Silmälasien korvaus ihmetyttää

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras

Re: Silmälasien korvaus ihmetyttää

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 21 Huhti 2019, 11:17

Olisit onnellinen että saat ilmaiseksi edes ne. Suomi on niitä harvoja maita jossa yhteiskunta kustantaa huono-osaisille jopa silmälasit. Useimmissa muissa maissa saisit olla ilman laseja jos ei ole itse varaa maksaa. On ihan selvä, että silloin ei voi vinkua 1000 euron Pradan kehyksiä.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 23 Huhti 2019, 14:15

Hei!

Kiitos kommenteistanne.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Heikki1

Lukematon viesti Kirjoittaja Heikki1 » 29 Touko 2019, 15:57

Hei.
Kuinka paljon Kela on valmis maksamaan silmälaseista?
Ja mistä kaupasta minun pitää ostaa lasit, koska kun ostin Instrumentariumista niin sossu maksoi mutta Kela ei. 4 vuotta myöhemmin menin ostamaan Silmäasemasta lasit, koska näkö oli heikentynyt, mutta Kela ja sossu ei maksanut mitään niistä. Se on kyllä erittäin outoa.

Mistä minun pitää ostaa lasit ja kuinka kalliilla?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Touko 2019, 17:08

Laseja ei kannata otse ostaa vaan niin kannattaa hakea maksusitoumus kelasta niin hinnaksi sinulle tulee 0e.

gdpr

Lukematon viesti Kirjoittaja gdpr » 29 Touko 2019, 22:10

Vieras kirjoitti:Laseja ei kannata otse ostaa vaan niin kannattaa hakea maksusitoumus kelasta niin hinnaksi sinulle tulee 0e.
Eikö toimeentulotukiasiakkaalla saa olla minkäänlaista yksityisyyden suojaa? Onko köyhää todellakin pakko nöyryyttää maksusitoumuksilla?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Touko 2019, 23:08

gdpr kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Laseja ei kannata otse ostaa vaan niin kannattaa hakea maksusitoumus kelasta niin hinnaksi sinulle tulee 0e.
Eikö toimeentulotukiasiakkaalla saa olla minkäänlaista yksityisyyden suojaa? Onko köyhää todellakin pakko nöyryyttää maksusitoumuksilla?
Ei ole pakko käyttää maksusitoumusta jos ei halua. Silloin tosin se hinnan erotus mikä jää itse maksetuista laseista ja maksusitoumuksella maksetuista laseista tulee itse maksaa.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Touko 2019, 13:51

[/quote]Ei ole pakko käyttää maksusitoumusta jos ei halua. Silloin tosin se hinnan erotus mikä jää itse maksetuista laseista ja maksusitoumuksella maksetuista laseista tulee itse maksaa.[/quote]

Miksi Kela ei siis kerro suoraan, minkähintaiset lasit voi ostaa maksusitoumuksella?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 31 Touko 2019, 14:05

Hei!

Optikon näöntarkastusta ja silmälaseja varten voi hakea maksusitoumusta perustoimeentulotukihakemuksessa. Lisätietoihin voi merkitä miksi tarvitsee lasit ja milloin on saanut edelliset lasit. Kela voi myöntää maksusitoumuksen sopimusliikkeisiin, mitkä vaihtelevat paikkakunnittain.

Jos lasit ostaa itse mistä tahansa liikkeestä, voi toimittaa ostosta tositteen niin Kela voi huomioida lasien korvauksen sen suuruisena kuin mitä se olisi maksusitoumuksena ollut. Summia ei voida yleisesti kertoa koska ne määräytyy tilanteen mukaan eli millaiset lasit asiakas tarvitsee (vahvuus jne).

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Touko 2019, 14:33

Niina toistaa kuin papukaija, että ostosta jälkikäteen toimitetulla kuitilla voidaan korvata se osa silmälaseista, johon olisi ollut oikeus myös maksusitoumuksella. Niina vain ei suostu kertomaan maksusitoumuksen arvoa, joka taas olisi olennainen tieto ennen silmälasien hankintaa (rautalangasta väännettynä mm. siksi, että lasien ostaja voi varautua maksamaan mieleisistään laseista mahdollisen erotuksen. Mieleiset lasit eivät välttämättä ole samat kuin Kelalle mieleiset)

Kuten tämän viestiketjun ensimmäisessä viestissä todettiin, toimeentulotukeen huomioitiin 300 euron kohtuuhintaisista laseista vain 35 euroa.

Myös toimeentulotukiasiakkailla on oikeus arvokkuuteen ja yksityisyydensuojaan, jota maksusitoumusten käyttö loukkaa. Jotta tämä ei jäisi vain mielipiteen esittämiseksi, olen pyytänyt oikeusasiamiestä selvittämään asiaa.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Touko 2019, 19:45

Vieras kirjoitti:Niina toistaa kuin papukaija, että ostosta jälkikäteen toimitetulla kuitilla voidaan korvata se osa silmälaseista, johon olisi ollut oikeus myös maksusitoumuksella. Niina vain ei suostu kertomaan maksusitoumuksen arvoa, joka taas olisi olennainen tieto ennen silmälasien hankintaa (rautalangasta väännettynä mm. siksi, että lasien ostaja voi varautua maksamaan mieleisistään laseista mahdollisen erotuksen. Mieleiset lasit eivät välttämättä ole samat kuin Kelalle mieleiset)

Kuten tämän viestiketjun ensimmäisessä viestissä todettiin, toimeentulotukeen huomioitiin 300 euron kohtuuhintaisista laseista vain 35 euroa.

Myös toimeentulotukiasiakkailla on oikeus arvokkuuteen ja yksityisyydensuojaan, jota maksusitoumusten käyttö loukkaa. Jotta tämä ei jäisi vain mielipiteen esittämiseksi, olen pyytänyt oikeusasiamiestä selvittämään asiaa.
Luitko edes tuota kelan viestiä? Maksusitoumuksen arvoon vaikuttaa lasien tehot. Koska et ole itse kertonut omien lasiesi vahvuuksia etkä ole suostunut hakemaan kelasta maksusitoumusta niin ei sinulle voida kertoa mitään summaa. Ja miksi ihmeessä haluat tietää sen summan etukäteen? Maksusitoumuksella maksettaessa lasit maksavat sinulle 0e ja jos haluat itse maksaa ne niin kela korvaa niistä sen 22-50e tällä palstalla esitettyjen summien perusteella.