Kun muuttaa...

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

vieras113

Kun muuttaa...

Lukematon viesti Kirjoittaja vieras113 » 22 Helmi 2020, 13:59

Hei

Olen mahdollisesti eroamassa avopuolisostani ja muuttamassa omaan asuntoon. Saan tällä hetkellä ainoastaan työmarkkinatukea ja hakisin tottakai asumistukea uuteen asuntooni. Vuokra ylittyisi 60€:lla yksineläjän rajan.

Eli kun muuttaisin esimerkiksi toukokuuna, onko minun mahdollista hakea sille ensimmäiselle kuukaudelle (kun muutan uuteen asuntooni) toimeentulotukea? Tai pikemminkin myönnettäisiinkö sitä minulle? Minun ei todennäköisesti tarvitsisi hakea sitä enää uudestaan, vain ainoastaan sille ensimmäiselle kuukaudelle kun tulisi ylimääräisiä menoja.

Vieras

Re: Kun muuttaa...

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Helmi 2020, 14:45

Tottahan sitä voi hakea. Tulot ja hyväksytyt menothan sen ratkaisee, saako vai ei.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 22 Helmi 2020, 18:44

vieras113 kirjoitti:
22 Helmi 2020, 13:59
Hei

Olen mahdollisesti eroamassa avopuolisostani ja muuttamassa omaan asuntoon. Saan tällä hetkellä ainoastaan työmarkkinatukea ja hakisin tottakai asumistukea uuteen asuntooni. Vuokra ylittyisi 60€:lla yksineläjän rajan.

Eli kun muuttaisin esimerkiksi toukokuuna, onko minun mahdollista hakea sille ensimmäiselle kuukaudelle (kun muutan uuteen asuntooni) toimeentulotukea? Tai pikemminkin myönnettäisiinkö sitä minulle? Minun ei todennäköisesti tarvitsisi hakea sitä enää uudestaan, vain ainoastaan sille ensimmäiselle kuukaudelle kun tulisi ylimääräisiä menoja.
Kelan virkailijat eivät tee täällä ennakkopäätöksiä eikä Kela muutenkaan tee ennakkopäätöksiä. Asia selviää vain hakemuksen jättämällä. Voit ennakoida mahdollista tukea ja sen suuruutta toimeentulotuen laskurilla. Laskuri antaa viitteellisen summan, ei varmoja lukuja.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 24 Helmi 2020, 10:06

Hei vieras113!

Ennakopäätöstä ei palstalla voida tehdä, niinkuin asiaa oli jo kommentoitukkin.
Vinkkinä asumistukeen muistuttelen, että tukioikeus alkaa siitä kuukaudesta kun vuokrasopimus on voimassa kuun ensimmäsiestä päivästä alkaen.
Tee arvio tuen määrästä laskurilla: www.kela.fi/laskurit, sieltä löydät myös laskurin toimeentulotuen määrän arvioimiseen.

Terveisin
Riikka | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi