Auton omistaminen

Milloin toimeentulotuki maksetaan tilille? Voiko Kelasta saada maksusitoumuksen apteekkiin? Entä ruokakauppaan? Voiko Kela maksaa sähkölaskuni? Kysy ja keskustele toimeentulotuen maksamisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Kela | toimeentulotuki

Re: Auton omistaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 12 Touko 2017, 13:55

Hei Autoilija,

kiitos viestistäsi.

Auton realisoimisesta päätetään aina tapauskohtaisesti. Jos auto on välttämätön toimeentulon turvaamiseksi niin realisointia ei vaadita. Lisäksi myynnistä jälkeen tulisi jäädä oleellisesti varallisuutta käyttöön.

Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Suomalainen666

Lukematon viesti Kirjoittaja Suomalainen666 » 31 Touko 2017, 16:39

Moi

Mua kiinnostaa miksi maahanmuuttajille ostetaan entisen sosiaalitoinen nykyisen kelan sosiaalitoimen alla auto miksei 5henkinen suomalaisperhe ole oikeutettu samaan asiaan ?!??!!

Olen kysynyt nyt asiaa 30pakolais perheeltä ja he ovat saaneet maksusioumuksen autoon eikö tämä ole syrjintää ja väärin kantasuomalaisia kohtaan jotka elää toimeentulotuen alla!!!!!!???

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 01 Kesä 2017, 10:27

Hei Suomalainen666,

en osaa ottaa kantaa kysymykseesi. Auton hankkiminen ei kuulu perustoimeentulotuella korvattaviin menoihin.

Ystävällisesti

Työtöntyönhakija56

Lukematon viesti Kirjoittaja Työtöntyönhakija56 » 17 Loka 2017, 09:43

Hei!
Mitenkäs kun minä työttömänä työhakijana olen hakenut ja tulen hakemaan avoinna olevia myyntiedustajan tehtäviä, niin pitääkö minun myydä autoni pois ja kirjoittaa hakemukseen "En omista autoa, mutta KELA hankkii, kun saan työpaikan", koska suuressaosassa myyntiedustajan paikoissa vaaditaan omaa autoa. Vai myynkö autoni (arvo alle 1000€) pois ja jätän em. työpaikat hakematta KELAn tiukkapipoisen pilkunviilaamisen takia?

Työtöntyönhakija56

Lukematon viesti Kirjoittaja Työtöntyönhakija56 » 17 Loka 2017, 09:49

Hei!
Mitenkäs kun minä työttömänä työhakijana olen hakenut ja tulen hakemaan avoinna olevia myyntiedustajan tehtäviä, niin pitääkö minun myydä autoni pois ja kirjoittaa hakemukseen "En omista autoa, mutta KELA hankkii, kun saan työpaikan", koska suuressaosassa myyntiedustajan paikoissa vaaditaan omaa autoa. Vai myynkö autoni (arvo alle 1000€) pois ja jätän em. työpaikat hakematta KELAn tiukkapipoisen pilkunviilaamisen takia? Tarkoitan sitä, että saadakseni toimeentulotukea minun työttömänä pitäisi myydä autoni pois!!!

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 17 Loka 2017, 10:27

Hei Työtöntyönhakija56!

Jos auto on välttämätön toimeentulon turvaamiseksi niin realisointia ei vaadita. Neuvoisin sinua selvittämään tilannettasi hakemuksessa. Myynnin jälkeen tulisi jäädä oleellisesti varallisuutta käyttöön.

Ystävällisesti

Työtöntyönhakija56

Lukematon viesti Kirjoittaja Työtöntyönhakija56 » 17 Loka 2017, 11:14

"Jos auto on välttämätön toimeentulon turvaamiseksi niin realisointia ei vaadita. Neuvoisin sinua selvittämään tilannettasi hakemuksessa. Myynnin jälkeen tulisi jäädä oleellisesti varallisuutta käyttöön."

En saanut vastausta siihen, että luovunko hakemasta työpaikkoja, joissa tarvitaan omaa autoa? Kyseessä ei siis ole toimeentulon turvaaminen, vaan mahdollisen työpaikan saaminen!

Ja mikä on se "riittävä varallisuus"?
Viimeksi muokannut Kela | toimeentulotuki, 17 Loka 2017, 11:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Kielenkäyttöä siistitty

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 17 Loka 2017, 11:25

Hei Työtöntyönhakija56,

realisointia voidaan ehdottaa kun auton myynnistä saatava tulo on vähintään noin 5000 euroa sen jälkeen, kun autoon kohdistuvat velat ja myyntikulut on vähennetty.

Ystävällisesti

Työtöntyönhakija56

Lukematon viesti Kirjoittaja Työtöntyönhakija56 » 17 Loka 2017, 13:49

Kiitos Katariina!
Löytyihän se täsmällinen vastauskin, kun oikein tiukkaa, eikä sensori pyyhi kaikkea pois tässä ns. vapaassa mediassa!

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 17 Loka 2017, 14:06

Hei Työtöntyönhakija56,

kiitos kommentistasi.

Mukavaa viikon alkua.

Ystävällisesti
Anne | Kela toimeentulotuki