Hammasproteesi

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

fabu

Hammasproteesi

Lukematon viesti Kirjoittaja fabu » 13 Maalis 2018, 21:28

Hammaslääkärini (kunnallinen) totesi, että hampaitani ei voi korjata ja, että tarvitsen ns. kokoproteesin. Erityisesti hän totesi, että koska minulla on 2- tyypin diabetes, hampaiden kuntoonlaitto pikaisesti on terveyteni kannalta erityisen tärkeää.
Proteesien hinta-arvioksi hän ilmoitti alustavasti 1000 euroa ilman nykyisten hampaiden poistoa.
En kyllä valitettavasti pysty maksamaan ko. proteesien hintaa,
Olen työttömänä ja lisäksi olosuhteiden johdosta loppuikäni ulosotossa niin, että minulle jää ulosoton jälkeen hiukan yli 800 euroa käteen. Otetaanko tuo ulosotto huomioon laskettaessa mahdollista toimeentulotukea tai avustusta hammasproteesin hankintaan

Vieras

Re: Hammasproteesi

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 13 Maalis 2018, 22:29

Toimeentulotuessa tulot huomioidaan tulona laskelmassa nettona ulosoton jälkeen.

Vapaaehtoisia laskulla erikseen maksettavia ulosottovelan lyhennyksiä ei huomioida menona.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 15 Maalis 2018, 08:35

Hei fabu!

Kuten edellinen kirjoittaja sinulle ehtikin jo vastata, niin toimeentulotuessa ulosotto voidaan ottaa huomioon, jos se vähennetään suoraan tuloistasi, etkä maksa sitä itse vapaaehtoisesti.

Ystävällisesti
Kaisu | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

fabu

Lukematon viesti Kirjoittaja fabu » 15 Maalis 2018, 10:56

Hei

Kiitos vastauksista. En huomannut kysyä kuinka tuota tukea haetaan. Hammaslääkärini(kunnallinen) lupasi kirjoittaa todistuksen hakemusta varten (hän varmaan tietää minkälainen todistuksen tulee olla) . Missä vaiheessa tukea haetaan. Kun on saanut lääkärintodistuksen ja kustannusarvion vai sitten kun kaikkin laskut on saatu.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 15 Maalis 2018, 14:39

Hei fabu!

Perustoimeentulotukea haetaan Kelan lomakkeella TO 1 tai sähköisesti asiointipalvelun kautta.
Jos et ole aiemmin hakenut perustoimeentulotukea, niin tulee hakemukseen liittää kahden edellisen kuukauden tiliotteet.

Ulosotosta tulee lisäksi olla tosite, josta ilmenee ulosoton vähennys suoraan tuloistasi.

Toimeentulotuen hakemukseen ei tarvitse olla laskuja, vaan voit liittää siihen hammaslääkärin todistuksen ja kustannusarvion.

Terveisin
Kaisu | Kela toimeentulotuki

fabu

Lukematon viesti Kirjoittaja fabu » 30 Joulu 2018, 21:11

Hei
Tianteeni on nyt tällainen. Hampaitteni hoito on alkanut keväällä 2018. Kunnallinen hammaslääkärini totesi, että sairauteni ja hampaitteni kunnosta johtuen, hampaani joudutaan poistamaan ja asentamaan hammasproteesit. Hammaslääkärini kirjoitti lausunnon ja kustannusarvion. Hain toukokuulle 2018 toimeentulotukea ja maksusitoumusta proteeseihin. Sain toimeentulotukea sekä maksusitoumuksen proteeseihin. Maksusitoumus oli voimassa toukokuun- kesäkuun. Aikataulullista seikoista johtuen (mm. osa hampaista poistettiin kunnallisen kirurgin toimesta ja on jouduttu odottamaan ikenien tervehtymistä) nyt vasta ollaan tilanteessa, jossa voidaan ryhtyä proteesien tekemiseen tammi-helmikuussa 2019. Joulukuulle hain toimeentulotukea lääkkeisiin ja lääkärikustannuksiin sekä proteesien hankintaan. Sain tukea lääkkeisiin ja lääkärikustannuksiin, mutta en maksusitoumusta proteeseihin. Jos ymmärsin oikein maksusitoumuksen voi saada vain sille kuulle, jolle saa muutoinkin toimeentulotukea. Hammasproteesien teko alkaa tammikuussa ja sisältää 6 hammaslääkärikäyntiä tammi- ja helmikuussa, En joka kuussa mahdu toimeentulotuen piiriin, enkä tiedä etukäteen minä ajankohtana ja minkälaisia toimeentulotuen piiriin kuuluvia laskuja tulee. Esim. nuo hammaslääkärilaskut, sähkölaskut, vesilaskut jne. Proteesit ovat sen verran kalliit, että ilman maksusitoumusta en niitä pysty hankkimaan. En tiedä ryhtyykö hammasteknikko tekemään proteeseja enne kuin on olemassa maksusitoumus, koska en pysty niitä itse maksamaan.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 31 Joulu 2018, 10:21

Hei, fabu!

Neuvosin sinua olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme esim. puhelimitse tai asiointipalvelun kautta. Anna selvitys tilanteestasi ja siitä, miksi et ole voinut käyttää maksusitoumusta aiemmin. En tiedä, onko joulukuun päätöksellä jo otettu kantaa proteesiasiaan ja/tai pyydetty jotain lisäselvityksiä.

Toimita jatkohakemus ja pyydetyt liitteet tammikuulle. Maksusitoumus voidaan myöntää terveyskeskushammaslääkärin tekemän hoitosuunnitelman ja kustannusarvion pohjalta ajalle, jolloin sinulla on perustoimeentulotukioikeus. Osamaksusitoumuksen myöntämisen mahdollisuudet voidaan myös selvittää kyseisen kuukauden laskelman perusteella.

Ystävällisesti
Susanna | Kela toimeentulotuki

fabu

Lukematon viesti Kirjoittaja fabu » 31 Joulu 2018, 20:04

Jos lainaan rahat pojaltani, niin voiko niihin proteeseihin sitten hakea toimeentulotukea sinä kuukautena, kun olen ne maksanut.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Tammi 2019, 14:55

Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu velkojen maksuun joten en suosittelisi lainamaan rahaa.

Miksi et voi ottaa proteeseja laskulla ja hakea toimeentulotukea sille kuulle jolloin lasku erääntyy?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Tammi 2019, 18:57

Olen mä ainakin johonkin joutunut lainaamaan rahaa, ja sitten olen myöhemmin toimittanut laskun kelaan ja saanut siitä rahat. Kannattaa sitten vaan tiliotteella näkyä myös se, että olet maksanut velan takaisin.