vaadittu isännöitsijän todistus

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

hikkoritikkori toikki

vaadittu isännöitsijän todistus

Lukematon viesti Kirjoittaja hikkoritikkori toikki » 15 Kesä 2021, 23:59

Asun hekan asunnossa. Kela vaatii minua muuttamaan halvempaan asuntoon. Kun heka tarjoaa minulle asuntoa niin. isännöitsijä tekee asunnontarkastuksen. Se on maksullinen. Ilman sitä ei heka anna asunnonvaihtoa.
Saan toimeentulotukea. Minulla ei ole mahdollisuutta maksaa isännöitsijän todistusta. Ilman sitä en saa uutta halvempaa
asuntoa. kela sanoo ettei sieltä makseta isännöitsijän todistusta.
Miksi kela vaatii itse muuttamaan halvempaan asuntoon ja sitten itse estää siihen muuton kieltäytymällä maksamasta vaadittavaa todistusta?

Vieras

Re: vaadittu isännöitsijän todistus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Kesä 2021, 10:49

"kela sanoo ettei sieltä makseta isännöitsijän todistusta."
Perusteleeko Kela tuota mitenkään? Tee hakemus ja perustele se sillä että se on toimeentulotukilain 2 luvun 7b§:n 1 kohdan tarkoittama asuntoon muuttoon liittyvä meno. Kelan on tehtävä asiasta päätös ja perusteltava se.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 1412#L2P7b

"Miksi kela vaatii itse muuttamaan halvempaan asuntoon ja sitten itse estää siihen muuton kieltäytymällä maksamasta vaadittavaa todistusta?"
Kysy tuota Kelalta äläkä luovuta ennen kun olet saanut tolkullisen vastauksen.

Viranomaisten kaiken toiminnan tulee perustua lakiin ja myös käytäntöjen tulee olla selkeitä, läpinäkyviä ja ennakoitavia. Tarkoitussidonnaisuuden periaatteen mukaan viranomainen voi käyttää toimivaltaa vain siihen tarkoitukseen, johon se on lain mukaan määritelty tai tarkoitettu käytettäväksi. Viranomainen ei saa ryhtyä edistämään muita tarkoitusperiä kuin niitä, jotka kuuluvat sen tehtäväpiiriin ja sisältyvät tapaukseen sovellettavan lain tavoitteisiin.
Virkamies on kansan palvelija mutta Kelan palvelusväki käyttäytyy usein todella röyhkeästi, sellaista ei tarvitse sietää.
Kelan harjoittama terrori toimeentulotukiasiakkaita kohtaan on jatkunut jo yli 4 vuotta, sen on loputtava.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Kesä 2021, 11:49

Halvempaan asuntoon kehotus tarkoittaa halvempaa asuntoa.
Sisäinen siirto on oma valinta, ei semmosta kehotusta ole. Voi siis muuttaa muuallekin jopa toiseen kaupunkiin, tosin huomioiden että joka kylässä on rajat eri milloin "kehotukset halvempaan" laukeaa.

Tokihan Hekan asunnot on edullisia, joten hyvä vaihtoehto oli todistusta tai ei ja varsinkin jos ajattelee että työllistyy/poistuu toimeentulotuen piiristä. Maksustahan voi pyöräyttää täyskierroksen valituselimissä + hakea voi vielä kaupungin toimeentulotukea + siihenkin on vielä valituskierrosmahdollisuus.

Siinäpä vaihtoehdot,

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Kesä 2021, 15:13

Vaatiiko Heka tuon isännöitsijätodistuksen aina kun muuttaa pois asunnosta? Jos vaatii niin Heka on keksinyt kyllä tavan laskuttaa sellaisesta asukkaalta joka Hekan pitää tehdä ja maksaa itse. Ei taida perustua mihinkään lakiin tuolainen isännöitsijätodistus ja jos sellaista ei itse tilaa niin ei sitä tarvitse maksaakaan. Paljonko tuosta pyytävät euroja?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 16 Kesä 2021, 15:25

Hei hikkoritikkori toikki!

Jos sinua on kehotettu etsimään edullisempi asunto, ja muutosta aiheutuu mainitsemasi kustannus, kehottaisin kuitenkin laittamaan asunnontarkastuksesta aiheutuvan laskun toimeentulotukihakemuksen liitteeksi.

Jos Kela ei voi huomioida maksua osana perustoimeentulotuen menoja, voit hakea siihen tarvittaessa täydentävää toimeentulotukea sosiaalitoimesta.

Ystävällisin terveisin
Sinikka | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

hikkoritikkori toikki

Lukematon viesti Kirjoittaja hikkoritikkori toikki » 17 Kesä 2021, 09:45

Ei se ole muuttokustannus kun sen perusteella katsotaan että toteutuuko muutto.
Eikä ole mitenkään varmaa, että saako siitä puoltavan todistuksen vai ei.
Minulle sanottiin kelasta että sitä ei myönnetä mutta, ilman todistusta ei vaihtoa saa.
Hekan sivuilla sanotaan näin.

Tilaa lausunto asunnonvaihtoa varten vasta sen jälkeen, kun asunnonvaihto näyttää toteutuvan. Ohjeet lausunnon tilaamiseen lähetetään alustavan asuntotarjouksen mukana. Näin toimitaan riippumatta siitä, onko kyseessä keskinäinen vaihto, vaihto uudiskohteeseen vai vaihto vapautuvaan asuntoon.

Lausunto maksaa 45 euroa. Tilaus on sitova, ja sen perusteella lausunnosta lähetetään lasku. Täytä alla oleva lomake tilataksesi lausunnon asunnonvaihtoa varten. Muistathan luetella kaikki asunnon päävuokralaiset ja muut asukkaat.

Ilmoita asunnossasi olevista lemmikeistä etukäteen, jos asuntosi tarkastetaan sellaisena aikana, kun et ole itse kotona.

Tarvitset lausunnon asunnon vaihtoa varten esimerkiksi silloin, kun haet vaihtoa Hekan asunnosta toiseen.