Asumismenojen rajat Helsingissä

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Kdahe-1

Asumismenojen rajat Helsingissä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kdahe-1 » 14 Huhti 2021, 11:12

Jos aviopari muuttaa Helsinkiin, ovat siellä vailla työtä toistaiseksi ja vuokraavat asunnon jonka vuokra on 1150e kuukaudessa, kuinka paljon he voivat saada siihen kelalta tukea?

Vieras

Re: Asumismenojen rajat Helsingissä

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Huhti 2021, 11:16

Asumistuki on teille yhteinen ja enimmäisasumismenot jotka hyväksytään on 754 e/kk.

Toimeentulotuessa hyväksytään 844 e/kk.

Ylimenevän osuuden maksatte muista tuloista.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Huhti 2021, 11:17

Myös toimeentulotuki on teille yhteinen.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 14 Huhti 2021, 14:04

Kdahe-1 kirjoitti:
14 Huhti 2021, 11:12
Jos aviopari muuttaa Helsinkiin, ovat siellä vailla työtä toistaiseksi ja vuokraavat asunnon jonka vuokra on 1150e kuukaudessa, kuinka paljon he voivat saada siihen kelalta tukea?
Hei, Kdahe-1!

Avioparin toimeentulotuen määrä riippuu heidän yhteisistä nettotuloista ja huomioitavista menoista. Toimeentulotuessa on tietyt asumisnormit, jotka huomioidaan perustoimeentulotuen laskelmassa. Esim. Helsingissä asumisnormit mitä huomioidaan kahdelta henkilöltä, on 844e/kk, joten 1150e/kk vuokra ylittää vuokranormin ja näin olleen ylimenevä osuus tulee itse maksaa. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus, joten avioparin tulee hakea ensisijaisia etuuksia, kuten yleinen asumistuki ja työttömyysetuus. Aviopari voi arvioida toimeentulotuen laskurilla, olisiko heillä oikeutta perustoimeentulotukeen.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Kohdekaupunki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kohdekaupunki » 14 Huhti 2021, 17:17

Asun toisten nurkilla Pasilassa ja olen saamassa asuntoa joka maksaa 900 kk.Olen ollut asunnoton monet vuodet.Miten toimia että saisin kaikki omalle kohdalleni kuuluvat etuudet. Olen ollut työtön myös monet ajat kodittomuuteni vuoksi.Mitä tekee Kela että saisin asiani hallintaan kun nyt vihdoinkin pääsisin omaan kolooni.Olen vanha mies joka ei enää jaksa roikkua toisten nurkilla.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Huhti 2021, 21:35

Kohdekaupunki kirjoitti:
14 Huhti 2021, 17:17
Asun toisten nurkilla Pasilassa ja olen saamassa asuntoa joka maksaa 900 kk.Olen ollut asunnoton monet vuodet.Miten toimia että saisin kaikki omalle kohdalleni kuuluvat etuudet. Olen ollut työtön myös monet ajat kodittomuuteni vuoksi.Mitä tekee Kela että saisin asiani hallintaan kun nyt vihdoinkin pääsisin omaan kolooni.Olen vanha mies joka ei enää jaksa roikkua toisten nurkilla.
Huh huh että on kallis asunto. Eikö kannattaisi ottaa vaikka joku 650e yksiö vantaalta radan varresta eikä tuollaista kallista luukkua jos et ole työelämässäkään?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Huhti 2021, 21:57

Toi 900 e/kk on liian kallis yhdelle ihmiselle.Kela on asettanut enimmäisasumismenot ja jos vuokra menee yli niin maksat ylimenevän muista tuloista kuin asumistuesta.Helsingissä hyväksytään yhdeltä henkilöltä asumistuessa 521 e/kk.Joten mistä ihmeestä sä revit noin 400 e ylimääräistä?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 15 Huhti 2021, 10:45

Hei Kohdekaupunki!

Tilanteessasi olisi varmasti parhain, että varaisit esimerkiksi soittoajan Kelaan. Silloin tilanteesi voidaan kokonaisuudessa selvittää ja ohjeistaa mahdollisten tukien hakemisessa. Voit varata ajan verkossa sivultamme osoitteessa:
www.kela.fi/varaa-aika

Kuten Riina on aiemmassa kommentoinut, niin toimeentulotuessa on olemassa tietyt asumisnormit, jotka huomioidaan perustoimeentulotuen laskelmalla. Helsingissä yksinasuvan asumisnormi on 694 e/kk, joten kertomasi 900 e/kk vuokra ylittää tämän rajan. Tällöin sinulle jää ylimenevä osuus itselle maksettavaksi. Kannattaa siis harkita, onko mahdollista saada jostain edullisempi asunto.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vitvissyyl

Lukematon viesti Kirjoittaja Vitvissyyl » 16 Huhti 2021, 10:14

Jos ette ole VTV:n alaisia niin älkää muuttako Helsinkiin!!!

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Huhti 2021, 11:10

Rajat ovat naurettavan alhaisia eikä asumistuki ole pysynyt ollenkaan mukana vuokrien nousutahdissa. Helsingistä on mahdoton löytää edes yksiötä alle 700 euron kk-vuokralla. Kela voisi korjata noita tukiaan ylöspäin ja reilusti sittenkin ettei ihmiset joudu veneen alle.