Hitaasti etenevien opintojen aloittaminen

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Sairas ja lukuhaluinen

Hitaasti etenevien opintojen aloittaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Sairas ja lukuhaluinen » 30 Touko 2020, 01:45

Hei,

Elän tällä hetkellä perustoimeentulotuen varassa. Minulla on tutkinnonsuoritusoikeus korkeakoulututkintoon ja olen kirjoilla korkeakoulussa, olen maksanut joka vuosi ylioppilaskunnan jäsenmaksun. En kuitenkaan ole päätoiminen opiskelija, sillä opintoni ovat keskeytyneet ja päättyneet jo useita vuosia sitten terveysongelmien takia. En saanut tuolloin opintopisteitä lainkaan.

Haluaisin yrittää opintojen jatkamista nyt tulevana syksynä. Omasta mielestäni terveysongelmani haittaavat kuitenkin yhä opiskelukykyäni, mutta en ole hakeutunut niiden vuoksi lääkärin hoitoon eikä minulla näin ollen ole niistä mitään lääkärintodistusta.

Minua pelottaa, etten saakaan kerättyä opintopisteitä opintotukeen vaaditussa vauhdissa (väh. 5 op kuukaudessa ja 20 op lukukaudessa) tai pahimmillaan ollenkaan, jos yritän jatkaa opintojani syksyllä. Monet kurssit ajoittuvat useiden kuukausien aikajanalle, joten en voi hakea joko opintotukea tai perustoimeentulotukea loppukuusta sen mukaisesti, saanko kurssia suoritetuksi vaiko en. Pelkään joutuvani rikosoikeudelliseen vastuuseen, jos haen ja saan opintotukea enkä sitten saakaan opintosuorituksia.

Toisaalta mietin, miten Kela suhtautuu opintojen jatkamiseen ja toimeentulotuen hakemiseen. Tutkintoa suorittava korkeakouluopiskelijahan katsotaan aina päätoimiseksi opiskelijaksi, joten eikö minua tällöin kehoteta hakemaan opintotukea? Jos taas perustoimeentulotukea myönnetään ja ansaitsen jollakin aikajänteellä "liikaa" opintopisteitä (tarpeeksi opintotukeen), niin aiheutuuko siitä sitten hankaluuksia? Opintotukeahan ei myönnetä takautuvasti, joten jos perustoimeentulotukea aletaan periä takaisin, niin en pysty sitä takaisin maksamaan. Taasko pitää pelätä haastetta käräjille?

Miten minun tulisi toimia ensi syksynä? Tiedän, ettei Kela pysty antamaan ennakkopäätöksiä tällä kysymyspalstalla, mutta jos edes vähän voisitte valottaa käytäntöjänne. Tuskin olen ainoa tapaus, vaikkakin ehkä harvinainen.

-Sairas ja lukuhaluinen

Nbvcx

Re: Hitaasti etenevien opintojen aloittaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Nbvcx » 30 Touko 2020, 06:22

Ensin kannattaa mennä lääkäriin ja selvittää saisitko sairauslomaa ja myöhemmin kuntoutusrahaa. Sairauspäivärahan aikana voi vähän opiskella.
Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu opiskelijan pääasialliseksi tuloksi.

Kela | toimeentulotuki

Re: Hitaasti etenevien opintojen aloittaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 01 Kesä 2020, 15:00

Hei Sairas ja lukuhaluinen!

Kuten jo totesitkin, niin ennakkopäätöstä emme voi tällä palstalla antaa, mutta voimme käydä hieman tilannettasi läpi.

Opintotuen osalta tuen takaisinperintä tulee yleensä siinä vaiheessa, jos ei ole ollut tarkoitus opiskella laisinkaan:
www.kela.fi/opintojen-edistyminen-takaisinperinta

Jos haet opintotukea ja opinnot, eivät edisty, niin sinun kannattaa ehdottomasti vastata saamaasi selvityspyyntöön edistymisen seurannasta ja selvittää siinä tarkemmin tilannettasi:
www.kela.fi/edistyminen-vastaaminen

Opintotuesta voit halutessasi tiedustella tarkemmin esimerkiksi opintotuen palstalta.

Toimeentulotuen osalta Kelan sivuille on koostettu hyvä tietopaketti opiskelijoille johon neuvoisin sinua tutustumaan ensin:
www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat
Lähtökohta on siis se, että toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja ensin tulisi selvittää oikeus opintotukeen tai ansiotyöhön. Toimeentulotuen osalta sinua siis kehoitetaan hakemaan opintotukea alusta alkaen.

Toivottavasti näistä vastauksista on sinulle hyötyä.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi