On aika kun pitää ottaa vastuu - myös Kelassa

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras

On aika kun pitää ottaa vastuu - myös Kelassa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Helmi 2020, 00:44

ke 19.2.2020 Minulle soitettiin toimistoajasta minkä olin tehnyt perjantaille 21.2.20. Virkailija sanoi että oli tutustunut lähettämiini asiapapereihin ja eivät toimistopalvelussa voi minua auttaa. (ihmettelin – ja ihmettelen vieläkin mitä te luulette siellä sitten tekevänne, kun ilmeisesti asiakkaat verkosta lukemansa perusteella ja kokemuksiensa perusteella tietävät enemmän kun te).
Hän sanoi jättävänsä soittopyynnön etuuskäsittelijälle.

Etuuskäsittelijä soitti minulle torstaina 20.2.20 klo noin. 15:18 (kesto 29 minuuttia) ja kehotti varaamaan toimistoajan !? Kun sanoin että minulla oli varattuna toimistoaika heti seuraavaksi päiväksi, mutta virkailija halusi sen peruuttaa Kelasta käsin koska ei osannut sanojensa mukaan minua auttaa.
Ja että olin käynyt samasta asiasta 10.2.20 ja tuntui todella että eivät osaisikaan koska silloinkin ”asiakaspalvelija” (siis niin virheellinen ammattinimike kun olla voi) lähinnä kohautteli olkapäitään.

Etuuskäsittelijä kehotti minua kuitenkin varaamaan uuden ajan.
Olin sellaisen varannut jo seuraavalle keskiviikolle 26.2. päivälle koska oli asiaa kuntoutukseen hakemisesta. peruutin sen ja yritin varata uutta pitempää aikaa, että voitaisiin jälleen keskustella asuntoasioistakin samalla varauksella.
Varausjärjestelmä ilmoitti, että minulla oli olemassa jo pari edeltävää aikaa, että en voisi tehdä uusia.
kävin varaustunnuksilla katsomassa ja järjestelmässä oli vielä alkuperäiset ajat perjantaille 21.2.

Jälleen soitin Kelaan perjantai aamuna 21.2.20 klo 9:02
Ja kysyin ajanvarauksesta että onko minulla siellä aikaa vai ei. Kun tekisin uudet ajat, mutta järjestelmä ei anna, kun herjaa että minulla olisi täksi päiväksi varaus.
Virkailija otti välikyselynkin ja varmisti että tämän päivän, perjantain 21.2.2020 aikavaraukset olivat voimassa. Vaikka sanoin että eilen oltiin soitettu että ne Kelan puolelta peruutettaisiin ja siitä tuli jonkinlainen tekstiviestikin. Virkailija sanoi siihen suuntaan että ”mene sinne vaan”.

No minähän menin ”sinne vaan”. odotin yli ajan viisi minuuttia, sitten kymmenen minuuttia sitten vartin ja edelleen 17 min yli kolmen. sitten vartija jo tuli sanomaan, että onko kysyttävää.
Hän meni varmistamaan jostain järjestelmästä että minun varaustani ei ollut listalla.
että se siitä.

Yhä pe 21.2.2020 klo 19:30 Kelan sivulla näkyy varaustunnuksella ajanvaraukseni, enkä saa niitä peruutettuakaan, kun lukee.
”et voi enää peruuttaa varaamasi aikaa internetin kautta. Jos haluat peruuttaa ajan, ota yhteyttä elämäntilanteittain palvelevaan Kelan puhelinpalveluun.”

Että miten taas meni niinkun omasta mielestänne ??!!
Nyt en saa peruutettua menneitä aikoja (jo Kelasta päin kerran peruutettuja ja jälleen olemassa olevia ja aikoja joita en voinut kuitenkaan käyttää).
Ja enkä voi varata uusiakaan.
Ja asialla on jo enemmän kun kiire !!

Vastaatte tästä jo henkilökohtaisella tasolla. Ei riitä enää se, että olette korkeintaan pahoillanne. Tää on jo henkilökohtaista simputusta ja jojottelua joka asiasta vuodesta toiseen.
Viimeksi kyselin maksusitoumusta silmälääkärin palkkioon ja silmälaseihin 2 vuotta 2 kk.
ja nyt tästä asuntoasiasta olen kysynyt 10 kk.

Tilaan jälleen asiakirjat asiakirjapyynnöllä. sitten kun ne saan niistä asiat ja nimet mustaa valkoiselle niin teen kantelun nimiä myöden.

On raja sillä kuinka pitkään Kelassa voidaan juoksuttaa ja kiusata sairasta ihmistä, ylenkatsoa ja vähätellä ihmisten kysymyksiä asioista kerta toisensa jälkeen. Ja raja sillä että Kelassa voi piiloutua Valtion suojatyöpaikan varjoon ja tehdä virkansa turvin valheellisia ja virheellisiä päätöksiä ja sanoa mitä sylki suuhun tuo. Kelan virkailijoiden on aika ottaa vastuu sanomisistaan ja tekemisistään sekä tekemättä jättämisistään.

Olen tehnyt pohjatöitä 3 + 5 + 1 vuorokautta usein myös läpi yön sekä turhat asiointikäynnit ja puhelut päälle, joten nyt on vastausten ja vastuun ottamisen aika.
Missään muualla ei kukaan voi tehdä puoliksikaan näin paljon virheitä ja puhua muunneltua totuutta ja sanoa asioita mistä oikeasti ei tiedä mitään ja haluamattakaan ottaa selvää. saamatta potkuja.

Vieras

Re: On aika kun pitää ottaa vastuu - myös Kelassa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Helmi 2020, 01:13

Tämä on tässä myös avoin kirje Kelalaisille ja kaikille muillekin jotka haluavat lukea.

Pitkä kun nälkävuosi, mutta pakko antaa julkiseen tietoon. Tämä on kuitenkin vain pieni rippunen Kelan mielivallan näytös. Selvää vastausta ei saa. Nekin vastaukset jotka saa, niin osoittautuu virheellisiksi. Kelalaiset ei tiedä asioista, mitkä on Kelan omilla sivuilla.

https://www.kela.fi/documents/10192/346 ... lotuki.pdf
Asumiskuluista s. 110 alkaen

Kysymys: Miksi keskustelua vuokravakuudesta ja kohtuullisista vuokramenoista on edes käyty, koska 5 %:n harkintasäännöllä Kela voi hyväksyä asumiskustannukset kokonaisuudessaan ilman asiakkaalta pyydettäviä selvityksiä/kehotusta etsiä edullisempaa asuntoa. (s. 128).
Vaikkakin lisäksi todisteita ja selvityksiä ja perusteluja on lähetetty enemmän kun välitän muistaa.
”Muuttotilanteissa voidaan soveltaa 5 %:n harkintasääntöä”. (s. 132).

Tuo viiden prosentin lisäyksellä kohtuullisiksi määritellyt vuokramenot on 600,60 e/kk. Ja Kela on pyytänyt minulta terveydenhoitajan ja sosiaalityöntekijän lausuntojen lisäksi selvityksiä, selityksiä, perusteluja ja B-lausuntoja toistensa perään. eikä sittenkään ole voinut antaa edes periaatteellista vastausta. Vaikka harkinnan varaisen päätöksen tekemiseen tässä asiassa ei olisi edes tarvinnut yhtäkään selvitystä.

Olen siis kysynyt että voinko avoimiin asuntohakemuksiini laittaa max vuokraksi 600,00 e.
sen lisäksi siis että minulla on kohdennettu haku asuntoihin, missä korkein 43,5 neliön asuntojen vuokra on 592,65 e.

Viime vuonna jossain viestissä siteerattiin toimeentulotukioppaasta jotain kohtaa "ei ole tarkoitus tukea tarpeetonta asumisviihtyvyyttä ja väljyyttä". Tätä siis on kun ei ollenkaan kuunnella mistä oikeastaan on kysymys. Se siitä tapauskohtaisesta harkinnasta.
Minä esim. en ikinä muuttaisi sinne päinkään, mihin nyt on kohdennettu asuntohaku. mikäli asunto lähellä palveluita olisi muualla mahdollinen. Lisäksi kun nyt olen 8 kk ajan kantanut elintarvikevedet kaupasta kilometrin pituisen mäen alta, tuki- ja liikuntaelinsairaana, sydänsairaana yms. niin luulisi jo vesijohtoveden kuuluvan nykyisin perusasumis mukavuuksiin, eikä tarpeettomiin mukavuuksiin. että vedet tulisi ja menisi. toki tulee tännekin - jos jaksaa kantaa.
minulla ei ole edes omaa autoa. viimeksi kantamukset vesineen reppuineen ja kasseineen painoi 20,9 kiloa. Sitten ei tarvitse ihmetellä että syke nousee yli sadan. Lisäksi sisällä ei ole enää yli kahteen vuoteen pystynyt olemaan vaatteet päällä. ilmastointi ei toimi. Sekin on vissiin tarpeetonta asumisviihtyvyyttä. mitäpä sitä raikkaalla ilmalla. sitä voi hypätä välillä parvekkeella tai ulkona ilman rihman kiertämää. oli kesä tai talvi.
lisäksi joukkoliikenteen bussi, se ainut, lopettaa liikennöimisen tästä kotini läheltä ja lähin pysäkki siirtyy kilometrin päähän. Näin siis "keskustan tuntumassa" - miten Kelassa joku osasi mainita. Niin onhan tämä 7 kilometriä keskustasta aika "tuntumassa". Minä en tältä alueelta lähtisi mihinkään, jos valita saisi. kohta se on edessä lähteminen puuarkussa hautuumaalle, mikäli se Kelan tahdosta on kiinni.

Miten Kelassa kuvitellaan että pystytte siellä 2 – 5 päivässä päätöksen tekemään, kun ette pysty tekemään edes periaatteellista päätöstä 10 kuukaudessakaan.

Tämä 5 %:n harkintasääntö taisi tulla eilen etuuskäsittelijällekin uutena asiana 😊.
Ainakin ensin sanoi että voisi olla hyvä pyytää vielä terveyskeskuslääkärin lausunnon asuntoasiasta. Vaikka siis ei terveyskeskuslääkärillä ole mitään siihen lisättävää, mikä ei olisi jo Kelaan toimitetuissa B-lausunnoissa. ja koska Kela ei kuitenkaan maksa lausuntoja, joita on vaikka itse pyytänyt, niin en turhaan ala lausuntoja pyytelemään yhtään mistään enempää.
sitten kun viittasin Kelan toimeentulotukioppaassa olevaan 5%:n harkintasääntöön, tämä alkoi laskemaan mitä tuo tekisi siitä Kelan kohtuulliseksi määrittelemästä vuokramenosta. Tiesin hänelle tämän sanoa että se on 28,60 e eli lisättynä 572,00 euroon, Kela voi harkinnalla myöntää vuokramenoiksi 600,60 euron vuokran. siis ilman että täytyisi edes esittää tusinoittain lausuntoja ja muita tositteita asian tueksi.
Tämä 5 %:n harkintasääntö on muillakin virkailijoilla ollut ihan vieras, kukaan ei ole ainakaan siitä mitään maininnut. joten olkaa hyvä ja lukekaa nyt vihdoin se Kelan opas toimeentulotuesta, mikä on viimeksi päivitetty 7.2.2020 ja löytyy Kelan sivuilta.

Sitten kun tämä asuntoasia on käyty loppuun ehkä joskus toivottavasti, niin seuraavaksi laitan työn alle kertoimen käytön ja perustoimeentulotukipäätösten käsittelyn, mikä teillä on virheellisiä. huomaatte itsekin, mikäli luette nuo omat oppaanne. Se tukee monilta osin niitä asioita, mitä olen teille esittänyt jo vuosia, ja mitä olette toisiksi väittänyt. mutta se asia tulee käsiteltäväksi ajallaan.
kolmas asia on silmälääkäripalkkiot. siitäkin on dokumentteja nyt kun olen kohta saanut käsiteltyä ne asiapaperit mitkä Kelalta asiakirjapyyntöinä lähetettiin. siinä on se ristiriitaisuus, minkä vuoksi minua pompoteltiin yli kaksi vuotta eikä kukaan teistä tuntunut tietävän miten pitäisi toimia.
siihenkin palataan vielä, kun maltatte odottaa.

kun nyt saisin vastauksen edes ensin tähän yhteen tässä esitettyyn kysymykseen.
Vastauksena ei kelpaa että te ette tiedä, koska ette ole etuuskäsittelijöitä. Mikäli ette tiedä, niin tehän soitatte niille etuuskäsittelijöille ja kysytte. Onko vaikeaa ??
Soittaisin itse, mutta teillä on kaikki joko nimettömiä tai sitten varsinkaan etuuskäsittelijöitä ei saa kiinni puhelimitse. Tämä on sitä vastuunpakoilua.

Mikäli Kela haluaisi oikeasti parantaa asiakaspalvelua (niinkun jokaisen puhelun alussa mainitaan perusteelle puhelun äänittämiselle), niin eikös nyt olisi se aika. Olen kertonut tarkat kellonajatkin. Itse äänitän kaikki tapaamiset ja puhelutkin äänitin, mutta tässä nykyisessä puhelimessani ei vaan Anroid 10 käyttöliittymän vuoksi puheluiden äänittäminen onnistu. raidat on pelkkää tyhjää täynnä.

Merviv

Lukematon viesti Kirjoittaja Merviv » 22 Helmi 2020, 10:43

Kelan päätöksen tekijät eivät ole mitään koulutuksia käyneet edes lain pykälistä. Tekevät mitä sattuu miten sattuu. Ihsn järjenköyhiä touhuja päätöksissä nykyisellään. Satoja olen nyt nähnyt toinen toistaan omituisenpia päätöksiä, jopa törmännyt että asiakkaan tulee lähettää kirjattuna kierjeenä liitteet.. ei uskota kuitteja kuten vuokra asioissa, eruttäin fiksut päätöksentekijät eivät usko edes vuokran antajan vuokra kuitteja😂 ei tiliotteita, ei vuokra sopimuksia. Myöntävät ihnisille ilmais rahaa; senkun vaan hakee ja väittää maksavansa vuokria; kuitteja ei vaadita. Ristiriitaista mutta kelan " fiksujen" päätösten tekijöitten törttöilyitä. On olemassa ihan pykälätkin, että kelan on hyväksyttävä vuokra oikeat menot, myös KHO on tehnyt tästä ennakko päätökset. Roskaa väittävät kelasta elleivät hyväksy oikeita vuokra menojasi. Googlaa niin löydät paljon tekstiä tästä, älä anna periksi. Media, hallinto oikeus, oikeuskansleri jne. Valituksia ja faktaa menemään. Pystyyhän kelan " ammattilaiset" leikkimään lääkäriäkin; kumoamalla lääkärin todistuksia, ilman mitään terveydenhuollon koulutuksia.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Helmi 2020, 12:47

Todellisiin vuokramenoihin liittyen, eipä ole KHO:nkaan päätöksessä hyväksytty. Jos jollain on, ei se tarkoita sitä, että kaikilla onnistuisi.

tapaaminen147

Lukematon viesti Kirjoittaja tapaaminen147 » 22 Helmi 2020, 21:28

liittyen tuohon henkilökohtaiseen tapaamiseen, laki toimeentulotuesta sanoo seuraavaa:

14 e § (22.4.2016/299)
Toimeentulotukiasiakkaan oikeus henkilökohtaiseen keskusteluun
Toimeentulotukiasiakkaalle tulee järjestää mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti kunnan sosiaalityöntekijän tai sosionomin taikka perustoimeentulotuen myöntämisen osalta Kansaneläkelaitoksen toimihenkilön kanssa viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä sen jälkeen, kun asiakas on tätä pyytänyt kunnalta tai perustoimeentulotukeen liittyvän asian osalta Kansaneläkelaitokselta. Kun kunta tai Kansaneläkelaitos käsittelee toimeentulotukea koskevaa asiaa, sen tulee tiedottaa toimeentulotukiasiakkaalle edellä mainitusta oikeudesta henkilökohtaiseen keskusteluun ja tarvittaessa neuvoa asiakasta tämän oikeuden käyttämisessä.

myös etuuskäsittelijä kuuluu näihin jotka voi henkilökohtaisesti tavata, vaatikaa sitä, myös oikeusasiamiehelle voi esittää kysymyksen miksei etuuskäsittelijää mukamas voisi tavata, samalla tavallahan ne sossutätitkin aikanaan naamakkain tavattiin, turha on kelan vedota mihinkään hlökohtaiseen uhkaan tai nettikiusaamiseen...varsinkin kun ne aulapalvelija tai tiskin takana istuvat eivät juuri koskaan tiedä näistä ns. vaikeammista asioista... VAATIKAA niitä tapaamisia ihan etuuskäsittelijätasolla ja katsokaa mitä tapahtuu, lakipykälä mihin vedota on tuossa yläpuolella. ensin vastaus on ettei voi tavata mutta kun vetoaa tuohon pykälään saa ainakin kelan päässä vipinää kinttuihin vaatimalla tätä ja vetoamalla lakiin...
ja jos kela sanoo ettei käsittelijää voi tavata on se vaan kelan linjaus joka ei perustu lakiin...

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Helmi 2020, 01:59

tapaaminen147 kirjoitti:
22 Helmi 2020, 21:28
liittyen tuohon henkilökohtaiseen tapaamiseen, laki toimeentulotuesta sanoo seuraavaa:

14 e § (22.4.2016/299)
Toimeentulotukiasiakkaalle tulee järjestää mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti kunnan sosiaalityöntekijän tai sosionomin taikka perustoimeentulotuen myöntämisen osalta Kansaneläkelaitoksen toimihenkilön kanssa viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä sen jälkeen, kun asiakas on tätä pyytänyt kunnalta tai perustoimeentulotukeen liittyvän asian osalta Kansaneläkelaitokselta. Kun kunta tai Kansaneläkelaitos käsittelee toimeentulotukea koskevaa asiaa, sen tulee tiedottaa toimeentulotukiasiakkaalle edellä mainitusta oikeudesta henkilökohtaiseen keskusteluun ja tarvittaessa neuvoa asiakasta tämän oikeuden käyttämisessä.

myös etuuskäsittelijä kuuluu näihin jotka voi henkilökohtaisesti tavata, vaatikaa sitä, myös oikeusasiamiehelle voi esittää kysymyksen miksei etuuskäsittelijää mukamas voisi tavata, samalla tavallahan ne sossutätitkin aikanaan naamakkain tavattiin, turha on kelan vedota mihinkään hlökohtaiseen uhkaan tai nettikiusaamiseen...varsinkin kun ne aulapalvelija tai tiskin takana istuvat eivät juuri koskaan tiedä näistä ns. vaikeammista asioista... VAATIKAA niitä tapaamisia ihan etuuskäsittelijätasolla ja katsokaa mitä tapahtuu, lakipykälä mihin vedota on tuossa yläpuolella. ensin vastaus on ettei voi tavata mutta kun vetoaa tuohon pykälään saa ainakin kelan päässä vipinää kinttuihin vaatimalla tätä ja vetoamalla lakiin...
ja jos kela sanoo ettei käsittelijää voi tavata on se vaan kelan linjaus joka ei perustu lakiin...
Tämänkin olen toki tehnyt. mutta Kela on vastannut että heillä tuo Kansaneläkelaitoksen toimihenkilön kanssa tapaamiset on juurikin näitä asiakaspalvelijoita, joille saa toimistoaikoja. Kuitenkaan ne asiakaspalvelijat joille saa henkilökohtaisia aikoja, ei ole etuuskäsittelijöitä. Puheluajoissakin on yhtä tonttuja, jotka eivät tiedä asioista yhtään sen enempää.
Minulla on muutamia asioita ollut Oikeusasiamiehellä ja Hallinto-oikeudessa. toisesta tuli vastaus jo toissa vuonna ja sen perusteella toimeentulotukipäätös palautettiin Kelaan uudelleen käsiteltäväksi. Sain oikaisupäätöksen, mutta Kela ratkasi sen pahasti alakanttiin; eli reilun kolmensadan vaateesta sain vain 20 e. Pidin tätä pelkkänä kiusantekona. ja sitähän Kela harjoittaa joka asiassa.

Minulla on tämän asuntoasian lisäksi tekeillä neljästä muusta asiasta valmistelut. Tammikuun toimeentulotuki oli virheellinen. siitä tehty oikaisupäätös oli virheellinen. kolmannen kerran tein sitten rautalangasta laskelman niin Kela oli tehnyt sen mukaan taas oikaisupäätöksen. laskuperusteita ei koskaan selitetty vaikka kysyin esim. Miten Kela sai tammikuun päätökseen "ajalla 23.12.2019 - 24.1.2020" 16 maksupäivää niin että joulukuussa 4 maksupäivää ja tammikuussa 16. ja summat oli joka päätöksessä erit. Tähän en saanut koskaan vastausta, että miksi he aikavälillä, jonka heti näkee jokainen että sisältyy kuukauden päivät. saa maksupäivätkin joulu- ja tammikuulle aivan virheellisesti. ja eri summat vielä laskelmaan. Ärsyttää että yksinkertaisiin kysymyksiin ei vastata, vaikka kysyin sitä heti joulukuussa seuraavana päivänä, kun päätös oli tullut omapalveluun. sen olisi silloin ollut helppo korjata, jos oltaisiin heti minua kuunneltu. Onneksi oli kysymys aika pienestä summasta, mutta periaatteessa näissä tämän tapaisissa laskutaidottomissa mokissa voi pyöriä isojakin summia. Ja Kela vaan että "sorry, olemme vain ihmisiä". Kyllä kyllä, mutta miksi nämä ihmiset eivät vastaa varsinaisiin kysymyksiin.

Yksi asia on taas mielivaltainen kertoimen käyttö. joka jäi Kunnalla kertoimen käyttöön kun toimeentulotuki siirtyi Kelaan. Kelassa on jojoteltu tämän kertoimen kanssa keskimäärin joka kolmas tai joka neljäs kuukausi niin että otettu todelliset maksupäivät, sitten taas otettu kerroin käyttöön jne.... ilman etukäteis ilmoituksia, ilman selityksiä miksi, kun olen kysynyt.
toimeentulotukilaki mielestäni sanoo, ja Kelan omakin etuusohje, että kun kerrointa on alettu käyttää (kun työttömyystuen 20 päivärahan maksukausi on ollut maksussa saman kalenterikuukauden aikana kaksi kertaa), niin sitä kerrointa käytetään johdonmukaisesti niin kauan kun sama työttömyyskausi jatkuu.
Minulla sama työttömyyskausi on jatkunut vuosia.

Ja voi voi. tarinoita olisi niin paljon, että voisin kirjoittaa siitä kirjan.
Sanoinkin että vastaatte ennemmin tai myöhemmin. jos ette helpomman kautta minulle, niin hallinto-oikeuden ja oikeusasiamiehen kautta.
Käyn Kelan toimistoajalla, äänitän nykyään kaikki tapaamisetkin. Sen jälkeen teen niistä kantelun.
Olen tehnyt asiakirjapyynnön Kelalle ja sieltä tuli ensimmäinen erä. Toinen pyyntö on tehty, että saan nyt tämän vuoden paperit.
Asiakirjapyynnön perusteella kun saa Kelasta joka työstä tehdyt paperit, ja palvelukanavan kautta lähetetyt viestit, niin niistä näkee Kelan virkailijjoiden nimet. Kun Kelan sivujen kautta kun lähettää viestit niin sieltähän ei näe kuka sulle vastaa.
puhelutkin olen äänittänyt, mutta nyt on se ongelma että vaihtaessani puhelinta, niin tässä uudessa puhelimessa on käyttöliittymä sellainen että puheluiden äänittämisen sovellukset ei toimi. jättävät tyhjän ääniraidan. Yritän saada asian ratkaistuksi. jos ei onnistu muuten niin pitää kai vaihtaa heti uuteen puhelimeen. vaikka tämäkään ei ole kun puolivuotias.

Olisi erittäin suotavaa, että kaikki tekisivät Kelan virheistä ja toimintatavoista (toimimattomuus tavoista), ilmoitukset ja kantelut eteenpäin.
Vaatiihan se aikaa ja kärsivällisyyttä, hermojakin. mutta mikäli ei kukaan kantele eikä valita niin tämä Kelan mielivalta jatkuu hamaan tappiin.
Minullakin on silmävammani vuoksi alkanut lopullinenkin näkö heikkenemään rasituksesta niin että en pysty kirjoittelemaan ja lukemaan kun pari-kolme tuntia kerrallaan, enkä välttämättä sitten pysty jatkamaan samana päivänä. että hidasta on, mutta niin kauan kun elän, niin teen sen minkä näen tehdä.
Nuo alun kirjoitukset kirjoitin myös Kelan omapalvelun viestiin mm. ja oli helppo kopsata. Sillä kopioin aina paljon sopivaa tekstiä toisaalta, että tarvitsisi mahdollisimman vähän kirjoittaa uutta tekstiä. suokaa siis anteeksi mahdolliset kirjoitusvirheet. Onneksi tietokoneella saa näyttöä ja tekstiä suurennella niin että se auttaa. muutenhan tämä on aika piperrystä.

Kiitos vastauksistanne ja yritetään jaksaa.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Helmi 2020, 02:19

Vieras kirjoitti:
23 Helmi 2020, 01:59
tapaaminen147 kirjoitti:
22 Helmi 2020, 21:28

14 e § (22.4.2016/299)

Tämänkin olen toki tehnyt. mutta Kela on vastannut että heillä tuo Kansaneläkelaitoksen toimihenkilön kanssa tapaamiset on juurikin näitä asiakaspalvelijoita, joille saa toimistoaikoja. Kuitenkaan ne asiakaspalvelijat joille saa henkilökohtaisia aikoja, ei ole etuuskäsittelijöitä. Puheluajoissakin on yhtä tonttuja, jotka eivät tiedä asioista yhtään sen enempää.
Vielä tähän etuuskäsittelijän tapaamiseen, niin keskiviikkona kun tuo asiakaspalvelija soitti ja sanoi peruuttavansa toimistoajalla tapaamisemme, sanoi samalla myös sen että hän tekee poikkeuksen ja jättää soittopyynnön etuuskäsittelijälle.
Aivan kun se olisi ollut vaativampikin homma ja vaatinut häneltä äärimmäisiä ponnistuksia.
Aion kyllä kysyä tuostakin oikeusasiamieheltä samalla kun kysyn muustakin. siihen voi tosin mennä vielä aikaa, kun saan kaiken paperille. asioita on niin paljon. uutta kantelua aloin tekemään jo viime syksynä, että alku minulla on ja sen jälkeen on tullut aina uusia asioita. eikä tämä tähänkään jää - valitettavasti.
Luulisi että Kelassa oltaisiin jo opittu toimeentulotuesta näinä kolmena vuotena, mutta mitään eivät ole oppineet.
Surullisen huvittavaa on myös nyt lukea Kelan papereita asiasta mistä olen kysynyt pari vuotta (silmälääkärin palkkioista). miten ristiriitaisia viestejä olen saanut. Näin että nekin olivat samasta asiasta vastanneet eri virkailijat. eivät tienneet mitä toinen oli valehdellut. sitten toimistoajalla, kun kävin viime syksynä asiasta, niin sieltä tuli kolmas vastaus. mikä sitten toteutukin sillä tavalla mistä olin pari vuotta kysellyt että miksi ei ole mahdollista. Ja saanut aikaisemmin ehdottoman ein. vastatusten tapaamisella siinä ei sitten ollutkaan mitään ongelmaa. ja väitettiin että niin tällaisissa tapauksissa oltiin toimittu aina. Jos saisin tuon saman henkilön tapaamisen, niin voisin hänelle näyttää ne ristiriitaiset ohjeet viestillä mitkä olin saanut. olisi hauska kuulla hänen kommenttinsa.
Joskin oli senkin jälkeen mutkia. Jouduin kyselemään Kelaan lapsuuden ajan Kunnasta terveyskeskuksesta siis v.82 aikaisia lääkärintodistuksia ja epikriisejä. Se on nyt jo asia taas vaikka kuinka mones ja niin pitkä että en jaksa lähteä tässä vielä avaamaan. Mutta niin kun aikaisemmin kirjoitin: asioita olisi vaikka kirjaksi asti.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 24 Helmi 2020, 14:03

Hei!

Välitin palautteenne eteenpäin. Tässä linkki mistä palautetta voi laittaa suoraan itsekin: www.kela.fi/anna-palautetta.

Tällä palstalla ei yksittäisiin päätöksiin voida ottaa kantaa. Kysymyksessä tuli esiin asumismenojen kohtuullisuusarviointi, ja jokainen etuushakemus ratkaistaan käyttäen tapauskohtaista harkintaa/kokonaisharkintaa.

Jos päätös on mielestäsi virheellinen kannattaa asiaa selvittää ja ohjeita siihen löytyy oheisista linkeistä:
www.kela.fi/paatoksesta-valittaminen
www.kela.fi/oikaisuvaatimus-kelan-tekemaan-paatokseen
www.kela.fi/oikaisuvaatimuskeskuksen-pa ... littaminen
www.kela.fi/hallinto-oikeuden-paatoksesta-valittaminen

Terveisin
Riikka | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Merviv

Lukematon viesti Kirjoittaja Merviv » 27 Maalis 2020, 10:57

Näin juuri tämä kela toimii mistään mitään kukaa ei tiedä. Toinen toistaan omituisenpia päätöksiä; leikkivät lääkäriä ja terveydenhuollon ammattilaisia, eväävät toimeentulotuet elintärkeisiin lääkkeisiin, valehtelevat, keksivät ihan omia juttujaan, hukkaavat papereita mukamas, kikkailevat päätöksissä niin että lukee " käsittelyssä" vaikka se hakemus seisoo jossain lisää liitteitä kohdassa, ja paljon muuta. Mitään koulutuksiahan tuonne ei kesätyöpaikka ilmoitusten mukaan tarvitse. Ei ihme että toinen toistaan omituisenpaa roskaa lukee päätöksissä kelan touhuissa. Sosiaaliasioitten muutoksenhakulautakunta on yhtä tyhjän kanssa: omia palkollisiahan siellä töröttää. Hallinto oikeus taitaa olla ainoa mikä saa tän villin touhun kuriin. Mitään kuittejahan kela ei esitä, toitottavat tätä laki pykälä viidakkoa, joita eivät edes ymmärrä, ei edes osaa perustella asiakkakaille vaikkka asiakas pyytää perusteluita näistä mukavista kivan näköisistä pykälistä joita copy pastea käyttämällä kivasti voi päätöksiin laittaa. Kokeilkaapas jokainen; seuraavat kummat päätökset pyytäkää perusteluita joka " laki" pykälästä juuri teidän hakemukseen ja tilanteeseen sopien vain faktaa. Kokeilkaa pyytää kuitteja ja perusteluita kun hylkäävät mielivaltaisesti päätöksenne. Laittakaa ne vaikka lehtiinkin. Näin tämä ei voi kelan touhut enään kauaa

Hoitoatuleetehostaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Hoitoatuleetehostaa » 27 Maalis 2020, 11:36

"Aion kyllä kysyä tuostakin oikeusasiamieheltä samalla kun kysyn muustakin. siihen voi tosin mennä vielä aikaa, kun saan kaiken paperille. asioita on niin paljon. uutta kantelua aloin tekemään jo viime syksynä, että alku minulla on ja sen jälkeen on tullut aina uusia asioita. eikä tämä tähänkään jää - valitettavasti."

Itse olen kannellut oikeusasiamiehelle lukuisia kertoja ja suosittelisin, että aina kun kela tekee virheen, teet samantien kantelun kohdistaen sen tiettyyn päätökseen. Mahdollisimman yksinkertainen kantelu. Itse katselin kelan virheitä pitkään ja myös keräsin kaiken mahdollisen yhteen kanteluun. Vaikka olin kannellut lukuisista lainvastaisuuksista ja laittanut liitteeksi esimerkkejä niistä, kanteluni palautettiin sillä kantelu oli liian yleisluonteinen.

Otin opikseni ja nyt (lähes) joka kuukausi teen toimeentulotukipäätökseen oikaisupyynnön lisäksi kantelun, jossa kantelen kelan työntekijästä xx ja hänen esimiehestään, joka ei ole perehdyttänyt alaistaan riittävästi tehtäväänsä. Kerron, mikä meni mielestäni vikaan ja pyydän tutkimaan onko toimittu lainvastaisesti tapauksessani.

Olen erittäin pettynyt moneen saamaani vastaukseen, sillä vastauksista ilmenee, että vastaus on otettu suoraan kelan vastauksista. Välillä jää tunne, ettei kanteluani ole edes luettu oikeusasiamiehessä vaan on vaan pyydetty kelaa selvittämään asia itselleen edulliseksi ja ratkaistu asia sen pohjalta. Siltikin teen kantelun nykyään jokaisesta kelan lain rikkomisesta. Vaikka siitä ei seuraisikaan heille mitään.

Jossain vaiheessa teen sitten tutkintapyynnön koko kelaa vastaan, työntekijät jotka päätöksiä ovat tehneet nimeän ja muutoin kantelen kelan johtajasta . Henkinen väkivalta ja heitteillejättö, On sitten ainakin näyttöä siitä, että olen omalta osaltani tehnyt kaikkeni saadakseni kelan noudattamaan heitä koskevia lakeja.