Opinto-/vuorotteluvapaa toimeentulo

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Liisanen

Opinto-/vuorotteluvapaa toimeentulo

Lukematon viesti Kirjoittaja Liisanen » 20 Touko 2019, 14:38

Hei,
Jään syksyllä 2019 opintovapaalle 3 kuukaudeksi saadakseni suoritettua yliopisto-opintoni 2019-2020 aikana loppuun. Olen määräaikaisessa työssä (5vuosi) kevääseen 2020, työsuhteen jatko ei ole varma, joten valmistuminen edesauttaa työllistymistäni. Vuorotteluvapaata työnantajani ei suosi, joten opintovapaa lienee todennäköisesti ainoa vaihtoehto. Olen käyttänyt aiempaan tutkintooni aikuiskoulutustuen ja alkuvuoden tulot ylittävät opintorahan tulorajat, opintolainan takausta en ohjeistuksenne mukaan saa. Olen pitkäaikaisessa ulosotossa. Eli onko mahdollista saada toimeentulotukea näiden muutamien kuukausien ajaksi vai mitä muita mahdollisuuksia minulla on elämisen rahoittamiseen?

Vieras

Re: Opinto-/vuorotteluvapaa toimeentulo

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 20 Touko 2019, 17:42

Opiskelua ei voida perustoimeentulotuella tukea jos et saa opintotukea siihen. Sinun kannattaa jatkaa työskentelyä ja opiskella töiden ohessa jos sinulla ei ole riittäviä tuloja tai säästöjä opintojen ajalle.

Kela | toimeentulotuki

Re: Opinto-/vuorotteluvapaa toimeentulo

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 21 Touko 2019, 09:59

Hei Liisanen!

Opiskelijan tulee ensisijaisesti tulla toimeen muulla tavoin kuin perustoimeentulotuella. Ensisijaisia tuloja ovat opintotuki tai muut tuet sekä ansiotulot.

Tilanteesi tutkitaan tarkemmin hakemuksen perusteella. Mutta sinun on hyvä varautua siihen että sinua kehotetaan hakemaan opintotukea opiskeluun.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi