Toimeentulotukea karenssin ajaksi

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Moimoiheihe

Toimeentulotukea karenssin ajaksi

Lukematon viesti Kirjoittaja Moimoiheihe » 03 Loka 2019, 10:19

Hei,
Sain karenssin te-toimistolta mielestäni aiheetta. Olen lukenut että jos valittaa karenssista niin siihen menee useampi kuukausi käsittelyssä.
Voinko tälle ajalle hakea toimeentulotukea? Leikataanko tukea tuolta ajalta kun valitus on käsittelyssä?

Kela | toimeentulotuki

Re: Toimeentulotukea karenssin ajaksi

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 04 Loka 2019, 10:33

Hei Moimoiheihe!

Voit hakea toimeentulotukea, vaikka valitus asia olisi vireillä.
Toimeentulotukea voidaan myöntää mm. ennakkona odotettavissa olevaa etuutta vastaan, mikä tarkoittaa, että jos sinulle takautuvasti myönnettäisiin esim. työmarkkinatuki, Kela käyttää seuraavat samalle ajalle mahdollisesti myönnettävät työmarkkinatuet perustoimeentulotuen kuittaukseen.

Terveisin
Riikka | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Joenraitti

Lukematon viesti Kirjoittaja Joenraitti » 07 Loka 2019, 11:06

Kysyn mieheni puolesta. Hän on sairaspäivärahalla ollut keväästä asti. Nyt se on katkaistu kun hän ei ole toimittanut psykoterapeutin lausuntoa. Hänellä on aika varattu elokuulle psykologin juttusille ja pari päivää ennen tuo aika peruttiin. Hänelle tuli viesti ja samalla siinä kerrottiin hänelle, että sairaanhoitaja ottaa seuraavana päivänä yhteyttä. Hän ottikin ja sanoi, että tämä lausunto, joka mieheni pitäisi saada, saadaan kuitattua tällä puhelinsoitolla. He keskustelivat pitäkään ja juttelivat asioista. Miehelleni jäi sellainen kuva että asia on hänen osaltaan selvä. Sairaanhoitaja oli luvannut välittää lausunnon Kelaan. Nyt kuitenkin tuota lausunto ei ole tullut. Sairaanhoitaja on irtisanoutunut ja hänellä ei ole annettu uutta aikaa psykologin juttusille. Hän on useita kertoja ollut sinne yhteydessä ja luvattu palata asiaa ja kuitenkaan ei olla palattu. Hän on täysin minun varassa. Minä olen itse pienipalkkainen ja oma palkkani ei riitä meidän kaikkiin kuluihin. Voiko hän saada toimeentulotukea? Olemme avioliittopari ja tarkoituksemme on ollut mennä naimisiin. Mutta kaatuuko sekin?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 07 Loka 2019, 12:11

Miehesi ei voi hakea yksin toimeentulotukea vaan haette sitä yhdessä.Molempien tulot huomioidaan.Näin se vaan menee.

Kaurapuurokansalainen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaurapuurokansalainen » 07 Loka 2019, 13:31

Miehesi kannattaisi heti nyt hakea työttömyysturvaa, koska se on hänen ensisijainen tukensa, ja siihen eivät avopuolison tulot vaikuta. Jep, on naurettavaa ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi kun oikeasti kuuluu sairaspäivärahalle, mutta järjestelmä on nyt tämä. Samaan aikaan kannattaa yrittää saada sitä lausuntoa (ja jatkossa aina tarkistaa erikseen itse kelasta, onko se tullut perille). Voitte tietysti hakea myös toimeentulotukea, ja jos olette saaneet asumistukea, siihen kannattaa pyytää tarkistus jos tulot ovat tippuneet (varsinkin jos miehesi kieltäytyy hakemasta työttömyysturvaa).

Joenraitti

Lukematon viesti Kirjoittaja Joenraitti » 07 Loka 2019, 14:21

Kaurapuurokansalainen kirjoitti:
07 Loka 2019, 13:31
Miehesi kannattaisi heti nyt hakea työttömyysturvaa, koska se on hänen ensisijainen tukensa, ja siihen eivät avopuolison tulot vaikuta. Jep, on naurettavaa ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi kun oikeasti kuuluu sairaspäivärahalle, mutta järjestelmä on nyt tämä. Samaan aikaan kannattaa yrittää saada sitä lausuntoa (ja jatkossa aina tarkistaa erikseen itse kelasta, onko se tullut perille). Voitte tietysti hakea myös toimeentulotukea, ja jos olette saaneet asumistukea, siihen kannattaa pyytää tarkistus jos tulot ovat tippuneet (varsinkin jos miehesi kieltäytyy hakemasta työttömyysturvaa).

Siis ollaan avoliittopari ja ollaan menossa naimisiin. Kirjoitin väärin. Jotta taas oli ihan p... juttu, niin se vielä. Mieheni terveys on niin huono, että ei voi hakeutua työelämään. Tästä on lausunto, jotta hänet pyritään saamaan sairaseläkkeelle.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 07 Loka 2019, 15:46

Avoliitossakin toimeentyulotuki on yhteinen.Jos haluatte omat toimeentulotuet ja asumkistuet niin ette mene naimisiin tai eroatte muutenkin.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 08 Loka 2019, 10:20

Joenraitti kirjoitti:
07 Loka 2019, 11:06
Kysyn mieheni puolesta. Hän on sairaspäivärahalla ollut keväästä asti. Nyt se on katkaistu kun hän ei ole toimittanut psykoterapeutin lausuntoa. Hänellä on aika varattu elokuulle psykologin juttusille ja pari päivää ennen tuo aika peruttiin. Hänelle tuli viesti ja samalla siinä kerrottiin hänelle, että sairaanhoitaja ottaa seuraavana päivänä yhteyttä. Hän ottikin ja sanoi, että tämä lausunto, joka mieheni pitäisi saada, saadaan kuitattua tällä puhelinsoitolla. He keskustelivat pitäkään ja juttelivat asioista. Miehelleni jäi sellainen kuva että asia on hänen osaltaan selvä. Sairaanhoitaja oli luvannut välittää lausunnon Kelaan. Nyt kuitenkin tuota lausunto ei ole tullut. Sairaanhoitaja on irtisanoutunut ja hänellä ei ole annettu uutta aikaa psykologin juttusille. Hän on useita kertoja ollut sinne yhteydessä ja luvattu palata asiaa ja kuitenkaan ei olla palattu. Hän on täysin minun varassa. Minä olen itse pienipalkkainen ja oma palkkani ei riitä meidän kaikkiin kuluihin. Voiko hän saada toimeentulotukea? Olemme avioliittopari ja tarkoituksemme on ollut mennä naimisiin. Mutta kaatuuko sekin?
Hei, Joenraitti!

Työkyvyttömälle ensisijainen etuus on sairauspäiväraha. Kun sairauspäivärahan enimmäisaika täyttyy ja työkyvyttömyys jatkuu, voi hakea työkyvyttömyyseläkettä/kuntoutustukea.

Neuvoisin nyt selvittämään lausuntoasian pikimmiten ja hakemaan sairauspäivärahalle jatkoa. Eli olkaa yhteydessä terveydenhuoltotahoon lausuntoasiassa.

Perustoimeentulotukea voi hakea myös, kun odottaa päätöstä ensisijaisesta etuudesta ( esim. sairauspäiväraha). Perustoimeentulotuki on perhekohtainen etuus, joten siinä huomioidaan teidän molempien nettotulot ja varallisuus suhteutettuna perustoimeentulotuessa huomioitaviin menoihin.

Voitte arvioida toimeentulotuen määrää laskurilla.

www.kela.fi/toimeentulotuki-kokonaisuus

Ystävällisesti
Susanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi