varallisuuden merkitys toimeentulotuen hakemisessa

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

lapaaa

varallisuuden merkitys toimeentulotuen hakemisessa

Lukematon viesti Kirjoittaja lapaaa » 07 Marras 2019, 16:29

HEI.

Minulla on opinnot pitkittyneet, joten en saa enää opintotukea. Olen myös nostanut kaikki opintolainat.
Tuloni ovat kuukaudessa vain yleisen asumistuen verran.

Olen kuitenkin säästänyt opintolainoista sen osuuden jota en ole tarvinnut. Kysymykseni on, että miten säästöt vaikuttaa toimeentulotuen saantiin? Säästöt on siis kuitenkin lainarahaa.

Vieras

Re: varallisuuden merkitys toimeentulotuen hakemisessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 07 Marras 2019, 16:33

Säästöt huomioidaan.Kyllähän se opintolaina muutenkin katsotaan tuloksi.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 07 Marras 2019, 21:24

lapaaa kirjoitti:
07 Marras 2019, 16:29
HEI.

Minulla on opinnot pitkittyneet, joten en saa enää opintotukea. Olen myös nostanut kaikki opintolainat.
Tuloni ovat kuukaudessa vain yleisen asumistuen verran.

Olen kuitenkin säästänyt opintolainoista sen osuuden jota en ole tarvinnut. Kysymykseni on, että miten säästöt vaikuttaa toimeentulotuen saantiin? Säästöt on siis kuitenkin lainarahaa.
Kaikki säästöt huomioidaan toimeentulotukea haettaessa. Ei ole väliä mistä säästöt ovat syntyneet. Poikkeuksena voivat olla tilanteet, joissa toimeentulotukea saanut henkilö on säästänyt ttt:stä ja pystyt sen myös todistamaan. Kela myös edellyttää säästöjen käyttämistä ennenkuin myöntää toimeentulotukea. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Se ei ole mikään tuki jota voi saada, kun ei halua käyttää säästöjä.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 08 Marras 2019, 12:58

Hei lapaaa!

Koska perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus, siihen vaikuttavat tulojen lisäksi myös käytettävissä olevat varat. Esimerkiksi tileillä olevat säästöt on yleensä mahdollista käyttää heti, tämän vuoksi ne yleensä katsotaan perustoimeentulotuen laskelmassa heti käytettävissä oleviksi tuloiksi.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi