasta sen jälkeen vointini on parantunut ja silmäni on auenneet eikä niitä enää voi kukaan sulkea ja nukuttaa minua takaisin orjuuden painajaiseen.

En sano ettenkö koskaan enää tekisi töitä ja maksaisi siitä veroja, mutta jos/kun se tapahtuu, niin se tapahtuu minun ehdoillani ja aikataulullani, ei kenenkään painostuksesta. Ei edes sillä että rahallisesti pakotetaan leikkamalla tukia tai vaikka poistamalla ne kokonaan.

....
Itsellä samoja kokemuksia mielenterveyden ja lääkkeiden/päihteiden kanssa, muttei onneksi huonosta lääkäreistä ja karenssista.

Itselläni A-klinikka on auttanut päihteiden osalta (alkoholi ja miedot huumeet) niin että olen saanut vähennettyä niitä, mutta myös niin että en ole joutunut TE-toimistojen tai karenssien armoille osatyökykyisenä (ilmeisesti? Voihan olla että olen jo työkyvytyn psykiatrinikin mielestä?), mikä auttanut pitämään sekä tauteni että mielialani huomattavasti parempana kuin karenssissa (harmittaa vain että vaikka minulle tarjottaisiin työtä mitä voisin ehkä jopa kenties kyetä tekemäänkin, käytännössä jos siitä ei saa vakinaista paikkaa ja hyvää palkkaa heti, ottaisin ison riskin että puolen vuoden päästä kokeilun päätyttyä olisin käytännössä orjhamarkkinoilla myytävänä parhaiten tarjoavalle, ja valtio vielä maksaisi myyjälle hintani ostajan puolesta).

Toki ruuhkaa siellä A-klinikalla taitaa olla, olen jo vuosia joutunut ilmoittamaan TE-keskukselle/toimistolle silloin kun he ehkä kerran tai pari (?) vuodessa ovat soittaneet että hoitosuhteeni jatkuu kuin ennenkin A-klinikalla, varsinkin kun edistystä on tapahtunut ja työkykyäni edelleen arvioidaan (tai siis se edelleen oikeastaan odottaa tarkempia testejä ja sitä arviointia sitten niistä).