Asumistuet

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

petski

Asumistuet

Lukematon viesti Kirjoittaja petski » 18 Heinä 2019, 16:13

Hei. Olen 20 vuotias ja asun vanhempieni luona vielä. Olen aina vähäsen ihmetellyt kun en näistä ole oikein ikinä tiennyt. Että miten se menee jos mä muuttaisin nytten vaikka vuokra asuntoon. Niin miten nää tuki hommat toimii? Koulutusta taikka opintopaikkaa ei tällä hetkellä ole, ja myöskin työtön. Että jos muuttaisin nytten johonkin vuokralle, mutta menisin esim, kouluun kun seuraava lukukausi alkaa kun hakemukset on auki. Että tuleeko siitä yleensäkkään mistään mitään, sinä aikana kun en ole koulussa (Vielä) Enkä töissä. Ja työkokemusta ei siis ole kuin vaan ylä-asteen tetti paikat.

Kela | toimeentulotuki

Re: Asumistuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 19 Heinä 2019, 09:51

Hei, petski!

Jos muutat vuokra-asuntoon, voit hakea yleistä asumistukea.
www.kela.fi/yleinen-asumistuki

Perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus, joten sinun tulee ensin selvittää oikeutesi ensisijaisiin etuuksiin, esim. työttömyysturvaan ja asumistukeen, opiskelijana opintoetuuksiin. Lisäksi voit hakea perustoimeentulotukea, jos tulosi eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin tai kun odotat päätöstä ensisijaisista etuuksista.
www.kela.fi/toimeentulotuki-kokonaisuus

Voit myös varata ajan asiakaspalveluumme, niin voimme kastoa etuusasioistasi. Ole yhteydessä myös TE-toimistoon.
www.kela.fi/ajanvaraus

Ystävällisesti
Susanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Wiuhti88

Yleisen asumistuki ja sen muutokset

Lukematon viesti Kirjoittaja Wiuhti88 » 21 Heinä 2019, 17:40

Olen viettänyt välivuotta tehden keikkatöitä ja saanut palkkatulon lisäksi soviteltua työmarkkinatukea. Olen saanut edellisen vuoden täyttä asumistukea (312 e). Siihen on tehty nyt kaksi kertaa tarkistus, ensin vuositarkistus, jossa tuki putosi 1.6. alkaen 202 euroon. Sain muutamana kuukautena hyvin sijaisuuksia ja tulot olivat siksi poikkeuksellisen hyvät ja se vaikutti tuen määrään laskennassa. Lisäksi muutin vuokra-asuntoa 1.7., joten sen perusteella tuki tarkistettiin taas ja saan nyt 1.8. alkaen 190,80 euroa.

Asumistuen tarkistusvaiheessa en pysty arvioimaan ennalta tuloja ja nyt ne ovat selvästi alemmat, kuin noissa laskelmissa pohjana oleva 1071 euroa. Kesäkuun tulot (työmarkkinatuki, ei työpäiviä) olivat 648 e ja nyt heinäkuussakin minulla on toistaiseksi ollut vain 5 työpäivää ja elokuun tilanne on ennakoimaton. Lisäksi pääsin nyt opiskelemaan ja aloitan yliopisto-opinnot 2.9.

Minulla tilanteeseeni liittyen muutama kysymys:

1) Kela maksoi heinäkuun asumistuen vanhalle vuokranantajalle, mutta vaihdoin vuokranantajaa 1.7. Nykyisessä asunnossa tuki tulee minulle vuokranantajan sijasta. Vanha vuokranantaja palautti tuen Kelalle, mutta ainakaan toistaiseksi sitä ei ole maksettu minulle, joten olen jäänyt ilman minulle myönnettyä asumistukea tässä kuussa, vaikka minulle on tuki heinäkuulta päätöksellä myönnetty. Miten Kela korjaa tämän? Ilmoitin vuokranantajan muutoksesta Kelaan kesäkuussa, mutta se ei ilmeisesti ehtinyt vaikuttaa maksamiseen vanhalle vuokranantajalle. Pitääkö siitä tehdä jokin oikaisuvaatimus?

2) Syksyllä aloitan päätoimisena opiskelijana, joten saan ilmeisesti taas täyden asumistuen. Asunto säilyy samana ja asumiskulut ylittävät ne Kelan edellyttämät kulut. Missä vaiheessa minun pitäisi/voin hakea asumistukea opiskelijan statuksella? Saan aiempien tulojen pohjalta arvioituna nyt heinä-elokuussa alhaisempaa tukea kuin tulojeni perusteella kuuluu, mutta onko tälle tehtävissä mitään?

Kela | toimeentulotuki

Re: Asumistuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 22 Heinä 2019, 13:42

Hei Wiuhti88!

Sinun kannattaa pyytää tarkistusta annettuun päätökseen jos siinä mielestäsi on tulot huomioitu väärin, voit liittää vaikka mukaan viimeisimmän palkkalaskelman, mistä ilmenee tulojen määrä.

Samalla kannattaa ilmoittaa siitä että aloitat opiskelut ja että tulot putoaa, jos et jatka työskentelyä enää. Päätöksessä tulisi näkyä sitten laskelmassa se mille ajalle on mitäkin tuloa huomioitu ja kuinka paljon.

Kela maksaa sinulle kuuluvan asumistuen sitten kun entisen vuokrantajan palautus kirjautuu ja asia tulee käsiteltäväksi, esim. puhelinpalvelusta tai asiointipalvelun viesti- toiminnolla voit tiedustella tätä asiaa ja selvittää myös samalla voidaanko sitä kiirehtiä.

Terveisin
Riikka | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi