Tiliote ja veikkaus ja pelitilit

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Maria_21

Tiliote ja veikkaus ja pelitilit

Lukematon viesti Kirjoittaja Maria_21 » 14 Marras 2019, 01:54

Hei, olen työttömänä ja asun kotona niin hain toimeentulotukea vuokraan mitä maksan omista asumis ja ruokakuluista. Minulta pyydettiin tiliotetta kahdelta aiemmalta kuukaudelta. Miten nämä aiemmat tilitapahtumat vaikuttavat toimeentulotuen hyväksymiseen? Esim useat pelitilit joihin olen tallettanut ja voittanut rahaa? Täytyykö jokaisesta pelitilistä laittaa kuva ettei siellä ole varoja?
Entä vaikuttaako se mihin olen rahani käyttänyt ettei hakemusta hyväksytä? Kun tiliotteet on kumminkin ennen kun olen saanut toimeentulotukea. Kai aikuinen ihminen saa rahansa käyttää mihin haluaa, ja tuossa tiliotteelta sain vielä palkkaa töistä, niin eihän se ole esteenä toimeentulotuelle mihin ne rahat olen käyttänyt. Tällä hetkellä tilillä ei kumminkaan varoja ole, eikä tuloja. Jatkossa varmaan joka kuukausi vaaditaan uusi tiliote, josta sitten ilmenee jos tuloja on jostain tullut ja sen mukaan käsitellään hakemus.

Vieras

Re: Tiliote ja veikkaus ja pelitilit

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Marras 2019, 05:09

Yleensä vaaditaan pankin tiliotteet, ei pelitileistä jos niitä ei erikseen pyydetä. Varsinkin uusilta asiakkailta vaaditaan kahden kuukauden, jopa useamman kuukauden tiliotteet.
Kela päättää mitä menoja niistä hyväksytään.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Marras 2019, 08:13

Pelitilien tiliotteet kannattaa laittaa liitteeksi myös heti, koska niitä usein kysytään myöhemmin ja tällöin käsittely voi viivästyä. Jos tiliotetta ei saa niin sitten kuvakaappauksia ja muuta selvitystä liitteeksi.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 15 Marras 2019, 09:43

Hei Maria_21!

Toimeentulotuki on viimesijainen taloudellinen tuki, joten päätöksen antamista varten tarvitaan tiedot tosiasiallisista tuloista ja varoista sekä menoista. Tiliotteet tulee toimittaa kaikista tileistä, myös pelitileistä. Pelivoitot voidaan huomioida tulona toimeentulotuen laskelmassa.

Pääasiallisesti toimeentulotukeen ei vaikuta se, mihin olet rahasi käyttänyt. Mikäli tiliotteista ilmenee paljon pelaamiseen meneviä rahoja, voi käsittelijä tarvittaessa tiedustella tilanteesta ja ohjata hakemaan esimerkiksi sosiaalitoimelta apua, jos pelaaminen aiheuttaa taloudellisia ongelmia.

Ystävällisin terveisin
Marika | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi