Kela pyytää sukulaisten tulotietoja

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras

Kela pyytää sukulaisten tulotietoja

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Heinä 2020, 20:11

Olen täysi-ikäinen ja ihmettelen miksi kela pyytää toistuvasti sukulaisteni tilitietoja ja tulotietoja? en ole tekemisissä sukulaisteni kanssa, mutta olen saanut jo useita kertoja vaatimuksia ilmoittaa sukulaisteni tilitiedot. En seurustele, olen lapseton sinkku ja en ole väleissä useimpien sukulaisteni kanssa, osa on myös jo kuollut. Tilanteeni ei ole muuttunut, olen ollut koko ajan sinkku. Tämä kysely ihmetyttää, aivan kuin tällä ajettaisiin takaa että voitaisiin syytellä jostain. Pitääkö minun alkaa kaivaa jostain esimerkiksi jo kuolleiden isovanhempieni tilitietoja tai jotain? mielestäni tämä ei ole reilua. Minulla ei ole mitään tietoa vanhempieni tai isovanhempieni aiemmista tuloista, minulla ei ole ollut käytössä heidän palkat. Vaikuttaa siltä että kela on virheellisesti puuttunut johonkin väärään ilmiantoon.

Kela | toimeentulotuki

Re: Kela pyytää sukulaisten tulotietoja

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 20 Heinä 2020, 15:23

Hei!

En pysty yleisesti arvioimaan miksi tulotietoja tai tilitietoja on pyydetty muilta kuin itseltäsi. Sinun kannattaa olla asiassa yhteydessä asiakaspalveluumme, niin tilanne voidaan käydä tarkemmin läpi.

Ystävällisin terveisin
Joona | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 21 Heinä 2020, 10:18

olen ollut jo yhteydessä mutta selitystä ei vain ole annettu. On pyydetty useita kertoja sukulaisten tulo/tilitietoja, jota en ymmärrä yhtään että miksi pyydetään. Luulisi että väestörekisteristä saisi tiedon etten ole naimisissa, puolisoa ja lapsia ei ole. Silti yritetään pyytää kumppanin tai sukulaisten tilitietoja kelalle. Turhia tietoja joita minulla ei ole tiedossa eikä tule olemaan, ei ole pääsyä toisten palkkapusseille. Ilmeisesti kela tarttunut johonkin väärään ilmiantoon ja ottanut todesta.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Elo 2020, 10:04

Kela äänittää kaikki puhelut, eli jos sinne on joku soitellut niin pitäisi saada selville. Perätön ilmianto on rikos niin ala tutkimaan asiaa. Kela ei edes mielestäni tutki nimettömiä ilmiantoja. Minustakin on tehty perätön ilmianto. Lähetin Kelaan kirjeen, jossa kerroin epäilykseni. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään. Uhkasin siinä kirjeessä että lähetän poliisit ilmiantajan perään.