Opiskelijalle toimeentulotukea?

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Jullex1

Opiskelijalle toimeentulotukea?

Lukematon viesti Kirjoittaja Jullex1 » 09 Syys 2020, 19:07

Olen miettinyt jo pitkään, että haluaisin muuttaa omilleni, mutta minua mietityttää se, että riittääkö rahat. Saan tällä hetkellä vain opintotukea ja teen pari kertaa kuussa työvuoroja. Mitä muita tukia voisin saada? Jos haen asumistukea, minun pitäisi vielä sen jälkeen saada jostain rahaa muihin välttämättömiin menoihin. Olen tosiaan 17-vuotias, ensi vuonna 18.

Vieras

Re: Opiskelijalle toimeentulotukea?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Syys 2020, 19:12

Sinulla on rahat vuokravakuuteen kuitenkin. Olet ala-ikäinen ja vanhemmat ovat sinusta elatusvelvollisia vielä vuoden.Voit hakea asumistukea koska saat opintotukea.Kun olet muuttanut yksin asumaan voit hakea toimeentulotukea.Mutta jos opiskelet 18-vuotiaana niin opintolaina katsotaan sinulle tuloksi vaikka sitä et hakisi.Mutta tämä siis kun täytät 18.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Syys 2020, 19:42

Jullex1 kirjoitti:
09 Syys 2020, 19:07
Olen miettinyt jo pitkään, että haluaisin muuttaa omilleni, mutta minua mietityttää se, että riittääkö rahat. Saan tällä hetkellä vain opintotukea ja teen pari kertaa kuussa työvuoroja. Mitä muita tukia voisin saada? Jos haen asumistukea, minun pitäisi vielä sen jälkeen saada jostain rahaa muihin välttämättömiin menoihin. Olen tosiaan 17-vuotias, ensi vuonna 18.
Asumistuki ei kata koko vuokraa koskaan.
Opintotuki on tarkoitettu opiskelijan välttämättömiin menoihin. 18-vuotiaalla opintolaina lasketaan toimeentulotukea hakiessa tuloksi, olipa sitä nostanut tai ei. Silloin toimeentulotukea ei yleensä jää maksettavaksi.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Syys 2020, 19:54

Yksin asuvalla ala-ikäisellä vanhempien elatuskyky selvitetään jos haet toimeentulotukea.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 10 Syys 2020, 10:25

Hei Jullex1!

Edeltävissä viesteissä tulikin jo mainittua mahdolliset etuudet mitä itsenäisesti asuvana voisit saada. Jos haluat tehdä arvioita tukien määristä, eri asuntoihin verraten, niin suosittelen kokeilemaan Kelan laskureita:
www.kela.fi/laskurit#asumisen-tuet (laita laskuriin iäksesi 18 vuotta)
www.kela.fi/laskurit#opiskelij-1
www.kela.fi/laskurit#toimeentulotuki

Terveisin
Riikka | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi