Paljonko työtön saa kuukaudessa säästää sivuun?

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

00000000000000000000

Paljonko työtön saa kuukaudessa säästää sivuun?

Lukematon viesti Kirjoittaja 00000000000000000000 » 15 Elo 2019, 15:29

Olen siis pitkäaikaistyötön, saan asumistukea ja säännöllisesti perustoimeentulotukea kuukausittain. Kysymys kuuluukin että kuinka paljon minä saan säästää kuukaudessa tililleni rahaa niin ettei se vaikuta senttiäkään minun etuisuuksiin? Ja voiko minulla olla erillinen säästötili mihin aina kuukausittain siirrän tuloistani rahaa? Oletetaan että työttömyyteni jatkuu ja jatkuu ja että minä olen laittanut säästötililleni joka kuukausi 50e ja aikaa on mennyt vaikka 5 vuotta, silloin minulla olisi säästötililläni 3000e, mitä sanoo tähän Kela?

Entä jos sijoitan tuon 3000e tai enemmän omaan ostamaani osakehuoneistoon tai johonkin pieneen mökkiin tms ja saan pankista loput rahat jos omaosuuteni on ostettavasta kohteesta 30%, saanko sitten mökkiini Kelasta vesi, sähkö, puut/lämmitys yms maksut niinkuin nyt tähän vuokrakämppääni? Entä saanko asumistukea pieneen mökkiini jonka olen ostanut omilla säästöillä ja loput pankista velkana? Joo ja tiedetään että harvassa on pankkeja jotka työttömille lainaa antaa, mutta kysyn tätä nyt kuitenkin kun asia suuresti mietityttää minua ja varmaan joitain muitakin.

Toivon että saan kysymyksiin selkeät ja perustellut vastaukset, kiitos!

Vieras

Re: Paljonko työtön saa kuukaudessa säästää sivuun?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Elo 2019, 15:51

Säästötilillä olevat varat huomioidaan tuloksi toimeentulotuessa.

00000000000000000000

Lukematon viesti Kirjoittaja 00000000000000000000 » 15 Elo 2019, 16:07

Vieras kirjoitti:
15 Elo 2019, 15:51
Säästötilillä olevat varat huomioidaan tuloksi toimeentulotuessa.

Kysymykseni on tarkoitettu ainoastaa Kelalle, ei muille!

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 16 Elo 2019, 10:00

Hei 00000000000000000000!

Toimeentulotuki on viimesijainen taloudellinen tukimuoto, jossa lähtökohtaisesti kaikki varat vaikuttavat. Toimeentulotuesta säästäminen on poikkeus, jonka mahdollinen huomiotta jättäminen arvioidaan tapauskohtaisesti. Jos asiakas on pystynyt säästämään aikaisemmin maksetusta toimeentulotuesta 50 euroa kuukausittain ja tämän pystyy myös todentamaan, niin säästö voidaan jättää laskelmalla huomioimatta. Tämän tarkemmin emme voi tällä palstalla asiaan ottaa kantaa vaan tilanne tutkitaan tapauskohtaisesti hakemuksella.

Säästöt ja omaisuus eivät suoraan vaikuta työttömyysetuuteen. Mikäli omaisuuden tai säästöjen kautta saat tuloja kuten esimerkiksi korkotuloa, niin se on ilmoitettava työttömyysetuutta hakiessa.

Asumistuki voidaan myöntää sellaiseen asuntoon, joka sijaitsee pysyvään asumiskäyttöön tehdyssä rakennuksessa tai, jos rakennus on tehty muuta käyttöä varten (esim. vapaa-ajan asunnoksi), se on muutettu rakennusluvan mukaisesti asunnoksi. Myös vapaa-ajan asuntoon voidaan asumistuki myöntää, jos se on ruokakunnan ainoa ja vakinainen asunto. Tällöin hakijan on toimitettava rakennusviranomaisen todistus siitä, että asunto täyttää vakinaiselle asunnolle asetetut tekniset ja terveydelliset vaatimukset. Ennakkopäätöstä tukioikeudesta emme palstalla voi antaa, vaan oikeus etuuksiin tutkitaan hakemuksesta. Asumistuen myöntöedellytyksistä voit lukea sivuiltamme: www.kela.fi/yleinen-asumistuki-kuka-voi-saada.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

00000000000000000000

Lukematon viesti Kirjoittaja 00000000000000000000 » 17 Elo 2019, 21:42

Kela | toimeentulotuki kirjoitti:
16 Elo 2019, 10:00
Hei 00000000000000000000!

Toimeentulotuki on viimesijainen taloudellinen tukimuoto, jossa lähtökohtaisesti kaikki varat vaikuttavat. Toimeentulotuesta säästäminen on poikkeus, jonka mahdollinen huomiotta jättäminen arvioidaan tapauskohtaisesti. Jos asiakas on pystynyt säästämään aikaisemmin maksetusta toimeentulotuesta 50 euroa kuukausittain ja tämän pystyy myös todentamaan, niin säästö voidaan jättää laskelmalla huomioimatta. Tämän tarkemmin emme voi tällä palstalla asiaan ottaa kantaa vaan tilanne tutkitaan tapauskohtaisesti hakemuksella.

Säästöt ja omaisuus eivät suoraan vaikuta työttömyysetuuteen. Mikäli omaisuuden tai säästöjen kautta saat tuloja kuten esimerkiksi korkotuloa, niin se on ilmoitettava työttömyysetuutta hakiessa.

Asumistuki voidaan myöntää sellaiseen asuntoon, joka sijaitsee pysyvään asumiskäyttöön tehdyssä rakennuksessa tai, jos rakennus on tehty muuta käyttöä varten (esim. vapaa-ajan asunnoksi), se on muutettu rakennusluvan mukaisesti asunnoksi. Myös vapaa-ajan asuntoon voidaan asumistuki myöntää, jos se on ruokakunnan ainoa ja vakinainen asunto. Tällöin hakijan on toimitettava rakennusviranomaisen todistus siitä, että asunto täyttää vakinaiselle asunnolle asetetut tekniset ja terveydelliset vaatimukset. Ennakkopäätöstä tukioikeudesta emme palstalla voi antaa, vaan oikeus etuuksiin tutkitaan hakemuksesta. Asumistuen myöntöedellytyksistä voit lukea sivuiltamme: www.kela.fi/yleinen-asumistuki-kuka-voi-saada.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela toimeentulotuki
Asiahan on sitten oikeastaan selvä juttu, eli minä avaan toisen tilin ja joka kuukausi siirrän sinne tuon 50e, ja näin tulen toimimaan ilmeisesti nyt vuosia eteen päin. Kela näkee siirron tilille ja sen mistä rahasta siirto on aina otettu, minä ymmärrän nyt sitten että tämä on köyhän ihmisen ainoa mahdollisuus hankkia varallisuutta joutumatta siitä "teloitukseen" Minä pystyn säästämään tällä systeemillä oman asunnon rahat, mutta se vie luonnollisesti pitkän aikaa, mutta vieköön vaan jos systeemissä ei nähdä ongelmia.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Elo 2019, 21:49

ASP-tili säästöt huomioidaan sinulle tuloksi eli mitä sinua hyödyttää säästää asuntoa varten,koska ne tulot huomioidaan.

sdsgggg

Lukematon viesti Kirjoittaja sdsgggg » 17 Elo 2019, 22:41

Johan on taas jutut.
Toimeentulotuesta ei säästellä tileille ainakaan noin pitkällä aikajanalla.

Monta asiaa voi mennä vikaan tuossa suunitelmassa. Kannattaa vain keskittyä töiden/yritystulojen saantiin tai jos kokee olevansa työkyvytön niin sinnikkäästi kiertelee lääkäreitä joilta todistuksia työkyvttömyysetuuksiin. Kun jommankumman saavuttaa niin sitten säästelemään ja elämää rakentamaan. Jos toimeentulotukivaiheessa pystyy säästämään niin komeroon ja tilille vasta kun on päässyt toimeentulotuesta eroon. Näin ei tarvi hermoilla että mitähän keksivät, tuleeko viiveitä kun aina uusi käsittelijä + sitten vielä tiliotteetkin pitää toimittaa ja hoitaa toisestakin tilistä..

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Elo 2019, 08:59

Toimeentulotuki ei ole mikään tästä päivästä maailman tappiin muuttumaton asia vaan käytännöt ja lait muuttuu ajan mittaan.
Etuusohjeita päivitetään kuukausittain kun näin Kelassa taas uudelleentulkitaan lakia tai oikeusistuimista tippuu ennakkoratkaisuja.

Suurimmat muutokset tekee tietysti eduskunta lainsäädännöllä ja koska suomessa nyt vasemmistohallitus niin tuskin tiukennoksia on luvassa mutta tuulet muuttu taas myös sielläkin aika-ajoin ja viimeistään ensi vaaleissa.

Suositus on kysyjälle että älä tee pitkäaikaisia säästöohjelmia toimeentulotuen piirissä pankkitilille. Itku voi tulla yllätyksenä oven takaa joku päivä.
Jos pystyt/haluat säästää niin säästä käteisenä kotiin.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Elo 2019, 15:24

Jos meinaa toimeentulotuesta säästää asunnon käsirahan käteisenä, niin kannattaa panostaa kirjanpitoonkin, sillä rahojen alkuperän saattaa joutua selvittämään kaupantekohetkellä. Toimeentulotuesta säästäminen ei kuulosta uskottavalle, joten sen saattaa joutua todistamaan.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 20 Elo 2019, 08:34

Hei!

Lähtökohtaisesti perustoimeentulotuki on tarkoitettu lyhytaikaiseksi etuudeksi.

Kuten edellä on jo neuvottu niin mikäli asiakas on pystynyt säästämään aiemmin maksetusta toimeentulotuesta 50 euroa kuukausittain ja tämän pystyy myös todentamaan, niin säästö voidaan jättää laskelmalla huomioimatta. Tilanteet tutkitaan hakemuksen perusteella.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi