Vuokravelka

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

miiu87

Vuokravelka

Lukematon viesti Kirjoittaja miiu87 » 04 Kesä 2017, 21:05

Heippa,

Tilanteeni olisi semmoinen että vuokravelkani on mennyt jo käräjäoikeuteen.Voiko tähän saada toimeentulotukea?Olen myynyt omaisuuttani että olen saanut velasta maksettua jo yli puolet.Olen siis yh-äiti joka on kotona vielä nuoremman lapsen kanssa.

Kela | toimeentulotuki

Re: Vuokravelka

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 06 Kesä 2017, 15:56

Hei miiu87,

kiitos kysymyksestä.

Vuokrarästeihin ei ole mahdollista saada perustoimeentulotukea. Perustoimeentulotuen päätöksen jälkeen voit vuokrarästeihin hakea täydentävää toimeentulotukea kunnasta.

Ystävällisesti
Anne | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 08 Kesä 2017, 18:28

Vuokrarästitilanteissa kannattaa tarkistaa mahdollisuus hakea perustoimeentulotukea takautuvasti (Kelasta). Joskus tällä voidaan jopa kattaa vuokrarästit kokonaan. Velkaantumistilanteissa Kela nimittäin voi myöntää perustoimeentulotukea takautuvasti, jos siihen syntyy laskennallisesti oikeus. Jos tähän ei synny oikeutta, hae kunnasta _ehkäisevää_ toimeentulotukea.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 09 Kesä 2017, 11:46

Hei

taantuvasti toimeentulotukea myönnetään vain poikkeustilanteissa hakijan kokonaistilanne huomioiden.

Vuokrarästi asioissa voi olla yhteydessä kuntaan ehkäisevän ja täydentävän toimeentulotuen puitteissa.

Ystävällisesti
Tanja | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 02 Loka 2019, 18:35

Kysy ja saat kysyä muualta uudestaan siis täysin turhaa pyytää apua kelasta. Itse olen hermoromahduksen partaalla ensin kelaan,, diakoniin, ex-sossuun ja lopulta pihalle! Hyvä Suomi!

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Loka 2019, 13:26

Ei vuokrarästit ole kelan vika. Se vuokran maksu on vuokralaisen asia ja kela ei tule maksamaan niitä puolestasi.

Maksa

Lukematon viesti Kirjoittaja Maksa » 04 Loka 2019, 10:49

Se ei ole kelan, sossun eikä diakonin vaan vuokralaisen oma tehtävä maksaa vuokra. Jos ei maksa, ei voi asua. Simppeliä.