Toimeentulotuki sekä asumistuki?

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

miiiisa

Toimeentulotuki sekä asumistuki?

Lukematon viesti Kirjoittaja miiiisa » 22 Maalis 2017, 02:21

Hei,
olen muuttamassa Tampereelle 24,5 neliöiseen yksiöön jossa vuokra 555e/kk.
Periaatteessa olen työtön, sillä minulla on kotikaupungissani yksittäisiä/sekalaisia vuoroja eräässä kahvilassa. Niillä tuloilla ei makseta vuokraa +kaikkia muita kuluja.
Onko minun siis mahdollista saada asumistukea, sekä toimeentulotukea? Etsin parhaillaan vakituista työpaikkaa Tampereelta, mutta asunto oli pakko hankkia ensin jotta työt voi aloittaa heti kun sellaisia joskus löytyy.

Tukeasaava

Re: Toimeentulotuki sekä asumistuki?

Lukematon viesti Kirjoittaja Tukeasaava » 22 Maalis 2017, 03:02

Heipsan.

Sulle tullaan tekeen laskelma tuloista ja sen mukaan lasketaan onko oikeutettu toimeentulotukeen. Tuloiksi lasketaan edellisen kuukauden palkkatulot, tilisiirrot ja mahdolliset muut tuet. Sit ne laskee erotuksena vuokran, sähkön yms muut sellaset ja jos menee miinukselle niin saat toimeentulotukee.

Veikkaan et jos ei nyt mitään hirmusia summia palkkaa oo tullut (esim yli 300-500€) niin saat kyllä tukea.

Kelan sivuil on myös noi laskurit nii kannattaa sillä kokeilla mitä sanoo että voitko saada tukee :)

Tampereella vuokra saa olla max olikohan 570€ ja yksin elävälle pitää jäädä pakollisien menojen jälkee joku 480€ kuukaudessa käteen.

Jos ens kuussa muutat niin kannattaa toimeentulotuki hakemus jo täyttää kun nyt on aikamoiset ruuhkat.. nimimerkillä kolmas viikko kun odotan maaliskuulle päätöstä...

Tsemppiä uuteen kotiin!

Kela | toimeentulotuki

Re: Toimeentulotuki sekä asumistuki?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 24 Maalis 2017, 12:35

Hei miiiisa!

Saitkin jo yllä vähän vinkkejä Tukeasaavalta.

Koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus, mietin, olisiko sinulla oikeus soviteltuun työttömyysturvaan. Pienituloisena sinun kannattaa joka tapauksessa ehdottomasti hakea yleistä asumistukea.

Voit arvioida laskurillamme yleisen asumistuen määrää.

Voit hakea toimeentulotukea, jos epäilet, että sille olisi tarvetta.

Terveisin
Miika | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi