TTT pitkän ajan jälkeen

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Singha

TTT pitkän ajan jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Singha » 28 Marras 2019, 06:47

On hiukan kinkkisempi tilanne nyt minulla ja kumppanilla. Viimeksi olen saanut TT muistaakseni 2014 eli aikaa on.

Oma tilanne on sikäli hyvä että saan joulukuun aikana itselleni uuden asunnon mutta siihen tarvitsee vuokravakuuden jonka saan vain JOS... jos toimeentulotukihakemus hyväksytään.

Jos tuota elintärkeää hakemusta ei hyväksytä, onko sen jälkeen oikea osoite kunnan/kaupungin sosiaalitoimi, minne olin kyllä jo sähköpostilla yhteyksissä että tänne vain tietoa jos KELA pettää.

Kumppanin tilanne onkin sitten paljon pahempi, hän on jäämässä asunnottomaksi, ja hänen olisi itse hoidettava asiansa, siis toimeentulotuki nyt ainakin, tarvitaanko TTT maksuun vakinaista osoitetta Suomessa?

Kela | toimeentulotuki

Re: TTT pitkän ajan jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 29 Marras 2019, 13:53

Hei Singha!

Kuten oletkin jo selvittänyt, niin voit hakea tarvittaessa kunnasta täydentävää tai ennaltaehkäisevää toimeentulotukea. Esimerkiksi siinä tilanteessa, jos perustoimeentulotukea ei jää maksuun Kelasta.

Kumppanisi tilanteeseen liittyen ohjaisin häntä ilmoittamaan osoitteeksi poste restantanten ja selvittämään hakemuksessa tarkemmin tilannetta. Vakituinen osoite ei siis ole välttämättömyys toimeentulotuen saamiseksi, mutta Kelan tulee selvittää asuminen ja oleskelu Suomessa:
"Perustoimeentulotukea voi saada Suomessa asuva tai oleskeleva henkilö tai perhe, jonka tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin."

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi