Kysymys Kelan viivästyskorvauksista

Milloin toimeentulotuki maksetaan tilille? Voiko Kelasta saada maksusitoumuksen apteekkiin? Entä ruokakauppaan? Voiko Kela maksaa sähkölaskuni? Kysy ja keskustele toimeentulotuen maksamisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Kela | toimeentulotuki

Re: Kysymys Kelan viivästyskorvauksista

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 26 Huhti 2017, 10:32

Hei,

kiitos kommenteistanne.

Hakemusten viivästymisestä saa korvausta. Hyvityksen määrä on 25–150 euroa riippuen viivästyksen pituudesta. Hyvitystä ei tarvitse hakea. Kela maksaa sen automaattisesti.

Lisäksi Kela maksaa erikseen viivästys- ja muistutuskulut, jotka ovat aiheutuneet asiakkaan laskun käsittelyn myöhästymisestä. Jos hyvitys ei kata asiakkaalle viivästyksestä suoraan aiheutunutta vahinkoa, asiakas voi hakea erikseen myös vahingonkorvausta.

Laskuista ei saa erikseen hyvitystä vaan huomioidaan muistutusmaksut ja viivästyskulut.

Ystävällisesti
Hanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Huhti 2017, 12:09

Vieras kirjoitti:Eli kun maksatte 25-150euroa per viivästynyt ratkaisu, niin jos viivästyskorvaus yhteensä ylittää yli 50euroa, perittekö sen ylittävän osan sitten taas seuraavan kuukauden toimeentulotuesta takaisin (perustuen teidän määritelmäänne vähäistä suuremmasta avustuksesta)???

Eli onko korvaus oikeasti korvaus jota ei huomioida suuruusluokasta riippumatta, vai onko kyseessä "lumekorvaus" jonka Kela myöhemmin katsoo tuloksi ja niinollen vähentää maksettavaa toimeentulotukea?

Tai jos henkilö saa kuukausittain toimeentulotukena n. 50euroa, ja sitten saa viivästyskorvauksia 50euroa, niin tarkoittaako tämä että toimeentulotukea ei sitten makseta tässä tapauksessa siltä kuulta?

Tähän tahtoo vastauksen varmasti kaikki ne n.146 000:tta ihmistä joiden hyväksytyt hakemukset ovat viivästyneet ja oikeutettuja korvauksiin!

Kelalle: Onnistuitte vastaamaan jälleen täysin yleisluontoista höpinää, ja sivuuttamaan täysin tässä esittämäni alkuperäiset kysymykset.
Antamanne vastauksen voi lukea sivujenne virallisesta lausunnosta asian tiimoilta, tai lukemattomien lehtien uutisesta koskien viivästyskorvauksia.

Joten voisitteko nyt vastata näihin alkuperäisiin esittämiini kysymyksiin??

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 28 Huhti 2017, 16:38

Hei Vieras,

viivästyskorvauksia ei lasketa toimeentulotuessa tuloksi.

Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki

Kärsinyt

Lukematon viesti Kirjoittaja Kärsinyt » 02 Touko 2017, 22:53

Miten lasketaan aika hakemuksen jättämisestä päätöksen saamiseen?

Tilanne on se, että olen saanut päätökset melkolailla sallitun ajan puitteissa, mutta laskelmat on tehty väärin joka ikinen kerta! Olen siis joutunut joka kerta käymään Kelalla selvittämässä asiaa (puhelimitse ja viestillä ei saa ketään kiinni) ja sitten laskelmat on tehty uudestaan ja vasta uuden odotuksen jälkeen olen saanut päätöksen jossa laskelma laskettu oikein (oikea toimeentulotukisumma tai oikea ylijäämä).

Joten lasketaanko aika hakemuksen jättämisestä ensimmäisen (virheellisen) päätöksen saamiseen vai hakemuksen jättämisestä toisen (oikein lasketun) päätöksen saamiseen? Mielestäni jälkimmäinen vaihtoehto, koska Kelan laskelmat virheellisiä oikein toimitetuista hakemuksista/liitteistä huolimatta.

Tää alkaa olemaan jo surkuhupaisaa, kun kaikki tämän vuoden laskelmat on ollut virheellisiä. En ymmäreä miten edes mahdollista tällainen! :O

Aikamoista haittaa tästä on koitunut, kun olen joutunut odottamaan oikeaa virheetöntä päätöstä lähes tupla-ajan ja joka kerta käymään Kelalla istumassa muutaman tunnin, että olen päässyt selvittämään asiaa.

Lisäksi rahoja laskuistani odotin reilun kuukauden takaisin. Maksoin siis laskut ensin itse ja hain rahoja takaisin itselleni. Oletin, että rahat tulisi parissa päivässä (max viikossa), kuten sossun hoitaessa toimeentulotukiasioita, mutta väärinpä oletin. Yli kuukauden jouduin venyttää pennejäni, koska parisataa € oli kiinni Kelalle lähetetyissä laskuissa!

Mielestäni olen oikeutettu saamaan Kelalta viivästyskorvauksia, mutta mietä mieltä on Kela itse?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 03 Touko 2017, 14:45

Hei Kärsinyt,

Jos sinulla on oikeus hyvitykseen sinun ei tarvitse sitä erikseen hakea vaan se maksetaan automaattisesti. Saat postitse kirjeen, jossa kerrotaan hyvityksen määrä.

Hyvitys sisältää korvauksen sinulle aiheutuneesta haitasta. Sinulle maksetaan myös laskun käsittelyn myöhästymisestä aiheutuneet viivästys- ja muistutuskulut mikäli ne ovat syntyneet Kelan toiminnan seurauksena.

Jos hyvitys ei kata sinulle viivästyksestä suoraan aiheutunutta vahinkoa, voit hakea erikseen vahingonkorvausta.
Vapaamuotoinen vahingonkorvaushakemus tulee toimittaa kirjallisesti Kelaan. Siinä sinun tulee esittää perustelut sille miksi haet vahingonkorvausta.

Kevät terveisin
Marja | Kela toimeentulotuki

Kärsinyt

Lukematon viesti Kirjoittaja Kärsinyt » 03 Touko 2017, 19:32

Eipä tullut vastausta kysemykseeni...

Halusin tietää, lasketaanko aika hakemuksen jättämisestä ensimmäisen päätöksen (laskelma tehty väärin) saamiseen vai hakemuksen jättämisestä toisen (Kelalla käyntini jälkeen oikein lasketun) päätöksen saamiseen?

Tein siis ensin hakemuksen oikeilla tiedoilla ja liitteillä, josta sain päätöksen määräajassa, mutta se oli laskettu väärin (huomioitu tulot väärin ja saatava summa alakanttiin reilusti). Tämän jälkeen jouduin käymään Kelalla paikanpäällä ja selostamaan asian (siis mikä väärin ja miten olisi pitänyt olla). Sitten päätös on laitettu uudelleenlaskentaan ja noin viikon päästä olen saanut uuden päätöksen, jossa laskelma/saamani summa viimein oikein.

Molemmissa päätöksissä eri saapumispäivämäärä, joten vaikuttaa kuin olisin saanut päätöksen ajoissa, vaikka oikeasti aikaa kului ekan hakemuksen jättämisestä toisen päätöksen saamiseen ennekuin päätös oli virheetön. Tuskin olisin saanut oikeita summia ollenkaan ennen olisi ravannut Kelalla oikaisemassa väärin tehtyjä laskelmia.

Vieras101010

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras101010 » 04 Touko 2017, 09:24

Jos virhe johtuu täysin KELAsta niin voit tehdä vapaamuotoisen vahingonkorvaushakemuksen. Selvität siinä hakemuksessa että mitä on tapahtunut ja mitä haittaa viivästyksestä on ollut, voit vaatia korvausta vaikka KELAn taulukon mukaisesti eli lasket montako päivää käsittelysi on myöhästynyt jos KELA olisi tehnyt päätöksen oikein. Periaatteessahan tuo on mennyt lain mukaan "oikein" mutta jos kyse on täysin KELAn virheestä niin voit hakea korvausta, se on sitten eri asia milloin ja miten näitä vahindonkorvaushakemuksia käsitellään.

Itse toimitin laskuja 12.3., 19.4. tuli virheellinen päätös ettei laskuja korvata, kunnan sosiaalitoimen kautta asia vireille ja 24.4. maksettiin osa laskuista (KELA siis), uudestaan kuntaan vireille maksamattomat laskut ja nyt sitten odotellaan mikä on kunnan/KELAn päätös. Kunta sanoo päätöksessään että laskut kuuluu KELAlle ja KELA sanoo että kuuluu kunnalle. :D Tällaista opettelua tämä alku ilmeisesti. :) Ja olen laittanut vahingonkorvaushakemusta laskuihin liittyen mutta se on tosiaan sitten eri asia milloin ja miten nää vahingonkorvaushakemukset käsitellään ja millä perusteella korvauksia saa...

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 04 Touko 2017, 13:17

Hei Kärsinyt!

Käsittelyaika lasketaan siitä kun on hakemuksen jättänyt ja ensimmäinen päätös annettu.

Ystävällisesti
Hanna | Kela toimeentulotuki

Skylab

Lukematon viesti Kirjoittaja Skylab » 05 Touko 2017, 02:33

Kolme päätöstä tältä keväältä... hyvitystä tiedossa 350 euroa, pidän tätä aika minimaalisena korvauksena ylimääräisestä työstä, vaivasta, nälästä, hermojen totaalisesta menetyksestä, liian jännittävästä ja henkisiä resursseja järkyttävästi sitoneesta keväästä sekä luottamuksen loppumisesta viranomaisten tiedotukseen ja toimintaan, mutta onhan se tyhjää parempi ja kattaa kyllä taloudelliset menetykset.

aivomato

Lukematon viesti Kirjoittaja aivomato » 05 Touko 2017, 07:23

Eli kun olen toimittanut laskuja kelaan joista sain päätöksen 23 arkipäivän kuluttua, luvatun 7 arkipäivän sijaan, en saa siitä korvausta? Toihan on ihan väärin. Samalla tavalla se kuuluu toimeentulotukeen, ja samalla tavalla jouduttiin miettimään mitä syödään kun ei rahoja näy tai kuulu. Ja kyseessä ei ollut mitkään 10€ laskut, vaan puhuttiin useammasta satasesta.