Toimeentulotuki ja opintolaina

Milloin toimeentulotuki maksetaan tilille? Voiko Kelasta saada maksusitoumuksen apteekkiin? Entä ruokakauppaan? Voiko Kela maksaa sähkölaskuni? Kysy ja keskustele toimeentulotuen maksamisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Opiskelija1234+

Toimeentulotuki ja opintolaina

Lukematon viesti Kirjoittaja Opiskelija1234+ » 10 Kesä 2021, 16:38

Hei ! Olen ammattikoulussa 2 vuotta. Nyt kesäkuussa olen koulussa 1-24.6 olevan ajan ja sitten on loma. Töitä en ole saanut vaikka niitä olen kovasti etsinyt. Nyt minulle tuli kelasta postia että opintoraha oli jotain 35 euroa ja opintolaina myönnetty alkamaan oisko ollut 4.6 alkaen. Miksi minulle on jo opintolaina myönnetty vaikka kesälomahan nyt on. ? Olen siis juurikn täyttänyt 18v ja asun kotona ja olemme tekemässä perheen kanssa alivuokralais sopimusta. He eivät saa mitään tukia kelasta. Miten toimeentulossa otetaan nyt huomioon tuo laina? Ja otetaanko siinä vuokra huomioon jota alan maksamaan vanhemmilleni ? Siis toimeentulotuessahan otetaan huomioon vuokra, olenko ymmärtänyt oikein. Tuloja minulla muuta ei ole kuin nyt tuo 35eurn opintoraha mutta pitääkö minun nyt nostaa tuo opintolaina ja alkaa makselemaan sillä vuokraosuuteni vanhemmille sekä makselemaan puhelin ym. laskut mitä on.

Kysymys on siirretty opintotuki palstalta ja siihen on vastattu opintotuen osalta.

Vierastava

Re: Toimeentulotuki ja opintolaina

Lukematon viesti Kirjoittaja Vierastava » 10 Kesä 2021, 18:15

Opintolaina on ensisijaista toimeentulotukeen nähden ja se huomioidaan laskelmalla tulonasi, vaikka et nostaisi sitä

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 10 Kesä 2021, 21:19

Vierastava kirjoitti:
10 Kesä 2021, 18:15
Opintolaina on ensisijaista toimeentulotukeen nähden ja se huomioidaan laskelmalla tulonasi, vaikka et nostaisi sitä
Vaikka opintolainaa saa ja siitäkö maksetaan vuokra perheelle, puhelinlasku, vaatekulut ym. Ei perheelläni ole vara elättää minua ja töitä ei kyllä ole öytynyt. Eikö laina ole tarkoitettu opiskelua varten eli koulua varten tehtäviä hankintoja,kirjat, välineet ym.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 10 Kesä 2021, 21:25

Miksi et muuta pois kotoa vuokralle,jos vanhemmat ei halua elättää täysi-ikäistä lastaan.Kun muutat yksin asumaan niin voit saada asumistukea ja toimeentulotukea menoihin.Opintolainan saa käyttää miten haluaa.Jos opintolaina ei riitä niin toki voit saada toimeentulotukea mutta opintolaina on tuloa kun siihen on oikeus.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 10 Kesä 2021, 21:29

Jos teet vuokrasopimuksen vanhempien kanssa niin voit hakea toimeentulotukea vuokraan.Miksi et tee vuokrasopimusta vanhempiesi kanssa,jos eivät halua elättää sinua?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 11 Kesä 2021, 10:19

Opiskelija1234+ kirjoitti:
10 Kesä 2021, 16:38
Hei ! Olen ammattikoulussa 2 vuotta. Nyt kesäkuussa olen koulussa 1-24.6 olevan ajan ja sitten on loma. Töitä en ole saanut vaikka niitä olen kovasti etsinyt. Nyt minulle tuli kelasta postia että opintoraha oli jotain 35 euroa ja opintolaina myönnetty alkamaan oisko ollut 4.6 alkaen. Miksi minulle on jo opintolaina myönnetty vaikka kesälomahan nyt on. ? Olen siis juurikn täyttänyt 18v ja asun kotona ja olemme tekemässä perheen kanssa alivuokralais sopimusta. He eivät saa mitään tukia kelasta. Miten toimeentulossa otetaan nyt huomioon tuo laina? Ja otetaanko siinä vuokra huomioon jota alan maksamaan vanhemmilleni ? Siis toimeentulotuessahan otetaan huomioon vuokra, olenko ymmärtänyt oikein. Tuloja minulla muuta ei ole kuin nyt tuo 35eurn opintoraha mutta pitääkö minun nyt nostaa tuo opintolaina ja alkaa makselemaan sillä vuokraosuuteni vanhemmille sekä makselemaan puhelin ym. laskut mitä on.

Kysymys on siirretty opintotuki palstalta ja siihen on vastattu opintotuen osalta.
Hei Opiskelija1234+!

Perustoimeentulotuessa opintolaina huomioidaan yleensä niille kuukausille tuloksi, kun opintotuki on myönnetty vaikka et sitä nostaisikaan.

Myös asumismenoja voidaan laskelmalle menoksi huomioida. Toimita hakemuksesi liitteeksi tekemänne alivuokrasopimus.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Kesä 2021, 21:30

Kylläpäs on sattunut ahneet vanhemmat. Alkavat perimään omalta lapseltaan lapsuudenkodista vuokraa heti kun lapsi on 18v ja toimeentulotuen tarpeessa vaikka itse ovat sen verran hyvä tuloisia että pärjäävät ilman tukia.

Opiskelijana saat opintorahaa jos vanhempiesi tulotaso ei ole liian korkea ja sen lisäksi opintolainan valtiontakauksen avulla 650e/kk opintolainan. Vanhempiesi sinulta perimä alivuokra lapsuutesi huoneesta velkaannuttaa sinut, mutta toisaalta sinulla on sitten myöhemmin todennäköisesti tulossa suurempi perintö maksuun kun vanhempiesi omaisuus karttuu velkaantumisesi avulla.

Toimeentulotuki oikeus syntyy jos sinulle ei jää käteen vanhempiesi sinulta perimän alivuokran jälkeen 360e/kk opintorahasta ja opintolainasta. Toimeentulotuessa seurataan lainan nostoa ja alivuokran maksujen toteutumista tiliotteelta.

Opiskelija1234+

Lukematon viesti Kirjoittaja Opiskelija1234+ » 13 Kesä 2021, 22:12

Vieras kirjoitti:
11 Kesä 2021, 21:30
Kylläpäs on sattunut ahneet vanhemmat. Alkavat perimään omalta lapseltaan lapsuudenkodista vuokraa heti kun lapsi on 18v ja toimeentulotuen tarpeessa vaikka itse ovat sen verran hyvä tuloisia että pärjäävät ilman tukia.

Opiskelijana saat opintorahaa jos vanhempiesi tulotaso ei ole liian korkea ja sen lisäksi opintolainan valtiontakauksen avulla 650e/kk opintolainan. Vanhempiesi sinulta perimä alivuokra lapsuutesi huoneesta velkaannuttaa sinut, mutta toisaalta sinulla on sitten myöhemmin todennäköisesti tulossa suurempi perintö maksuun kun vanhempiesi omaisuus karttuu velkaantumisesi avulla.

Toimeentulotuki oikeus syntyy jos sinulle ei jää käteen vanhempiesi sinulta perimän alivuokran jälkeen 360e/kk opintorahasta ja opintolainasta. Toimeentulotuessa seurataan lainan nostoa ja alivuokran maksujen toteutumista tiliotteelta.

Kyllä ne vanhempani eivät missään omakotitalossa asu ja ovat kyllä ihan siinä rajalla etteivät saisi toimeentulotukea ja koska tulot otetaan huomioon (mikä on tyhmää) asumistuessa niin eivät sitäkään saa.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Kesä 2021, 09:58

Tietysti asumistuessa otetaan tulot huomioon. Eihän siinä olisi mitään järkeä, että tuloja ei otettaisi huomioon ollenkaan.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Kesä 2021, 14:48

Toimeentulotuki ja asumistuki ovat tulosidonnaisia etuisuuksia joten totta kai niiden määrää arvioitaessa vanhempiesi tulot otetaan huomioon.