Elatusmaksu

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Kela | toimeentulotuki

Re: Elatusmaksu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 13 Syys 2019, 10:07

Hei Toni1985!

Esimerkiksi tiliotteilla voi todentaa elatusavun maksut ja esittää se liitteeksi toimeentulotuen hakemukseen. Se kannattaa myös huomioida, että maksuissa ilmenee että kyseessä on elatusavun maksu.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Prio

Lukematon viesti Kirjoittaja Prio » 21 Syys 2019, 16:14

Minulla on nyt tälläinen tilanne että käräjäoikeudessa on tehty uusi päätös elutustuen määrästä ajalle 1.6.2019- 31.5.2020. Olen perustoimeentulotuen asiakas ja saan työmarkkinatuen lapsikorotusta. En ole maksanut nyt kesä-syyskuu välillä ollenkaan lapsen äidille elatustukea koska uusi päätös tehtiin vasta nyt syyskuussa, minulla on tarkoitus ensi kuusta lähtien alkaa maksamaan normaalisti tuki lapsen äidille. Maksaako valtio tuon kesä-syyskuu osan lapsen äidille jota en ole maksanut vai periikö kela tämän summan suoraan minun tuista? Ja jos perii niin saanko silti kuukaudessa lain määrittelemän perustoimeentulotuen (497.29€)

ps. Lapsikorotusta ei ole jäänyt tänä aikana minulle ns. ylimääräisenä vaan kelan tukien käteen jäävä määrä on tuona kesä-syyskuu aikana ollut tuo perustoimeentulotuen määrä 497.29 per kuu.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 23 Syys 2019, 08:41

Hei Prio!

Lähivanhemman tulisi tarvittaessa hakea elatustuki Kelasta. Hakemuksen perusteella katsotaan mistä alkaen elatustuki voidaan myöntää. Jos elatustuki myönnetään laiminlyönnin perusteella, sinun tulee maksaa elatusavut Kelalle.

Perustoimeentulotuessa ei ole laissa asetettu mitään minimimäärää mikä maksetaan kaikille vaan mainitsemasi summa on yksinasuvan perusosa. Se katsotaan sinulle menoksi laskelmassa ja se sisältää esim. ruoka- ja vaatekulut. Toimeentulotuen määrä on sinun tulojen ja menojen erotus ja se voi vaihdella kuukausittain. Toimeentulotukesi määrä katsotaan siis myös hakemuksen perusteella.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela toimeentulotuki

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 02 Loka 2019, 11:59

Hei!
Tilanne sellainen että lapset asuvat noin 14 päivää etävanhemman luona.
Sovittu ex-puolison kanssa että ei makseta puolin eikä toisin elatusapu. Tämä siis suullinen sopimus, edelleen hyvät välit.
Onko pakko mennä tekemään lastenvalvojalle sopimus?
Saan itse lähivamhempana toimeentulotukea nyt eka kerran, ex-puoliso töissä.
Toimeentulotuen päätöksessa oli maininta että elatusapu/elatustuki täytyy hakea tms.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 02 Loka 2019, 12:48

Kun päätöksessä on ollut että elatustuki pitää hakea niin se on haettava.

Minna vain

Lukematon viesti Kirjoittaja Minna vain » 03 Loka 2019, 01:14

Kela | toimeentulotuki kirjoitti:
13 Syys 2019, 10:07
Hei Toni1985!

Esimerkiksi tiliotteilla voi todentaa elatusavun maksut ja esittää se liitteeksi toimeentulotuen hakemukseen. Se kannattaa myös huomioida, että maksuissa ilmenee että kyseessä on elatusavun maksu.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela toimeentulotuki
Eli siis riittää että tiliotteesta näkyy että olen maksanut lapsikorotuksen verran elatustukea lähivanhemmalle? Ei siis tarvi erikseen esittää mitään lastenvalvojan/käräjäoikeuden päätöstä?

Siis maksu lähivanhemmalle, tästä maksusta todistus (tiliote) kelalle, kela tekee tästä uuden päätöksen ja ottaa sen maksetun elatustuen summan huomioon toimeentulotuessa ja maksaa sen summan ns. takaisin jälkikäteen minulle kun näkee että maksu on suoritettu?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 03 Loka 2019, 14:15

Hei!

Nimimerkille Vieras:
Jos haet toimeentulotukea, sinun tulisi olla yhteydessä lastenvalvojaan ja sopia elatuksesta ja tapaamisesta toisen vanhemman kanssa. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja kaikki ensisijaiset etuudet tulee selvittää. Elatustukea varten tarvitaan elatussopimus tai käräjäoikeuden päätös.

Nimimerkille Minna vain:
Elatusapua ei oteta menona huomioon elatusvelvollisen toimeentulotukilaskelmassa. Sen vuoksi ei siis toimeentulotukea tarkisteta. Elatusapu otetaan kuitenkin huomioon lähivanhemman tulona ja siinä tilanteessa tiliotetta voi käyttää tositteena elatusavun maksusta.

Ystävällisin terveisin

Aivan pihalla

Lukematon viesti Kirjoittaja Aivan pihalla » 03 Loka 2019, 15:43

08 Maalis 2019, 09:53
Hei!

Kuten nimimerkki 'Vieras' edellä on kommentoinutkin, niin hakijan saamaa työttömyysturvan lapsikorotusta ei huomioida tulona toimeentulotuessa, jos hakija tosiasiassa maksaa elatusapua tai kun Kela perii lapsikorotuksen elatusapuvelan maksuksi. Jos hakija ei tosiasiassa maksa vahvistettua elatusapua eikä etuuteen kohdistu perintää elatusapuvelan maksuksi, korotus on hakijan käytettävissä olevaa tuloa.

Ystävällisesti
Marika | Kela toimeentulotuki
03 Loka 2019, 14:15
Hei!

Nimimerkille Vieras:
Jos haet toimeentulotukea, sinun tulisi olla yhteydessä lastenvalvojaan ja sopia elatuksesta ja tapaamisesta toisen vanhemman kanssa. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja kaikki ensisijaiset etuudet tulee selvittää. Elatustukea varten tarvitaan elatussopimus tai käräjäoikeuden päätös.

Nimimerkille Minna vain:
Elatusapua ei oteta menona huomioon elatusvelvollisen toimeentulotukilaskelmassa. Sen vuoksi ei siis toimeentulotukea tarkisteta. Elatusapu otetaan kuitenkin huomioon lähivanhemman tulona ja siinä tilanteessa tiliotetta voi käyttää tositteena elatusavun maksusta.

Ystävällisin terveisin
Lähetetty:tänään, 14:25

Eli jos maksan tämän lapsikorotuksen summan ja osoitan siitä todistuksen tiliotteelta, minun toimeentulotuessa EI oteta huomioon tuota lapsikorotuksen osaa eli en periaatteessa häviä rahassa mitään vaikka maksan tuon lapsikorotuksen summan lähivanhemmalle? Eli minulle jää sama summa käytettäväksi kuussa vaikka maksaisin tuon lapsikorotuksen osan? Jos en maksa sitä osaa lähivanhemmalle niin se lapsikorotus otetaan huomioon tulona toimeentulotuessa ja jos taas maksan sen niin sitä korotusta ei oteta huomioon tulona ttt:ssa? Ymmärsinkö oikein.. Eikö se ole sillon tavallaan plus miinus nolla tilanne? Tai sitten en yksinkertaisesti osaa selittää mitä haen tällä takaa.. Mikä olisi siis taloudellisesti paras tilanne minulle..

ps. Onko teillä ei maksutonta puhelinnumeroa johon voi jättää soittopyynnön? Tai voiko netissä jättää soittopyynnön koska en usko että tämä asia menee vieläkään mun järkeen ja kelan palvelunumeroon en pysty soittamaan.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 04 Loka 2019, 10:54

Hei Aivan pihalla!

Voit kätevästi varata ajan netissä, joko puhelinpalveluun tai toimistopalveluun. linkki ohessa:

www.kela.fi/ajanvaraus

Terveisin
Riikka | Kela toimeentulotuki