Voinko saada toimeentulotukea?

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Koulunvaihtaja

Voinko saada toimeentulotukea?

Lukematon viesti Kirjoittaja Koulunvaihtaja » 10 Syys 2020, 08:57

Olen 18-v. ammatillista perustutkintoa vuoden opiskellut yksin asuva Tampereella.
Olen tullut siihen tulokseen, että ala mitä opiskelen ei ole omani ja haluaisin aloittaa etälukion. Olen aiemmin yrittänyt päivälukiota, mutta se ei terveydellistä syistä ole minulle nyt vaihtoehto. Myöskään töissä en mielenterveysongelmien vuoksi jaksaisi käydä lukion ohella, mutta opiskella haluaisin kovasti ja edetä elämässäni eteenpäin sitä kautta. Minulla on olemassaoleva hoitosuhde ja käyn terapiassa. Minua kehoitettiin terveydenhuollosta hakemaan ja olen hakenut myös nykyisiin opintoihin Kelan kuntoutustukea, mutta sitä ei myönnetty.

Saan nyt opintotukea, ammatillisiin opintoihin, mutta koska etälukioon ei ole sitä mahdollista saada, kysynkin onko minun mahdollista saada toimeentuotukea, koska pelkällä asumistuella en pärjäisi. Minulle sanottiin, että tulee olemaan vaikea prosessi saada toimentulotukea etälukioon ja nyt olen aivan umpikujassa, jos en voi vaihtaa tämän takia koulua.

Kela | toimeentulotuki

Re: Voinko saada toimeentulotukea?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 10 Syys 2020, 14:54

Hei Koulunvaihtaja!

Perustoimeentulotukea ei ole varsinaisesti tarkoitettu opintojen rahoittamiseen, vaan Kelasta ohjataan opiskelijaa hakemaan ensin ensisijaisia etuuksia kuten esimerkiksi opintotukea tai työttömyysturvaa. Opinnot tulisi ensisijaisesti siis rahoittaa muulla tavoin kuin perustoimeentulotuella.

On tilanteita, joilloin opiskelijalla saattaa olla oikeus perustoimeentulotukeen. Tästä voit lukea lisää osoitteessa:
www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat

Tällä palstalla emme voi antaa etuuksista ennakkopäätöksiä. Tilanteesi sekä oikeutesi Kelan etuuksiin tarkistetaan sinulle hakemuksilla.

Toivottavasti asiasi järjestyy taloudellisesti ja pääset opiskelemaan!

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi