Suhteessa "varakkaan" kanssa

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras

Suhteessa "varakkaan" kanssa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Syys 2021, 22:08

Hei,

olen pitkäaikainen toimeentulotuen saaja ja nyt seurustellut jo kuukausia sellaisen naisen kanssa, joka tienaa kohtalaisesti. Siis kevyesti sen verran, ettei voi saada toimeentulotukea. Me majaillaan paljon toistemme luona. Emmekä aio muuttaa saman katon alle. Siis ilman mitään kikkailutarkoituksia, haluamme pitää omat elämämme.

Tuleeko toimeentulotuen suhteen ongelmia jossakin vaiheessa? Täällä anonyymisti voin rehdisti myöntää, että hän saattaa joskus ostaa ruoat ravintolassa ja maksaa matkojamme. Minä en joudu maksamaan koskaan tuollaisia yhteisiä "kerskailuja".

Mistä asioista ongelmia voisi alkaa muodostumaan?

Meillä on omat rahat ja tilit. Ei mitään yhteistä.

Me olemme ehkä vähän useammin minun luona, koska hänellä on auto ja minulla ei. Se saattaa alkaa jossakin vaiheessa näkymään mm. vesilaskussa. Koska Kela puuttuu vesilaskun kasvamiseen? Kuinka monta yötä kuukaudessa kumppani saa olla minun luona ilman, että hänen tilejään sun muuta kysellään?

Haluaisin tietää etukäteen mitä saan tehdä ja mitä en. Ei ole kiva saada jotain sakkoja sen takia, että ei ole tiennyt. Pitääkö minun alkaa olemaan enemmän hänen luonaan kuluttamassa hänen vesiään? Pitääkö minun kalenteri pitäen alkaa pitämään huolta, että olemme yhdessä vain xx yötä kuukaudessa? Olisi kiva, jos saisi asiallisen neuvon.

Jotkut sanoo, että ei mitään väliä, jos on omat asunnot ja osoitteet. Jotkut taas sanoo, että se ratkaisee viettääkö aikaa saman katon alla vai ei. Ota nyt siitä selvää. Kai toimeentulotukeakin saava saa seurustella?

Vieras

Re: Suhteessa "varakkaan" kanssa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 28 Syys 2021, 00:00

Saahan sitä seurustella toimeentulotuen saajakin. Eipä sitä mikään laki kiellä.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 28 Syys 2021, 07:39

Vieras kirjoitti:
28 Syys 2021, 00:00
Niin, mutta se oleilu saman katon alla? Jos toimeentulutukea saava majoittaa luonaan ihmistä, niin eikö se ole rike? Tai vastaavasti, jos toimeentulotukea saava majoittuu itse jossakin muualla ja saa jopa täyttä ylläpitoa, niin eikö se ole rike? Seurustelu ajautuu monesti tuohon 'saman katon alla olemiseen'.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Syys 2021, 08:15

Vieras kirjoitti:
28 Syys 2021, 07:39
Vieras kirjoitti:
28 Syys 2021, 00:00
Niin, mutta se oleilu saman katon alla? Jos toimeentulutukea saava majoittaa luonaan ihmistä, niin eikö se ole rike? Tai vastaavasti, jos toimeentulotukea saava majoittuu itse jossakin muualla ja saa jopa täyttä ylläpitoa, niin eikö se ole rike? Seurustelu ajautuu monesti tuohon 'saman katon alla olemiseen'.
Voi se jonkun mielestä olla rike mutta missään laissa ei ole määrätty siitä rangaistusta ja rangaistukset oikeusvaltiossa määrää tuomioistuimet eikä Kelalla ole rangaistusvaltaa eikä siten toimeenpanovaltaakaan tuollaisiin "rikkeisiin".
Majoittuminen muualla kuuluu perustuslain takaaman liikkumisvapauden piiriin eikä Kelalla ole mitään lakisääteistä oikeutta edes tietää missä asiakas yönsä viettää joten mahdollisesti asiaa koskeviin tiedusteluihin ei tarvitse vastata. Laissa on toki säädetty tiedonantovelvollisuus mutta jos ei sitä noudata niin siitä ei ole laissa määrätty sanktioita eikä se siten ole rikos.
Viranomaisten kaiken toiminnan tulee perustua lakiin ja myös käytäntöjen tulee olla selkeitä, läpinäkyviä ja ennakoitavia. Tarkoitussidonnaisuuden periaatteen mukaan viranomainen voi käyttää toimivaltaa vain siihen tarkoitukseen, johon se on lain mukaan määritelty tai tarkoitettu käytettäväksi. Viranomainen ei saa ryhtyä edistämään muita tarkoitusperiä kuin niitä, jotka kuuluvat sen tehtäväpiiriin ja sisältyvät tapaukseen sovellettavan lain tavoitteisiin.
Virkamies on kansan palvelija mutta Kelan palvelusväki käyttäytyy usein todella röyhkeästi, sellaista ei tarvitse sietää.
Kelan harjoittama terrori toimeentulotukiasiakkaita kohtaan on jatkunut jo yli 4 vuotta, sen on loputtava.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Syys 2021, 08:38

Kannattaa elää ns. erillissuhteessa. Se on nykyään aika normaalia kaikissa yhteiskuntaluokissa. Eli ollaan uskollisuussuhteessa toisen kanssa, mutta molemmilla on omat asunnot. Takavuosina sitä taisivatkin käyttää vain "sosiaalitukihuijarit", mutta nykyään se on melko tavallista eli samaan joukkoon sekoittuvat kaikki. Aina kannattaa pitää oma kämppä, jos se vaan taloudellisesti on mahdollista. Se on henkireikä!

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 30 Syys 2021, 10:34

Hei!

Perustoimeentulotuen määrään vaikuttavat kaikkien perheenjäsenten tulot ja varat sekä menot. Perheellä tarkoitetaan yhteistaloudessa asuvia vanhempia ja vanhemman alaikäisiä lapsia ja adoptiolapsia, aviopuolisoita, avopuolisoita sekä rekisteröidyssä parisuhteessa eläviä henkilöitä.

Seurustelu ei tee teistä avopuolisoita tai perhettä, mutta tilanteen muuttuessa toimeentulotuen saajalla on velvollisuus ilmoittaa olosuhdemuutoksesta Kelaan.

Tässä koonti niistä tuista, joihin yhteen muuttamisella on vaikutusta: www.kela.fi/kun-elamantilanne-muuttuu_muutto-yhteen

Täällä lisää ilmoitusvelvollisuudesta: www.kela.fi/nain-ilmoitat-muutoksista#i ... lvollisuus

"Kun haet Kelasta etuutta, vastaat itse siitä, että kaikki antamasi tiedot ovat oikein. Sinulla on myös velvollisuus ilmoittaa muutoksista. Jos et ilmoita muutoksista, sinulle voidaan maksaa tukea aiheettomasti, jolloin se joudutaan perimään myöhemmin takaisin. Saatat myös jäädä ilman sinulle kuuluvaa tukea.

Ilmoita siis viipymättä Kelaan kaikista muutoksista, jotka vaikuttavat joko etuuden määrään tai oikeuteesi saada etuutta.

Jos Kela epäilee väärinkäytöstä, se antaa asian poliisin tutkittavaksi. Toimimme näin, vaikka maksaisit takaisin etuuden, jonka Kela on maksanut sinulle väärin perustein.

Väärinkäytöstä voidaan epäillä, jos asiakas on

- antanut vääriä tietoja
- salannut tietoisesti jonkin etuuteen vaikuttavan seikan
- jättänyt tahallisesti ilmoittamatta olosuhteidensa muutoksen, joka vaikuttaa etuuden maksamiseen.
"

Ystävällisin terveisin
Sinikka | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi