vakuutukset ja liitteiden säilyminen

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

hukassa sotkussa

vakuutukset ja liitteiden säilyminen

Lukematon viesti Kirjoittaja hukassa sotkussa » 21 Helmi 2020, 17:34

Hei,
toimeentulotukeen laskettaisiin kotivakuutus, mutta vakuutukseni ovat kaikki samassa vakuutusyhtiössä ja lasku tulee joka toinen kuukausi könttänä kaikista vakuutuksista. Jos laitan vakuutuskirjan kelaan, niin 1. katsooko kela vakuutuskirjasta vain kotivakuutuksen osan, vai kokonaissumman laskelmaa tehdessään? kotivakuutusta ei ole mahdollista saada erilliselle laskulle. Eli osaako kela itse katsoa vakuutuskirjasta kotivakuutuksen määrän?
ja 2. Säilyykö kerran lähettämäni liitteet kelalla tiedoissa? Jos lähetän vakuutuskijan kokonaisuudessaan nyt ja ensi kuussa on vakuutusten lasku tulossa, niin näkeekö kela/ säilyykö vakuutuskirja tiedoissa, vai joudunko lähettämään sen joka kuukausi uudelleen ttt hakiessani? Sama kysymys muihin liitteisiin, jos olen lähettänyt vuokrasopparin jo kerran, niin pitääkö se silti lähettää joka kuukausi uudelleen?
Vakuutukseen palatakseni, onko järkevää muuttaa vakuutusten laskutusväli kerran kuussa laskutettavaksi, koska todennäköisesti joudun hakemaan ttt useampana kuukautena ja kohdassa "kotivakuutus" kysytään €/kk eikä ole mahdollista merkitä maksuväliä muunlaiseksi?
Jos aiemmin lähetetyt liitteet säilyvät kelalla muistissa (vuokrasopimus, vakuutuskirjat yms muuttumattomat) niin näenkö itse verkkopalvelusta, että mitkä kaikki liitteet on jo tietoihin tallentuneena?

Kela | toimeentulotuki

Re: vakuutukset ja liitteiden säilyminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 24 Helmi 2020, 08:39

Hei!

Vakuutuskirjasta käynee ilmi kotivakuutuksen osuus, joten se tulee tosiaan toimittaa liitteeksi. Ei haittaa vaikka samassa asiakirjassa on muitakin vakuutuksia mukana. Laskelmaan huomioidaan vain kotivakuutuksen osuus.

Sama toimitettu liite jää talteen, joten vakuutuskirjaa ei tarvitse toimittaa joka kerta uudelleen, jos se vain on ajantasalla oleva. Samaten muutkin liitteet, kuten vuokrasopimus, jäävät talteen. Asiointipalvelusta ei pysty kovin kätevästi liitteitä tarkistamaan. Voit toki sieltä katsoa mitä olet sähköisesti lähettänyt, mutta liitteitä ei sinne erityisemmin arkistoida.

Laskutusvälin voit itse sopia vakuutusyhtiön kanssa. Menot huomioidaan sen mukaan miten niiden eräpäivä laskulla määräytyy.

Ystävällisin terveisin
Joona | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi