Päivittyykö asiointipalvelu realiajassa? Vai vrk vaihtuessa?

Milloin toimeentulotuki maksetaan tilille? Voiko Kelasta saada maksusitoumuksen apteekkiin? Entä ruokakauppaan? Voiko Kela maksaa sähkölaskuni? Kysy ja keskustele toimeentulotuen maksamisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Mimmis10

Päivittyykö asiointipalvelu realiajassa? Vai vrk vaihtuessa?

Lukematon viesti Kirjoittaja Mimmis10 » 17 Helmi 2017, 15:00

status hakemuksessa on aamulla :käsiteltävänä voiko se kesken päivän vaihtua esim : valmis tms?
Jos on saanut yhteyden Kelaan puhelimitse ja hakemukseen merkitty heillä kiireellinen, mistä näen itse että oma hakemukseni on nyt kiireellinen?
Mitä tarkoittaa jos ja kun on sinne saanut tuon tiedon kiirellinen? Käsitelläänkö sitten nopeammin?

jaanamaija

Asumisentuesta

Lukematon viesti Kirjoittaja jaanamaija » 17 Helmi 2017, 15:05

Haemme yhteistä asuntoa, voiko hakea eläkkeensaajan asumistukea, kun avopuoliso saa työttömyyskorvausta ja itse kansaneläkettä?

Funtsi

Re: Päivittyykö asiointipalvelu realiajassa? Vai vrk vaihtue

Lukematon viesti Kirjoittaja Funtsi » 19 Helmi 2017, 16:29

Päätös näkyy asiointipalvelussa vasta seuraavana päivänä, muistaakseni jo vuorokauden vaihtuessa.

Mimmis10

Lukematon viesti Kirjoittaja Mimmis10 » 19 Helmi 2017, 17:42

Funtsi kirjoitti:Päätös näkyy asiointipalvelussa vasta seuraavana päivänä, muistaakseni jo vuorokauden vaihtuessa.
Kiitos Funtsi :) ,täytyy siis keskiyöllä kyylätä jos se vaikka olis päivittynyt jo silloin ..

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 20 Helmi 2017, 01:34

Mimmis10, viimeksi minulla näkyi summa, mikä maksetaan klo 18 jälkeen (päätös siis oltiin tehty, kun laitoin viestin kelan sivujen kautta ja sieltä vastattiin myönteisestä päätöksestä). Itse päätös tuli näkyviin vasta seuraavana päivänä.

Mimmis10

Lukematon viesti Kirjoittaja Mimmis10 » 20 Helmi 2017, 06:27

Vieras kirjoitti:Mimmis10, viimeksi minulla näkyi summa, mikä maksetaan klo 18 jälkeen (päätös siis oltiin tehty, kun laitoin viestin kelan sivujen kautta ja sieltä vastattiin myönteisestä päätöksestä). Itse päätös tuli näkyviin vasta seuraavana päivänä.
Hei Vieras,asiointipalvelussa ei näy mitään muutosta, status on edelleen käsiteltävänä?? Soitin Kelaan pe 17.7. klo 9, ja tyttö tarkisti että mun hakemuksessa kaikki ok, ja sanoi laittavansa hakemuksen kiireelliseksi, ei ole tapahtunut mitään eikä näy myöskään pankissa mitään talletusta, joten ei ole tapahtunut mitään ja epätoivo iskee.... Eli en tiedä onko hakemus siellä nyt kiireellinen ja kuinka mones sellainen???
Harmittaa sekin kun ei sitä tietoa että hakemus on kiirellinen itse näe mistään? Ja kyllä pitäis jo 2.2. lähetetyn hakemuksen alkaa saada päätöksiä ..... täytyypä yrittää roikkua taas linjalla jos sais puhelinyhteyden.... saa nähdä paljonko nekin puhelut tulee maksamaan :(

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 20 Helmi 2017, 13:22

Eli en tiedä onko hakemus siellä nyt kiireellinen ja kuinka mones sellainen???
Harmittaa sekin kun ei sitä tietoa että hakemus on kiirellinen itse näe mistään? Ja kyllä pitäis jo 2.2. lähetetyn hakemuksen alkaa saada päätöksiä ..... täytyypä yrittää roikkua taas linjalla jos sais puhelinyhteyden.... saa nähdä paljonko nekin puhelut tulee maksamaan :(
Hei Mimmis!
Siellä linjoilla on ihan turha roikkua, sillä ei siitä tule mitään muuta kuin puhelinlaskua. Tänään kun kirjauduin klo 12:30 Kelaan, se muuttui hieman, vaikka siinä lukee Perustoimeentulotuen kohdalla että Käsiteltävänä, niin kuitenkin tuohon asumistuen seuraavan maksun alapuolelle oli ilmestynyt teksti:
Katso seuraavien etuuksien maksuista niiden omilta sivuilta:
- Perustoimeentulotuki
En tiedä sitten oliko päätös myönteinen vai kielteinen, kun ei missään näy sitä summaa, ei edes tuolla PTT:n "omilla sivuillakaan".
Hakemuksen jätin 5.2. joten näköjään sun hakemus on lähetetty johonkin todella ruuhkaiseen toimistoon käsiteltäväksi :(
Tässä se taas nähdään. Vaikka laittaisi Kiireelliseksi, niin ei välttämättä tarkasteta heti vaikka luvataankin, että päätös tehdään todella nopeasti.
Suosittelen langoilla roikkumisen sijaan jos vain on mahdollista, niin suunnata lähimpään Kelan toimistoon ja viettää pari tuntia elämästä jonossa, sillain saa asiat varmasti toimimaan nopeammin.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 20 Helmi 2017, 13:28

Muutenkin olen sitä mieltä, että tuollainen "päivän viive" noissa hakemusten päätöksissä ja maksutiedoissa on todella turha. Miksi ei voi tehdä samanlaista kuin esim. Turun sähköisessä jutussa oli, eli sinne tulee kaikki tiedot heti ja lisäksi tulee tekstiviestillä ilmoitus, että olen saanut postia.
Se, että ei pystytä päivittämään tietoja heti, vaan ne tulee päivän viiveellä, aiheuttaa varmasti joissakin ihmisissä ylimääräistä stressiä, kun joutuu aina seuraavaan päivään odottamaan, josko sieltä tulisi päätös ja minkämoinen päätös sieltä saapuu. Jos päätöksessä on jokin ongelma (esim. että tarvitsee lisää liitteitä) niin siinä menee taas yksi päivä hukkaan.
Toivottavasti tähän saadaan pian muutos.

EAS

Lukematon viesti Kirjoittaja EAS » 20 Helmi 2017, 21:27

Tänään on näköjään annettu päätös, sillä vielä aamulla ja iltapäivällä oli Saapuneissa hakemuksissa KÄSITTELYSSÄ, mutta nyt on hävinnyt sieltä. Aiemmin lähetetyissä muuttui Käsittelyssä -> Ratkaistu, Sitten asumistuen alapuolelle ilmestynyt "Katso seuraavien etuuksien maksuista niiden omilta sivuilta" Mutta mitään summaa en näe missään. Odotellaan josko vaikka puolenyön jälkeen alkais summiakin näkymään.

Funtsi

Lukematon viesti Kirjoittaja Funtsi » 20 Helmi 2017, 23:12

EAS kirjoitti:Tänään on näköjään annettu päätös, sillä vielä aamulla ja iltapäivällä oli Saapuneissa hakemuksissa KÄSITTELYSSÄ, mutta nyt on hävinnyt sieltä. Aiemmin lähetetyissä muuttui Käsittelyssä -> Ratkaistu, Sitten asumistuen alapuolelle ilmestynyt "Katso seuraavien etuuksien maksuista niiden omilta sivuilta" Mutta mitään summaa en näe missään. Odotellaan josko vaikka puolenyön jälkeen alkais summiakin näkymään.
Luultavasti kyse on juuri siitä että päätös on annettu tänään, mutta se näkyy sinulle vasta huomenna. Kun hakemus saapuu Kelaan, se näkyy asiointipalvelun etusivulla saapuneissa hakemuksissa. Kun hakemus ratkaistaan, se poistuu saapuneista hakemuksista ja näkyy vasta seuraavana päivänä etusivulla uusimmissa päätöksissä.

Jos asia kuitenkin vaivaa ja haluaa heti tiedon onko hakemus varmasti ratkaistu, niin klikkaa asiointipalvelun vasemmasta laidasta ''Aiemmin lähetetyt''. Siellä hakemuksen kohdalla näkyy ymmärtääkseni reaaliaikaisesti onko hakemus ratkaistu.