TE-palveluiden ja Kelan sekaannus

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras

TE-palveluiden ja Kelan sekaannus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 28 Marras 2019, 18:57

Minulla on aikamoinen tilanne. Työkkäri (TE-toimisto) ymmärsi väärin antamani selvityksen työhistoriasta. Laitoin itse virheelliseti tietämättäni turhaa tietoa harrastuksistani niin sanotusti työkokemuksina/historiana. Tästä syntyikin iso haloo, koska olen tuloton. Työkkäri vaati saman tien Y-tunnuksia ja yrittäjän tuloja jne. Näitä ei tietenkään ole. Työkkäri laittoi myös Kelaan tietoa lausunnostani, ennen kuin ehdin vastata työkkärin selvityspyyntöön tilanteesta. Työttömyysturva evättiin.

Vastasin kun vastasin työkkärin selvityspyyntöön ajallaan, ja työhaku jatkui normaaliin tapaan, kun selvitin myös suunnitelmani ja tein velvollisuuteni. Tosin hämmennys aiheutti työttömyysturvan eväämisen Kelalta. Tästä on jo yli kaksi kuukautta. Toimeentuloa olen saanut. Työttömyysturvaa en ole enää hakenut, koska on epäselvää itselleni, että onko sen saaminen edes mahdollista.

Tälle kuukaudelle anottu toimeentulotuki keskeytyi, kun liitteitä / selvityksiä tuttuun tapaan kysyttiin, mutta Kelasta kysyttiin myös, että pitäisi selvittää työkkärille kuin myös heille nyt sitten ne yrittäjän tulot, mitä siis ei ole ja tämän olen jo selvittänyt työkkärille. Kela myös kehotti antamaan lisätietoa harrasteesta työkkäriin, että onko siitä hyötyä työllistymiseen (siis miksi Kela tämmöstä kysyy ja miksi ei työkkäri?)

Työkkärin sivuilla ei ollut mitään avoimia kysymyksiä tai selvityspyyntöjä, enkä löytänyt kaavaa/sivua/tapaa millä voisin selvittää (uudelleen) tilanteeni epäselvyyden. Avoimia tehtäviäkään ei ollut, koska olin tehnyt vaaditut tehtävät ja työnhaku oli voimassa. Luulin myös, että asia oli jo selvitetty kuukausia sitten. Myönsin tehneeni virheen jo silloin ja selvitin että kyseessä oli oma sekaannus siitä, mitä työkkäri halusi tietää. Mainitsin myös, että en ole ennen työkkärin sivuja käyttänyt laisinkaan, joten se voisi selittää miksi en ole vielä kokenut konkari näiden asioiden suhteen. Selitin tämän kaiken nyt sitten uudelleen, viestinä Kelalle.

Kela tuntuu kuin tulevan hitaasti perässä tietojen suhteen. Selvitin niin hyvin kuin pystyin omin sanoin tilanteeni, mutta minua hämmentää miksi näin tapahtui ylipäätänsä. Onko normaalia että Kela ja työkkäri eivät kommunikoi keskenään asiakkaan eteen, vaan laittaa hänet niin kuin asialle täydentämään tietojaan, vaikka tieto olisi helposti Kelan tarkistettavissa / päivitettävissä? Mutta jos jotain virheitä tulee asiakkaan taholta, niin ollaan aika nopeasti tietoisia jotta voidaan "piikittää" asiakasta mahdollisimman pitkään että tukien saaminen erääntyy? Olen vain ihminen ja epäselvyyksiä tulee, vaikka niitä tietysti pitää välttää.

Nyt minua pelottaa ajatus että tämä ei koskaan katoa ja en saa toimeentulotukea laisinkaan, koska Kela luulee että minulla on tuloja, vaikka kaikki tiliotteet ja selvitykset olen tehnyt. En tiedä mitä tehdä, kun ei ole mitään tulojakaan mitä ilmoittaa, joita Kela haluaa nähdä. Miten etenen tilanteessa, jossa en pysty antamaan tietoa jota kysytään? Voiko tämä olla edellytys toimeentulotuen eväämiseksi ikuisesti?

Vieras

Re: TE-palveluiden ja Kelan sekaannus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 28 Marras 2019, 19:55

Täällä ei tehdä ennakkopäätöksiä tai oteta kantaa yksittäisten henkilöiden tilanteeseen.Laita toi sama viesti kelaan asiointipalvelussa,soita tai käy kelassa paikan päällä.

Kela | toimeentulotuki

Re: TE-palveluiden ja Kelan sekaannus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 29 Marras 2019, 15:13

Hei Vieras!

Kuulostaapas tosiaan vähän hankalalta tilanteelta.

Neuvoisin sinua tässä tilanteessa ottamaan yhteyttä Kelan asiakaspalveluun, jossa tilannettasi voidaan selvittää tarkemmin henkilökohtaisesti.

TE-palvelut lähettää Kelalle lausunnon siitä, oletko oikeutettu työttömyysetuuteen vai et. Kertomuksesi perusteella kuulostaa hieman siltä, että uutta lausuntoa asiasta ei ole tullut Kelalle, vaikka olet jo selvittänyt asian TE-palveluihin.

Näkemättä tietojasi on tosiaan hankala sanoa tarkemmin mistä on kyse.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi