Muuttoavustus ja vuokravakuus

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras

Re: Muuttoavustus ja vuokravakuus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Kesä 2020, 17:39

Moi olen työkyvyttömyyseläkkeellä skitsofrenian takia.asun 4kerroksisessa ja ei ole hissiä eikä parveketta olen asunut 13v.nyt lumo kodeissa voi vaihtaa ilman takuita.onko minulla oikeus saada muuttoapua kelasta tai sosiaalitoimistosta.uusi paikka ei vielä tiedossa Max 15km päässä.t.jarna

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Kesä 2020, 17:41

Moi olen työkyvyttömyyseläkkeellä skitsofrenian takia.asun 4kerroksisessa ja ei ole hissiä eikä parveketta olen asunut 13v.nyt lumo kodeissa voi vaihtaa ilman takuita.onko minulla oikeus saada muuttoapua kelasta tai sosiaalitoimistosta.uusi paikka ei vielä tiedossa Max 15km päässä.t.jarna

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Kesä 2020, 19:28

Täällä ei tehdä ennakkopäätöksiä.Hakemuksen jättämällä asia selviää.Ymmärräthän tämän.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 29 Kesä 2020, 10:31

Hei!

Ensisijaisesti voidaan myöntää muuttoraha omatoimimuuttoon. Rahan suuruus riippuu muuttomatkan pituudesta ja perheen koosta. Erityistilanteissa, esimerkiksi terveydellisin perustein, voidaan myöntää maksusitoumus Kelan kilpailuttamiin muuttopalveluihin. Muutolle tulee olla myös perusteltu syy. Jos olet muuttamassa ja tarvitset muuttoapua, niin haethan toimeentulotukea muuttopalveluun ajoissa. Jos Kela ei voi myöntää maksusitoumusta muuttopalveluun, niin tämän jälkeen voit selvittää asiaa sosiaalitoimesta.

Lisää muuttokustannuksista perustoimeentulotuessa: www.kela.fi/toimeentulotuki-muuttokustannukset.

Ystävällisin terveisin
Kela | Elina toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

jape_73

Lukematon viesti Kirjoittaja jape_73 » 01 Heinä 2020, 18:38

myöntääkö kela vokravakuuden isompaan asuntoon kun nykyinen asunto on menossa remontoitavaksi?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Heinä 2020, 20:02

Vuokravakuuteen pitää olla kelan hyväkysymä syy.

Vuokravakuus voidaan myöntää esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

avo- tai avioero
terveydelliset syyt
perhekoon muutos
asunnottomuus
asunnottomuuden uhka
työpaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta
asunnon vaihtaminen edullisempaan Kelan tai kunnan kehotuksesta.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 02 Heinä 2020, 12:43

Hei jape_73!

Kuten edellinen on kirjoittanut muutolle tulee olla hyväksyttävä syy, jotta vakuus voidaan myöntää. Jos nykyisessä asunnossa ei voi asua remontin aikana, kannattaa asiasta antaa selvitys hakemuksen yhteydessä. Hakemuksen perusteella selvitämme, voidaanko vakuus myöntää.

Lisätietoja vuokravakuuden myöntämisestä ja hakemisesta: www.kela.fi/toimeentulotuki-vuokravakuudet.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela toimeentulotuki

HannaKatariina

Lukematon viesti Kirjoittaja HannaKatariina » 21 Syys 2020, 13:46

Hei, olen muuttamassa kuun vaihteessa uuteen asuntoo ja olen hakenut kelasta vuokravakuuteen tukea. Sitä ei ole myönnetty vaan minut on ohjattu sosiaalitoimeen. Onko mahdollista saada tukea vuokravakuuteen?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 21 Syys 2020, 13:56

Jos Kela ei ole myöntänyt vuokravakuutta ja ohjannut sinut hakemaan sosiaalitoimesta, niin sinun täytyy tehdä hakemus kuntaasi.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 21 Syys 2020, 15:22

Hei HannaKatariina!

Kerroit saaneesi Kelasta kielteisen päätöksen. Emme voi kunnan puolesta sanoa onko tukea mahdollista saada heiltä. Sinun tulee olla yhteydessä omaan kuntaasi täydentävän toimeentulotuen hakemisesta.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki