Asumismenojen kohtuullistaminen

Milloin toimeentulotuki maksetaan tilille? Voiko Kelasta saada maksusitoumuksen apteekkiin? Entä ruokakauppaan? Voiko Kela maksaa sähkölaskuni? Kysy ja keskustele toimeentulotuen maksamisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Asumis kohtuullistaminen

Asumismenojen kohtuullistaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Asumis kohtuullistaminen » 16 Syys 2021, 18:11

Moi!
Kaipaisin selkeää vastausta yhteen kysymykseen. Aion muuttaa asuntoon, jonka vuokra ylittää 40 eurolla kuntakohtaisen perustoimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen rajan. Mikäli muutan asuntoon, niin voinko yhä saada toimeentulotukea siten, että itse maksan "omasta pussista" tuon kohtuullisen asumismenon rajan ylittävän osuuden, 40e? Tuolloin kyseessä olisi kaiketi "asumismenojen kohtuullistaminen". Olen lukenut jo useasti kelan sivuilta, että voidaan kehoittaa etsimään halvempaa asuntoa, yleensä 3 kuukauden kuluessa jne jne. Mutta mikäli en aio etsiä halvempaa asuntoa, ja jään kuitenkin asumaan tuohon 40euroa "liian kalliiseen" asuntoon, niin voiko kela evätä toimeentulotukea, kyllä vai ei?

Vieras

Re: Asumismenojen kohtuullistaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Syys 2021, 19:04

Ei toimeentulotukea liian kalliin asunnon takia evätä. Maksat vaan itse sen yli menevän 40 euroa.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 17 Syys 2021, 10:23

Hei Asumis kohtuullistaminen!

Jos asumismenojesi kokonaiskustannukset ylittävät kuntakohtaisesti määritellyt rajat, etkä annettuun määräaikaan mennessä hakeudu edullisempaan asuntoon tai esitä selvitystä erityisistä perusteista kalliimmalle asunnolle tai siitä, ettei paikkakunnalla ole tarjolla edullisempaa asuntoa, Kela kohtuullistaa asumismenosi.

Asumismenojen kohtuullistaminen tarkoittaa, että Kela huomioi asumismenosi toimeentulotuen laskelmalla kunnan kohtuullisten asumiskustannusten rajan mukaisesti. Kohtuullisten asumismenojen ylittävä osuus jää omalle vastuullesi maksettavaksi. Koko toimeentulotukea ei siis evätä pelkästään asumismenojen kohtuullistamisen vuoksi.

Ystävällisesti
Marika | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Asumis kohtuullistaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Asumis kohtuullistaminen » 20 Syys 2021, 10:28

No niin. Kiitos paljon vastauksesta. Phuhhuh. Eilen olin puhelimitse yhteydessä kelaan, ja useaan kertaan eri sanakääntein yritin tätä kelan työntekijältä kysyä, saamatta selkeää vastausta. Kelan henkilö vain toisteli puhelimessa, että hän ei voi ennakkopäätöksiä antaa puhelimessa, huuuhhhuh. Käsittämätöntä, että kelan työntekijä ei tätä asiaa puhelimitse saanut kuinkaan kerrottua. Kiitos vielä.