Takuuvuokra kelasta

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Riinav

Re: Takuuvuokra kelasta

Lukematon viesti Kirjoittaja Riinav » 01 Maalis 2021, 11:30

Hei!
Ihan vaan tiedustelisin sellaista asiaa, että olen työmarkkina tuella ja työkkärin koulutuksessa ja asunnoton. Onko mahdollista saada vuokravakuus silloin? Poikaystäväni on kylläkin toimeentulotuella ja myös asunnoton. Meillä poste restante helsingissä. Mietin myös että, jos löydämme asunnon esim 900e, niin onko siihen mahdollista saada vuokratakuut? Entä jos muutamme toiselle paikkakunnalle?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Maalis 2021, 12:28

Asunnottomuus on syy joka hyväksytään kun hakee kelasta vuokravakuutta.Puolisot kuuluvat samaan ruokakuntaan jolloin haette ttt yhdessä.Helsingissä asumismenoiksi kahdelle hengelle hyväksytään 844 e/kk.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 03 Maalis 2021, 15:15

Riinav kirjoitti:
01 Maalis 2021, 11:30
Hei!
Ihan vaan tiedustelisin sellaista asiaa, että olen työmarkkina tuella ja työkkärin koulutuksessa ja asunnoton. Onko mahdollista saada vuokravakuus silloin? Poikaystäväni on kylläkin toimeentulotuella ja myös asunnoton. Meillä poste restante helsingissä. Mietin myös että, jos löydämme asunnon esim 900e, niin onko siihen mahdollista saada vuokratakuut? Entä jos muutamme toiselle paikkakunnalle?
Hei Riinav!

Ennakkopäätöstä vuokravakuuden saamisesta en pysty antamaan. Tämä selvitetään aina hakemuksen perusteella ja asunnottomuus on perusteltu syy hakea sitä.

Vuokrattavan asunnon tulee olla kyseisen kunnan kohtuullisen vuokratason mukainen eli Helsingissä 2 henkeä 844e/kk.

www.kela.fi/toimeentulotuki-vuokravakuudet

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Koulupaikka

Lukematon viesti Kirjoittaja Koulupaikka » 06 Huhti 2021, 11:11

Asun tällä hetkellä Espoossa ja sain koulupaikan Helsingistä. Tällä hetkellä minulla on koulumatka yli tunnin joten tahtoisin muuttaa lähemmäksi koulua. Meneekö tämä ehto koulupaikan perässä muutto toiselle paikkakunnalle ehtoihin?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 06 Huhti 2021, 12:50

Miksi et hae koulumatkatukea?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 07 Huhti 2021, 17:00

Hei Koulupaikka!

Kyllä se kuulostaisi siltä, mutta toki tuen myöntäminen selvitetään tarkemmin hakemuksella. Ennakkopäätöstä asiasta emme siis voi tällä palstalla antaa, joten neuvoisin toimittamaan hakemuksen, jos aiot muuttaa lähemmäksi koulua ja sinulla on tarve toimeentulotuelle.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela toimeentulotuki

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 07 Huhti 2021, 17:06

Eli koulumatkatukea ei tarvitse hakea?Se ei ole siis ensisijainen etuus?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 09 Huhti 2021, 10:26

Hei!

Koulumatkatuki ei ole ensisijainen etuus, eikä tätä myöskään tulona perustoimeentulotuessa huomioitaisi.

www.kela.fi/toimeentulotuki-tulot-jotka-eivat-vaikuta

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela toimeentulotuki

opiskelija Turusta

Lukematon viesti Kirjoittaja opiskelija Turusta » 17 Huhti 2021, 17:41

Hei.
Olen opiskelija Turussa ja nykyisen asuntoni vuokra on 639 e/kk. Olisin muuttamassa asuntoon, jonka vuokra on 560 e/kk ja vuokravakuus olisi kahden kuun vuokra eli 1120 e, mitä minulla ei ole mahdollista maksaa itse. Voinko saadaa tähän tukea Kelalta?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Huhti 2021, 18:55

Kela voi myöntää perustoimeentulotukea vuokravakuutta varten. Jos tarvitset toimeentulotukea vuokravakuuden maksamiseen, jätä vuokravakuushakemus Kelaan ennen vuokrasopimuksen allekirjoittamista. Itse maksettua vuokravakuutta ei huomioida menona.

Sinulla tulee olla päätös perustoimeentulotuesta sille kuukaudelle, jona vuokravakuus erääntyy. Jos sinulla ei ole päätöstä perustoimeentulotuesta, hae ensin tukea verkossa Kelan asiointipalvelussa. Voit hakea vuokravakuutta samalla kun haet perustoimeentulotukea.

Koska olet opiskelija niin sinulle huomioidaan tuloksi opintolaina.Senhän sinä varmasti jo tiesit.