Opiskelu ja toimeentulotuki

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Alluke

Opiskelu ja toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Alluke » 27 Marras 2019, 14:52

Hei!

Olen korkeakouluopiskelija, jolla opintotukikuukaudet loppuvat vuoden vaihteessa (lisätukikuukaudet käytetty). Opintoja on jäljellä vielä ensi vuosi. Minulla on siis näillä näkymin edessä toimeentulotuen hakeminen vuoden alussa. Kuitenkin useammilla sivuilla mainitaan mahdollisen työttömyysetuuden selvittäminen ennen toimeentulotuen hakemista. Olin jo yhteydessä Te-toimistoon puhelimitse, josta ilmoitettiin, että päätoimisena opiskelijana en voisi saada työttömyysetuutta.

Tarvitseeko minun tehdä ensin työttömyysetuuden hakemus (johon tulee hylkäys) ennen kuin voin hakea toimeentulotukea?

Kela | toimeentulotuki

Re: Opiskelu ja toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 28 Marras 2019, 15:36

Hei Alluke!

Työttömyysetuuden hakemista ei tässä tilanteessä edellytetä koska olet päätoiminen opiskelija. Merkitse hakemukseen tieto opiskelusta ja arvioidusta valmistumisajankohdasta. Selvitä myös, oletko yrittänyt saada muuta tuloa esim. hakenut töitä opintojen ohelle.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi