Toimeentulotuki opetushammashoitola

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Pallero93

Toimeentulotuki opetushammashoitola

Lukematon viesti Kirjoittaja Pallero93 » 21 Elo 2019, 10:10

Hei jos minulla on voimassa oleva toimeentulotuki päätös saanko opetushammashoitola laskun toimeentulotukeen, Aapistien Oulun kaupungin opetushammashoitola kyseessä?

Vieras

Re: Toimeentulotuki opetushammashoitola

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 21 Elo 2019, 17:59

Pallero93 kirjoitti:
21 Elo 2019, 10:10
Hei jos minulla on voimassa oleva toimeentulotuki päätös saanko opetushammashoitola laskun toimeentulotukeen, Aapistien Oulun kaupungin opetushammashoitola kyseessä?
Opetushammashoitolassa on usein tarjolla kokeellista hoitoa jossa potilas saa valita itse hoitomuodon. Esim ei tarvitse ottaa 800e tekareita vaan saa otettua niiden tilalle vaikka 500e/hammas tehtyä kaikki hampaat kruunattua (8000e).

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 22 Elo 2019, 10:06

Hei Pallero93!

Julkisen terveydenhuollon laskut voidaan huomioida menona perustoimeentulotuessa eräpäivän mukaisesti. Kopiot laskuista kannattaa toimittaa hakemuksen liitteeksi tai jälkikäteen, jos olet jo saanut päätöksen toimeentulotuesta. Yksityisen hammashoidon laskuja ei huomioida toimeentulotuessa menona.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Elo 2019, 17:03

Kela | toimeentulotuki kirjoitti:
22 Elo 2019, 10:06
Hei Pallero93!

Julkisen terveydenhuollon laskut voidaan huomioida menona perustoimeentulotuessa eräpäivän mukaisesti. Kopiot laskuista kannattaa toimittaa hakemuksen liitteeksi tai jälkikäteen, jos olet jo saanut päätöksen toimeentulotuesta. Yksityisen hammashoidon laskuja ei huomioida toimeentulotuessa menona.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela toimeentulotuki
Onko tämä Kelan virallinen linja?

Minulle tarjosi HUS:n opetusklinikka viime kuussa kokeellista tekohampaiden laittamisen korvaavaa hoitoa jonka kokonaiskustannus olisi n. 14 000€ (noin 600€/hammas), mutta eivät suostu aloittamaan hoitoa ennen kuin saan tiedon että kuka maksaa laskut. HUS on julkista terveyshoitoa.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 27 Elo 2019, 10:18

Hei!

Mikäli julkinen terveydenhuolto ohjaa kyseiseen hoitoon ja kustannukset vastaavat julkisen terveydenhuollon asiakasmaksuja, kustannukset olisivat toimeentulotuessa huomioitavia menoja.

Ymmärsin kysymyksestäsi, että kyse on vaihtoehtoisesta hoidosta eli samaa asiaa on mahdollista hoitaa myös toisella menetelmällä, joka myös todennäköisesti on edullisempi.

Sinun kannattaa hakea ennakkopäätöstä kyseisiin kustannuksiin. Palstalla emme voi antaa ennakkopäätöstä ja ilmeisesti palvelun tarjoajakin tarvitsee ennakkotiedon kustannusten korvaamisesta.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki

pirkko60+

Osaproteesi

Lukematon viesti Kirjoittaja pirkko60+ » 22 Loka 2019, 07:05

Olen työssä oleva 62 v. Minulla on paha purentavika, joka aika ajoin aiheuttaa sen, että alahampaat hankaavat ylähampaiden taakse ja tulee kipua ja ilmeisesti tulehdusta. Nyt sitten julkisella kun olen käynyt , niin sanoivat, että jotain olisi tehtävä. Mutta kuulemma kukaan kirurgi julkisella ei ala tehdä päälle 60 v. olevalle sitä leikkausta, jossa leukaluita siirrettäisiin , enkä kyllä itsekään olisi siihen lähtenyt. Nyt on ehdotettu osaproteesia, joka julkisella kuulemma jää alle 2000 euron. Saako tähän mitään korvausta Kelasta, kun ainakin jossain vaiheessa olen lukenut, että purentakiskoihin saisi?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 23 Loka 2019, 10:22

Hei pirkko60+!

Julkisessa terveydenhuollossa annetun suun ja hampaiden hoidon kustannuksia voidaan huomioida menona perustoimeentulotuessa. Myös hammasproteesien hankinnasta aiheutuneita kustannuksia voidaan huomioida.

Perustoimeentulotuki määräytyy tulojen ja menojen perusteella. Hammashuollon kustannukset huomioidaan siis menoissa. Mikäli hyväksyttävät menot ovat suuremmat kuin tulot, toimeentulotukea maksetaan erotuksen verran. Toimeentulotuen laskelma tehdään joka kuukaudelle erikseen ja menot huomioidaan aina laskujen eräpäivän mukaiselle kuukaudelle menona.

Voit arvioida oikeuttasi toimeentulotukeen laskurin avulla.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki