Lunastus raha autosta

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras

Lunastus raha autosta

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Marras 2019, 10:52

Hei. Nyt kysymys. Ajoin viime viikolla autoni katon kautta ympäri ja onneksi oli täyskasko. Auto meni lunastukseen. Käytän autoa lasteni tapaamiseen ja nytkin olin tyttöjä hakemassa Pohjanmaalta yli 200km päästä ja he kyydissä. Tätä on joka toinen viikko eli autoa tarvitsen kun julkisen ei liiku täällä.
Nyt autosta maksetaan lunastus arvo 4000e ja minun täytyy hankkia uusi tilalle koska lasten tapaaminen ja työmatkat. Onko nyt niin että tämä on minulle tuloa?
Maksanu kalliit vakuutukset jotta vahingon sattuessa saisin ostettua uuden tilalle.
Olen tt asiakas pienen työtuloni vuoksi.

Vieras

Re: Lunastus raha autosta

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Marras 2019, 14:09

Se on tuloa ja sillä elät nyt seuraavan vuoden. Ei kela hyväksy auton ostoa vaikka perustelisit kuinka asian. Tulo mikä tulo. Jätät lapsia tapaamatta ja kävelet töihin.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Marras 2019, 14:42

Kannattais opetella ajaa autoa siellä tiellä.Toimeentulotukea ei myönnetä mihinkään mikä liittyy autoon.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Marras 2019, 16:01

Olen ap ja vastaan sinulle joka kirjoitit että kannattaa opetella ajamaan.... Olen ammatiltani autonkuljettaja, ja osaan ajaa. Tiet ja keli ei katso ketä liikenteessä menee. En saanut edes sakkoja koska tilannenopeus kelii nähden oli oikea, ja tie haastava. Jos 40 km/t on mielestäsi väärin 80km/t alueella, olet hukassa kyllä. Ei aina kuskista ole syypää, vaan moni asia on monen sattuman summa.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Marras 2019, 16:03

Tässähän ei kysytä autoiluun toimeentulo tukea vaan jo kertaalleen maksettuun autoon ja vakuutuksista saatavaa uude Menopelin hankintaa saatavaa summaa

Mirjamm

Lukematon viesti Kirjoittaja Mirjamm » 30 Marras 2019, 17:49

Raha kun tulee tilillesi niin useinhan Kela pitää sitä tulona mutta laita selvitys mistä raha on peräisin ja Miksi se on sinulle maksettu.
Paras tietysti olisi jos kerkiäisit ostaa uuden auton ennen kuin haet seuraavaa toimeentulotukea.
Tosin siinäkin tapauksessa selvitys on hyvä tehdä ettei sitä pidettäisi tulona.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 02 Joulu 2019, 12:11

Hei!

Anna hakemuksellasi selvitys mistä raha on tullut ja mihin sinun on tarkoitus se käyttää. Etukäteen emme pysty arvioimaan vaikutusta toimeentulotukeen.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi