Sähkölasku

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Kyselijaa1

Sähkölasku

Lukematon viesti Kirjoittaja Kyselijaa1 » 16 Syys 2021, 20:23

Hei, olen eronnut ja minulla on iso koira, jonka kanssa jouduin muuttamaan pieneen yksiöön.
Kotiin tullessani nenään tulee voimakas koiran haju. Hankin tätä varten siirrettävän ilmastointilaitteen, jossa on myös ilmanpuhdistin, kosteuden poisto toiminta.

Tämä laite käyttää pikkaisen sähköä, miten kela suhtautuu laskun nousuun?

Ennen tätä laitetta minulla on ollut sähkö+siirto n. 25€/kk.
Laite on päällä 24/7 ja sähkön kulutus on nousee noin 10-15eurolla kuukaudessa.
Eli tuleva sähkölaskuni on 35-40€/kk.

Hyväksytäänkö tämä lasku kokonaisuudessaan? Vai miten minun tulisi menetellä asian suhteen. Kiitos

Kela | toimeentulotuki

Re: Sähkölasku

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 17 Syys 2021, 15:28

Hei Kyselijaa1!

Asumismenona voidaan hyväksyä kohtuullisen suuruiset taloussähkölaskut.

En voi palstalla ottaa kantaa siihen, hyväksytäänkö lasku kokonaan. Asia käsitellään hakemuksen myötä. Voit jo hakemuksen yhteydessä antaa lisätietoja kasvaneesta sähkönkulutuksestasi.

Tässä vielä linkki ohjeisiin, joissa kerrotaan kohtuullisista asumismenoista: www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

Ystävällisin terveisin
Sinikka | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Syys 2021, 15:34

Nenään tulee koiran haju.Onko se yllätys jos asunnossa elää myös koira.Todella yllättävää että eläimet haisee.Se haju on sen yksiön vika ei sen koiran.Koira ei siis haissut edellisessä asunnossa.Joo o.

Moivain

Lukematon viesti Kirjoittaja Moivain » 17 Syys 2021, 17:05

Vieras kirjoitti:
17 Syys 2021, 15:34
Nenään tulee koiran haju.Onko se yllätys jos asunnossa elää myös koira.Todella yllättävää että eläimet haisee.Se haju on sen yksiön vika ei sen koiran.Koira ei siis haissut edellisessä asunnossa.Joo o.
Katso trolli moi. Oletko hieman jälkeen jäänyt? Kun puutut toisten asioihin. Jos et ymmärrä mitä eroa on 90 ja 20 neliön luukussa. Kannattaa pitää ne omat ajatukset siellä omassa päässä. Hyvät jatkot sulle 💪

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Syys 2021, 17:52

Olen vaan yllättynyt ettei se koira haissut isommassa asunnossa.Että yksiö aiheutti koirassa tämän hajuhaitan.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Syys 2021, 17:54

Pitää muistaa ettei kela kustanna lemmikeistäa aiheutuneita kuluja ja tässä on kyse nyt koiran aiheuttamasta hajuhaitasta.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Syys 2021, 18:09

Jos sähkönkulutus on poikkeuksellisen suurta, selvitetään hakijalta sähkön käytönperusteet ja suuren kulutuksen tarpeellisuus. Jos sähkökulutuksen määrää eivoida selvitysten perusteella kokonaisuudessaan hyväksyä tai selvitystä ei saada,sähkömenot kohtuullistetaan Kelan raja-arvojen tai kohtuullisena pidettävänmäärän mukaisiksi.

Eli kela selvittää voiko koiran hajuhaitta hyväksyä suuremman sähkölaskun syntymiseen.

Jeees

Lukematon viesti Kirjoittaja Jeees » 17 Syys 2021, 20:30

Ok, kiitos sinulle vastauksista. Pahoittelut turhasta provosta. Hyvät jatkot sulle 💪

Jeees

Lukematon viesti Kirjoittaja Jeees » 20 Syys 2021, 11:16

Vieras kirjoitti:
17 Syys 2021, 17:52
Olen vaan yllättynyt ettei se koira haissut isommassa asunnossa.Että yksiö aiheutti koirassa tämän hajuhaitan.
Jokainen koira varmasti haisee. Kuitenkin kyse on siitä, että 90 neliön asunnossa on enemmän ilmaa(kuutioita), kuin 20 neliön koirankopissa.
Olen erittäin siisti, joten en pidä koiran hajusta vaatteissani.

Kiitos ja moi. Toivottavasti sait mielenrauhan nyt 😉