Voinko saada toimeentulotukea jos asun vapaa-ajan asunnossa

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

vieras1212

Voinko saada toimeentulotukea jos asun vapaa-ajan asunnossa

Lukematon viesti Kirjoittaja vieras1212 » 12 Maalis 2017, 17:04

Olen miettinyt muuttoa vapaa-ajan asuntoon. Tähän mennessä olen saanut työmarkkinatukea ja asumistukea menoihini mutta ilmeisesti en enää saisi asumistukea jos muutan tähän vapaa-ajan asuntoon.

Kysymykseni siis onkin että voinko saada toimeentulotukea tämän kesämökin menoihin (vuokraan, sähköön, lämmitykseen) jos lähden sitä hakemaan? Tiedän että olen yleisellä tasolla oikeutettu toimeentulotukeen koska olen hyvin vähävarainen eli se ei ole tässä kysymyksenä. Pikemminkin tarvitsen vain vastauksen siihen että tunnistaako kela vapaa-ajan asunnon menot korvattavaksi?

Kela | toimeentulotuki

Re: Voinko saada toimeentulotukea jos asun vapaa-ajan asunno

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 24 Maalis 2017, 10:31

Hei vieras1212,

kiitos viestistäsi.

Toimeentulotuessa seurataan enimmäkseen yleisen asumistuen ohjeistusta. Kertomasi tilanne on sellainen, että selvität oikeutesi toimeentulotukeen hakemuksen perusteella.

Huomioithan että myös vapaa-ajan asuntoon voidaan asumistuki myöntää, jos se on ruokakunnan ainoa ja vakinainen asunto. Sinun tulisi toimittaa rakennusviranomaisen todistus siitä, että asunto täyttää vakinaiselle asunnolle asetetut tekniset ja terveydelliset vaatimukset.

Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi