Vanhempien luona asuva yli 18v vuokra

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Moup

Vanhempien luona asuva yli 18v vuokra

Lukematon viesti Kirjoittaja Moup » 25 Tammi 2017, 15:49

Hei. Asun vanhempieni luona heidän omistamassaan asunnossa ja nytten he meinaavat alkaa pyytäämään vuokraa asumisestani. Onko siis mahdollista saada toimeentulotuesta tämä vuokra ja pitääkö tehdä joku alivuokrasopimus vai mikä? Ja paljonko on kohtuu vuokra jos tätä voi toimeentulotuesta hakea asumiskustannuksena?

Kela | toimeentulotuki

Re: Vanhempien luona asuva yli 18v vuokra

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 31 Tammi 2017, 09:00

Hei Moup,

kiitos kysymyksestäsi.

Toimeentulotuessa lasketaan asumismenoina myös vanhemmille maksettu vuokra. Vuokra tulee todentaa vuokrasopimuksella (esim. alivuokralaissopimus) sekä tositteella vuokran maksamisesta.

Hyväksyttävät asumismenot huomioidaan kuntakohtaisesti, asunnossa asuvien henkilömäärän mukaan.
Linkin kuntakohtaisiin rajoihin taulukon löydät sivulta http://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

Ystävällisesti
Tanja | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Rega

Lukematon viesti Kirjoittaja Rega » 04 Tammi 2018, 02:29

Hei,
Valmistuin juuri amk:sta ja olen nyt työttömänä työnhakijana ja haen työttömyysturvaa. Asun vielä vanhempieni luona. Minulla ei ole tällä hetkellä rahallisesti mitään mahdollisuutta hommata omaa asuntoa. Isäni kuitenkin vaatii, että maksaisin hänelle vuokraa, jos aion kotona vielä asua. En tiedä edes, tulenko saamaan tuosta työttömyysturvasta vain sen puolet, vaikka vanhempani eivät minun muuta elämistä maksakaan, tähän asti olen vain saanut asua kotona. Sain aiemmin toimeentulotukea koska oikeus opintotukeen oli loppunut.

Luin sivuilta, että työttömyysturvaa saadessa asumistuki maksetaan ruokakuntakohtaisesesti. Isän tulojen takia se ei tietenkään olisi mahdollista. Entä jos joudun nyt oikeasti maksamaan vielä tuosta työttömyysturvasta jotain vuokraakin (varsinkin jos saan vain 50%!) niin onko mahdollista sitten saada lisäksi vielä toimeentulotukea, vai millä rahalla elätän muuten itseni, kun ei vielä töitäkään?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 04 Tammi 2018, 11:00

Hei Rega!

Voit laittaa hakemuksen toimeentulotuesta ja ilmoittaa menoihin myös maksamasi vuokran. Sinun tulee toimittaa Kelaan vuokrasopimus ja kuitti vuokranmaksusta.

Toimeentulotuen määrä riippuu tuloistasi ja menoistasi. Voit laskea arvion tuen määrästä laskurilla.

Terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki

jkjkjkjkjk

Lukematon viesti Kirjoittaja jkjkjkjkjk » 27 Kesä 2019, 16:03

Lapseni valmistuu lukiosta tänä keväänä, ja hän on menossa suorittamaan asepalvelusta tammikuussa. Lukion jälkeen hän menee töihin puoleksi vuodeksi ennen palvelukseen astumista, ja näin ollen alan pyytämään häneltä vuokraa kotona asumisesta. Varusmiespalvelusta suorittaessa, maksaako kela hänen vuokransa minulle vai miten lapseni pystyy vuokran maksamaan mikäli hän oleilee vielä vuokranalaisena luonani?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Kesä 2019, 19:10

Minulla on kaksoispojat kotona jotka ovat nyt 20 vuotiaita eikä heillä ole mitään tuloja muuta kuin toimeentulotuki 350e/kk. Voinko alkaa veloittamaan nyt molemmilta Helsingin kohtuullista 694e/kk vuokraa ja he saavat sen toimeentulotuesta korvattua vaikka kyse on heidän lapsuuden kodistaan eivätkä he ikinä ennen ole mitään vuokraa maksaneet mimulle?

Asumistukea ei meille ole ikinä myönnetty minä ja mieheni ollaan töissäkäyviä ja kyseessä omistusasunto jonka yhtiövastike on niin alhainen.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Kesä 2019, 19:52

Vieras kirjoitti:
27 Kesä 2019, 19:10
Minulla on kaksoispojat kotona jotka ovat nyt 20 vuotiaita eikä heillä ole mitään tuloja muuta kuin toimeentulotuki 350e/kk. Voinko alkaa veloittamaan nyt molemmilta Helsingin kohtuullista 694e/kk vuokraa ja he saavat sen toimeentulotuesta korvattua vaikka kyse on heidän lapsuuden kodistaan eivätkä he ikinä ennen ole mitään vuokraa maksaneet mimulle?

Asumistukea ei meille ole ikinä myönnetty minä ja mieheni ollaan töissäkäyviä ja kyseessä omistusasunto jonka yhtiövastike on niin alhainen.
Tuossahan sanotaan asia selvääkin selvemmkn: "Toimeentulotuessa lasketaan asumismenoina myös vanhemmille maksettu vuokra. Vuokra tulee todentaa vuokrasopimuksella (esim. alivuokralaissopimus) sekä tositteella vuokran maksamisesta."
Nyt vaan tekemään kiireesti vuokrasopimus aikuisten lasten kanssa. Tuohan on tosi kätevää: Kela käytännössä maksaa vanhemmille joka kuukausi vuokran muodossa "asumistukea". Kiitoksia vinkistä. Toimin myös itse samalla tavalla, minulla asuu kanssa velattomassa osakkeessa 19-vuotias työtön lapseni, joka saa alennettua työmarkkinatukea minun tulojeni vuoksi - tosin palkkatuloni eivät suurensuuret ole mutta ylittävät kuitenkin Kelan määräämän rajan. Hänen huoneestaan voisin periä vuokraa noin 400 €/kk kaupungin vuokratason perusteella. Tervetullut tulo monella tavalla, verokin siitä olematon.

Maija68

Lukematon viesti Kirjoittaja Maija68 » 28 Kesä 2019, 07:01

Tämähän on aivan loistava juttu! Itselläkin 3 täysi-ikäistä kotona joista yksi armeijassa nyt. Laskin että voin täällä Lahdessa saada 3x540e/kk heiltä vuokraa kunhan se vain menee toimeentulotuessa läpi.

Pitääkö tuo vuokra maksaa ensin lapsen tililtä vai riittääkö pelkkä vuokrasopimuksen teko? Onko sillä mitään merkitystä että kaksi lapsista asuu samassa huoneessa?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 28 Kesä 2019, 10:59

Hei jkjkjkjkjk, Vieras ja Maija68!

Asevelvollisen ensisijainen etuus on sotilasavustus. Siirsin jkjkjkjkjk:n kysymyksen Kysy sotilasavustuksesta palstalle, jossa osataan kertoa mahdollisuudesta tukeen varusmiespalveluksen aikana. Myös Maija68 kannattaa vilkaista kyseiseen kysymykseen tulevaa vastausta, koska perheessänne on yksi lapsi armeijassa. Sotilasavustuksen kautta haetaan tukea myös asumiskustannuksiin.

Varusmies- tai siviilipalvelusta suorittavalla ei ole oikeutta perustoimeentulotuen perusosaan, koska hän saa palveluspaikassa maksuttoman majoituksen, muonituksen ja vaatetuksen. Loma-ajalta ei myöskään ole oikeutta perusosaan. Mikäli palvelusta suorittavalla on muita kuin perusosalla katettavia menoja, hänellä saattaa olla oikeus toimeentulotukeen.

Kysymyksissänne tiedusteltiin myös tukea kotona asuvan lapsen (ei asepalveluksessa oleva) asumismenoihin tukea. Lapsi voi hakea toimeentulotukea vuokraan myös vanhemman luona asuessaan. Hakemuksen liitteeksi tulee toimittaa kopio vuokrasopimuksesta ja kuitti vuokran maksusta.

Kun asunnossa asuu eri toimeentulotuenperheisiin (haetaan eri hakemuksella tai vain osa hakee toimeentulotukea) kuuluvia henkilöitä, asumismenot jaetaan yleensä asunnossa asuvien henkilöiden kesken. Mikäli asumismenot poikkeavat tästä, tulee asiasta antaa selvitys. Koko asunnon asumiskustannuksia ei voi siis osoittaa vain toimeentulotuen saajan menoiksi, kun asunnossa asuu muitakin henkilöitä. Tilanne tutkitaan tarkemmin hakemuksen perusteella.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 28 Kesä 2019, 11:14

Voiko 20-vuotias kotona äitinsä luona asuva työtön nuori saada asumistukea? Äiti maksaa asunnosta reilun 800 euron kk-vuokraa ja haluaisi tehdä lapsen kanssa alivuokralaissopimuksen. Äiti ei ole tähän saakka vaatinut lapselta rahaa esimerkiksi ruuasta ja asumisesta, mutta nyt on tultu sille rajalle että alkaa olla pakko. Lapsen työmarkkinatuki hädintuskin riittää vuokraan, joka olisi tämän paikkakunnan tason mukaan noin 380-400 euroa kk. Äiti käy työssä ja saa palkkaa mutta ei se aikuisen lapsen elättämiseen riitä. Tietysti pitää kysyä myös voiko nuori saada myös toimeentulotukea, vaikka olenkin käsittänyt että ennen sitä on haettava kaikki mahdolliset muut tuet kuten just asumistuki. Jos nuori voi hakea asumistukea niin miten toimimme? Tekeekö äiti nuoren kanssa alivuokralaissopimuksen ja sen jälkeen nuori alkaa maksaa vuokraa ja tositteet toimitetaan hakemuksen kera Kelalle? Tarvitaanko äidiltä joku tulo- ja omaisuusselvitys vai saako Kela tiedot suoraan verottajalta tulorekisteristä? Vai onko tässäkin joku naurettavan alhainen tuloraja? Jos on niin omituista koska ei kai kukaan voi loputtomiin ilmaiseksi elättää jälkikasvuaan, vaikka kuinka tätä rakastaisi. Omilleen työtön nuori ei olemattomien tulojensa vuoksi taida voida muuttaa, ellei Kela sitoudu maksamaan kaikkia mahdollisia tukia. Kiitos etukäteen!