Ammattikortit

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Autoillako vai ei

Ammattikortit

Lukematon viesti Kirjoittaja Autoillako vai ei » 11 Marras 2019, 17:10

Minun olisi aika uusia kuljettajan ammattipätevyyskortti ja digipiirturikortti koska laki niin vaatii jos aikoo autoilla työkseen.
Käsittääkseni näitä ei hyväksytä perustoimeentulotuessa menoina vaikka ne on pakolliset. Vai hyväksytäänkö ne? Kuulin, että jos haen täydentävää toimeentulotukea kunnalta, vaativat ensin perustoimeentulotuen päätöksen vaikka se olisi kielteinen?
Eli haenko ensin Kelalta perustoimeentulotukea ja odottelen kielteisen päätöksen, sitten haen vasta kunnalta?

Vieras

Re: Ammattikortit

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Marras 2019, 17:56

juuri noin.

Vieraillija

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieraillija » 12 Marras 2019, 08:19

Jos olet työssä, tuskin saat täydentävää, vaan maksat itse. Ja varsinkin jos perustt päätös on kielteinen eli sinulle jää tuloylijäämää, katsovat sinun voivan maksaa ne itse.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 12 Marras 2019, 08:52

Autoillako vai ei kirjoitti:
11 Marras 2019, 17:10
Minun olisi aika uusia kuljettajan ammattipätevyyskortti ja digipiirturikortti koska laki niin vaatii jos aikoo autoilla työkseen.
Käsittääkseni näitä ei hyväksytä perustoimeentulotuessa menoina vaikka ne on pakolliset. Vai hyväksytäänkö ne? Kuulin, että jos haen täydentävää toimeentulotukea kunnalta, vaativat ensin perustoimeentulotuen päätöksen vaikka se olisi kielteinen?
Eli haenko ensin Kelalta perustoimeentulotukea ja odottelen kielteisen päätöksen, sitten haen vasta kunnalta?
Hei, Autoillako vai ei!

Neuvoisin sinua olemaan yhteydessä oman kunnan sosiaalitoimeen ja kysymään toimintaohjeet. Yleensä kunnat vaativat ensin perustoimeentulotuen hakemista Kelalta.

Perustoimeentulotuen hakemisesta: www.kela.fi/toimeentulotuki-nain-haet.

Ystävällisesti
Susanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi