Silmälasien korvaus ihmetyttää

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Kela | toimeentulotuki

Re: Silmälasien korvaus ihmetyttää

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 21 Helmi 2019, 13:17

Hei Koyha!

Kiitos viestistäsi. Palautetta voi antaa osoitteessa www.kela.fi/palaute.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Asiantuntija

Lukematon viesti Kirjoittaja Asiantuntija » 13 Maalis 2019, 13:00

Luulen, että se suurin "kusettaja" on tässä tapauksessa silmälasiliike, joka myy parin euron muovinpaloja (jotka automaattisesti kone hi'oo) useilla satasilla. Tyhmähän se ei ole joka pyytää vaan... On totta, että Kelan korvaus on pieni, jos lasit menee itse maksamaan, mutta sehän on taas hakijan ihan omaa tyhmyyttä ja toisaalta uskon, että Kelan jälkikäteen maksama summa on täysin realistinen, koska se on laskettu halvimpien muutaman euron (tukkuhinta) sankojen ja halvimpien muutaman euron linssien mukaan. Tuossakin hinnassa mitä kela maksaa silmälasiliikkeille 20-50€ on varmasti iso kate.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 14 Maalis 2019, 10:12

Hei Asiantuntija!

Kiitos mielipiteestäsi.

Ystävällisesti
Taru | Kela toimeentulotuki

surkeaa

Lukematon viesti Kirjoittaja surkeaa » 10 Huhti 2019, 02:11

Jos on huonokuuloinen Kela korvaa kuulolaitteen kokonaan. Jos olet puolisokea niin korvaus 22.50. Kukaan ei valitse haluaako olla puolisokea tai puolikuuro, mutta korvaus täysin eri. Kukaan ei halua olla kumpaakaan, mutta huononäköisiä 100 kertaa enemmän niin ei korvata kun murto-osa. Tulee maksamaan Kelalle liikaa. Vielä 2013 sain kunnan sosiaalitoimesta uudet silmälasit hintaan 89 euroa, ostin ne ensin ja sosiaalitoimi hyväksyi täysimääräisenä kuittia vastaan. Nyt ei edes sen hintaiset mene läpi vaan maksat ylimenevän itse. Pitkäaikas asiakkaalle joille yli 60 euroa olisi nytkin iso raha. Kyllä on mennyt valtion rahat vähiin, kun silmälasien kanssa kamppailevat ei saa enää kun ne halvimmat, mitkä usein ihan sontaa, sopii tai ei eli olkaa tyytyväisiä kun saatte 22,50 euron lasit. Itse meinaan jollain tavalla säästää 100 euroa ja sillä saa hyvät, sopivat ja mieleiset kehykset ja lasit. Kelan ei tarvii tähän vastaa kun siihen jo vastattu. Tosi huonoksi mennyt monessakin suhteen koko toimeentulotuki mitä enää korvaa.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 10 Huhti 2019, 06:50

Hae kelasta maksusitoumus silmälaseihin niin sinun ei tarvitse itse maksaa laseista yhtään mitään.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 10 Huhti 2019, 10:06

Hei!

Kiitos kommenteista.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela toimeentulotuki

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Huhti 2019, 11:54

Olen tyytyväinen maksusitoumuslaseihini, mutta olenkin käyttänyt niitä vasta vuoden. Kolmea vuotta nämä (varsinkaan linssit) eivät takuulla kestä. Kelan kannattaisi neuvotella paremmat sopimukset, eli siis kestävämmät lasit, eikä vain halvimpia mahdollisia. Pokien rumuudesta en osaa sanoa, muodin mukaan kun mennään niin on ihan tuuripeliä onko nättejä pokia. Valikoimaa oli kuitenkin ihan ok.

rillipaa

Lukematon viesti Kirjoittaja rillipaa » 16 Huhti 2019, 07:56

nii ja jos naispuoleisena omaat leveämmät kasvot ni miesten malleista joutuu pokansa valikoimaan, ei kovin kiva minusta. se liike jossa asioin siellä oli naisten malleja noin 15 kappaletta ja juurikin sellaisia varaston jämiä jotka ei kenellekkään muule enää kelpaa...

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 16 Huhti 2019, 14:12

Hei!

Kiitos kommenteistanne.

Palautetta Kelan toiminnasta ja palveluista voi antaa palautelomakkeen kautta: www.kela.fi/palaute

Ystävällisesti
Marika | Kela toimeentulotuki

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 21 Huhti 2019, 02:50

Vieras kirjoitti:Hae kelasta maksusitoumus silmälaseihin niin sinun ei tarvitse itse maksaa laseista yhtään mitään.

Niin Kelan maksusitoumus mallistot on todella onnettomia. Vanhat kehykset jotka ei ole menneet kaupaksi muuten, on valikoima ja niitäkään ole kun parisen kymmentä yleensä. Varmaan ikäluokissa 60+ se ja sama millaiset silmälasit on.