Asumistuki omakotitalo

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Timans

Asumistuki omakotitalo

Lukematon viesti Kirjoittaja Timans » 28 Syys 2019, 22:10

Hei,

omistan omakotitalon joka on myynnissä, mutta ei ole mennyt kaupaksi. Osa lainoista on nyt lyhennysvapaalla, mutta se päättyy vuoden lopussa ja minun pitää maksaa isoa kuukausierää, joissa kuitenkin pieni korko. Minulla on kaksi alaikäistä lasta, ei puolisoa. Olen peruspäivärahalla, mutta nyt sairaslomalla. Saan pienen asumistuen, lapsilisät ja elatusmaksut, mutta tulot ei mitenkään kata edes asumismenoja jatkossa.
Olen harkinnut vuokrata talon ja muuttaa edulliseen vuokra-asuntoon. Minun pitäisi pyytää suurta vuokraa että saisin edes lainanlyhennykset sillä katettua, ja vuokrasta menee vielä 30 % veroa. Ilmeisesti en sitten kuitenkaan saa asumistukea kumpaankaan asuntoon jos minulla on vuokratuloja, vaikka en jää niistä ollenkaan plussalle? Auttaako toimeentulotuki tässä tapauksessa, vai mitä minun pitäisi tehdä jos asunto ei mene kaupaksi? Luovuttaa se ulosottoon?
Viimeksi muokannut Kela-Kerttu, 30 Syys 2019, 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Siirretty lapsiperheiden palstalta

Vieraana

Re: Asumistuki omakotitalo

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieraana » 29 Syys 2019, 00:19

Anna mennä ulosottoon. Tuskin saat edes vuokralle, jos joudut pyytämään kallista vuokraa ja vuokralainen joutuu lisäksi maksamaan muita omakotitalon asumisenkuluja.
Toimeentulotuessa huomioidaan menona vain sen asunnon kohtuulliset kulut, jossa asutte. Lainanlyhennyksiä ei huomioida.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Syys 2019, 09:42

Timans kirjoitti:
28 Syys 2019, 22:10
Hei,

omistan omakotitalon joka on myynnissä, mutta ei ole mennyt kaupaksi. Osa lainoista on nyt lyhennysvapaalla, mutta se päättyy vuoden lopussa ja minun pitää maksaa isoa kuukausierää, joissa kuitenkin pieni korko. Minulla on kaksi alaikäistä lasta, ei puolisoa. Olen peruspäivärahalla, mutta nyt sairaslomalla. Saan pienen asumistuen, lapsilisät ja elatusmaksut, mutta tulot ei mitenkään kata edes asumismenoja jatkossa.
Olen harkinnut vuokrata talon ja muuttaa edulliseen vuokra-asuntoon. Minun pitäisi pyytää suurta vuokraa että saisin edes lainanlyhennykset sillä katettua, ja vuokrasta menee vielä 30 % veroa. Ilmeisesti en sitten kuitenkaan saa asumistukea kumpaankaan asuntoon jos minulla on vuokratuloja, vaikka en jää niistä ollenkaan plussalle? Auttaako toimeentulotuki tässä tapauksessa, vai mitä minun pitäisi tehdä jos asunto ei mene kaupaksi? Luovuttaa se ulosottoon?
Toimeentulotukea ei myönnetä henkilökohtaisiin asuntolainoihin, eikä myöskään asumistukea. Asumistukea saa muutenkin vain yhteen asuntoon. Omakotitalo menee sun omaan piikkiin, moni muu on samassa tilanteessa. Ei se Kelan eikä valtion korvattava asia ole. Kun ostaa asunnon, pitää hyväksyä se riski että asunnon myyntiarvo voi olla puhdas nolla. Kela ei neuvottele siitä, mitä sinun tulisi talollesi tehdä, vaan se on ainoastaan sinun ja pankkisi välinen asia. Nyt mars pankkiin neuvottelemaan lainan hoidosta kun kerran on tiedossa, ettet lyhennystä pysty maksamaan. Viimeinen mahdollisuus on sitten ulosotto. Mutta älä ainakaan anna tilanteen lainan kanssa enää venyä.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 01 Loka 2019, 08:48

Timans kirjoitti:
28 Syys 2019, 22:10
Hei,

Hei Timans!

Voit hakea vuokra-asuntoon yleistä asumistukea, vaikka sinulla olisi omistusasunto. Jos omistusasunnosta tulee esim. vuokratuloa se huomioidaan pääomatulona yleisessä asumistuessa.

www.kela.fi/yleinen-asumistuki

Perustoimeentulotukea voi saada jos tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin. Voit halutessasi tehdä arvion laskurin avulla olisiko teillä oikeus perustoimeentulotukeen. Laskuri. Hakemukseen sinun kannattaa antaa mahdollisimman tarkka selvitys tilanteestanne.

www.kela.fi/toimeentulotuki-nain-haet

Toivottavasti tilanteenne helpottaa mahdollisimman pian!

Ystävällisesti
Satu | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Loka 2019, 08:59

Toimeentulotuessa omakotitalon asumismenot huomioidaan laajemmin kuin asumistuessa, jossa ei huomioida omistusasunnossa asumismenoista juuri mitään. Vaikka asumistuki asumismenoihin olisi pieni, toimeentulotuessa tukea saattaa saada asumismenoihin paremmin. Toimeentulotukea voi saada sen asunnon menoihin, jossa asuu. Lyhennyksiin ei toimeentulotukea saa, mutta korkomenoihin sitä voi hakea, ja ennen kaikkea kaikkiin välttämättömiin asumismenoihin muilta osin + terveydenhuoltomenoihin + yleisiin menoihin, jotka katetaan niin sanotulla toimeentulotuen perusosalla https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maara

Toimeentulotuessa asumismenoista voidaan huomioida mm.
* välttämättömät hoitomenot: lämmityskustannukset, vesimaksut ja kiinteistökohtaiset menot (esim. jätemaksu, nuohousmaksu, vakuutusmaksut, kiinteistövero sekä tontin vuokra)
* henkilökohtaisen asuntolainan korot, jos laina otettu asunnon hankkimiseksi tai perusparantamiseksi.
* taloussähkö
* kotivakuutusmaksut
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Loka 2019, 14:53

Eli siis: toimeentulotukea voi hakea myös nykyisessä asunnossa asumiseen. Toimeentulotukea voi saada myös omistusasunnossa asuva. Jos jättää paperisen hakemuksen, vielä ehtii hakea tuen syyskuulle 2019, kunhan jättää hakemuksen ihan lähipäivinä. Sähköisen lomake ainakin aiemmin on sulkeutunut yleensä kuukauden viimeinen päivä, mutta ainakin paperisen hakemuksen ehtii vielä jättää myös syyskuulle ilman, että se saapuu myöhässä. Toimeentulotuen etuusohjeen mukaan "Hakemuksen voidaan katsoa saapuneen ajoissa, jos se tulee viikon sisällä hakemiskuukauden päättymisestä." Eli jos jo syyskuulle haluaa hakea toimeentulotukea, hakemuksen pitäisi olla Kelassa viikon sisällä syyskuun päättymisestä.