7 arkipäivää ei toteudu laskujen maksussa

Milloin toimeentulotuki maksetaan tilille? Voiko Kelasta saada maksusitoumuksen apteekkiin? Entä ruokakauppaan? Voiko Kela maksaa sähkölaskuni? Kysy ja keskustele toimeentulotuen maksamisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras

7 arkipäivää ei toteudu laskujen maksussa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Tammi 2019, 05:41

Minkä takia tämän palstan virkalijat väittävät pokkana, että laskut käsitellään seitsemässä arkipäivässä ihan kaikilla? No olette selvästi unohtaneet laskea mua mukaan...
Eipä mun laskuja vaan ikinä käsitellä siinä vaaditussa ajassa (eikä kyllä toimeentulotukihakemustakaan... Senkin kanssa aina vetkutellaan, vaikka on kaikki liitteet ym.).
Keskiviikkona tuli se "luvattu" 7 päivää... Jos ne olisi käsitelty silloin, niin eilen olisi pitänyt näkyä maksupäivä omilla sivuilla. Eipä näy ei.
Jos ne olisi käsitelty eilen, niin maksupäivä näkyisi tänään. Eipä näy ei.
Eli näköjään saa sitten odottaa niitä rahoja vasta keskiviikon jälkeen.
En jaksa uskoa, että käsittele niitä laskuja tänäänkään, mitäs sitä käsitellään! Annetaan ihmisten odottaa nälkäisinä ja annetaan laskujen vaikka mennä perintään, mitäs sen on väliä.
Kyseisessä pinossa on 3 joulukuun laskua (jotka on siis jo aikoja sitten maksettu, eräpäivänään), joista unohdin laittaa kopiot "ajoissa" ja mitäs se olisi hyödyttännyt, kun joulun pyhät oli välissä... Eli käsittely olisi niidenkin takia venynyt ja paukkunut..
Ja kaksi tämän kuun laskua (mm. sähkölasku). Sähkölaskun eräpäivä on tänään eli taitaapa sitten tulla huomautuslasku ja sitähän Kelan ei korvaa, vaikka syy olisi heissä! Sehän on asiakkaan vika, kun ei
(Ja kyseinen lasku on lähetetty heti, kun se postiluukusta kolahti, samana päivänä kävin kirjastossa skannaamassa kyseisen laskun). Ja hammaslääkärin laskussa (joka on myöskin toimitettu heti) oli eräpäivä jo keskiviikkona..
Kun muutenkin sössitte tämän kuun toimeentulotuen laskelmissa (laskitte, että saan muka 200 euroa enemmän, mitä todellisuussa tulee verojen jälkeen tilille....), niin noilla viime kuun laskujen rahoilla olisi päässyt kauppaan, mutta ei sitten.
Kyllähän tässä voi joo odottaa keskiviikkoon asti, että pääsee kauppaan.
Ja mulle on TURHA läpättämään, että soita tai mene tiskille. A) ei ole puhelimessa saldoa, kiitos Kelan. Olen sinne jo parina päivänä jonottannut ja maksanut turhasta! Ja B ) ei ole varaa bussiin (tilillä 30 senttiä) ja kävellen ei pääse!

Kela | toimeentulotuki

Re: 7 arkipäivää ei toteudu laskujen maksussa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 21 Tammi 2019, 10:27

Hei!

Kuulostaa ikävältä ja pahoittelut jos käsittely on viivästynyt.

Tarkemmin en valitettavasti osaa sanoa mikä käsittelyä on viivästyttänyt kohdallasi. Palstalla pystymme neuvomaan vain yleisesti eri etuuksiin liittyvissä kysymyksissä. Jos et pysty puhelinpalveluun ottamaan yhteyttä, sinun kannattaa seurata asiointipalvelua, josta näet kun laskut on käsitelty ja milloin ne on maksussa (kohdasta toimeentulotuki -> maksut).

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

EP1

Lukematon viesti Kirjoittaja EP1 » 04 Helmi 2019, 19:14

Minä olen myös joutunut viime aikoina lainaamaan ja säästämään etukäteen itselleni rahaa laskujen maksuun, koska laskut olisivat muuten erääntyneet. Tämä aiheuttaa tietysti sen, että jatkuvasti saa olla säästämässä toimeentulotukirahoja laskujen maksuun, eikä niitä uskalla käyttää elämiseen, kun ei voi luottaa, että Kelasta saisi rahat ajoissa. Sähkölaskurahoja olen odottanut nyt kahdeksan arkipäivää (huomenna alkaa yhdeksäs) mutta ei ole tullut edes asiointipalveluun ilmoitusta. Ja sitten kun tulee, menee vielä se kaksi pankkipäivää ennen kuin rahat on tilillä.

Ymmärrän, että tukipäätöksissä voi joskus kestää, mutta miksi laskuissakin? Jos asiakkaalla on voimassaoleva päätös, ei laskun maksuunlaittamisessa pitäisi olla mitään hidastetta.

Lawetorder

Lukematon viesti Kirjoittaja Lawetorder » 04 Helmi 2019, 20:59

EP1 kirjoitti:Minä olen myös joutunut viime aikoina lainaamaan ja säästämään etukäteen itselleni rahaa laskujen maksuun, koska laskut olisivat muuten erääntyneet. Tämä aiheuttaa tietysti sen, että jatkuvasti saa olla säästämässä toimeentulotukirahoja laskujen maksuun, eikä niitä uskalla käyttää elämiseen, kun ei voi luottaa, että Kelasta saisi rahat ajoissa. Sähkölaskurahoja olen odottanut nyt kahdeksan arkipäivää (huomenna alkaa yhdeksäs) mutta ei ole tullut edes asiointipalveluun ilmoitusta. Ja sitten kun tulee, menee vielä se kaksi pankkipäivää ennen kuin rahat on tilillä.

Ymmärrän, että tukipäätöksissä voi joskus kestää, mutta miksi laskuissakin? Jos asiakkaalla on voimassaoleva päätös, ei laskun maksuunlaittamisessa pitäisi olla mitään hidastetta.
Kela tekee aivan tahallaan tällain ja lasku joka liittyy toimeentulotukihakemuskuukauteen ja on tuessa huomioitu meno, sähkölasku tai vastaava joka laissa on, ei nauti tuota 7 päivän käsittelyaikaa.

En ymmärrä miksi kela laista päättelee näin, mutta se on väärin.

Olen hellästi yrittänyt kelaa neuvoa alkaan noudattaan lakeja kuin kuuluisikin, mutta ei auta, on se sellainen norsunluutorni ettei paremmasta väliä.

On erittäin helppo kirjoittaa päätökseen seuraavasti, koska laskut pitää huomioida menoina sellaisina kuin ne ovatkin, nekään ei "nauti" kohtuullista määrää, kuten ei lain yleisestä asumistuesta mukaan vuokran määräkään 9§, lku en muista, että: "toimeentulotukeen oikeuttava lasku huomioidaan tarvittaessa menona ajankohtana toimeetulotukikuukauden aikana ja jos maksetaan laskuttajalle suoraan, maksetaan toimeentulotukikuukauden aikana määrättynä eräpäivänä ja itse maksavalle asiakkaalle laskun määrän mukaan asiakkaan tilille viimeistään eräpäivänä".

Lasku ei todellakaan nauti mitään 7 arkipäivän päätösaikaa/käsittelyaikaa, koska A) päätös toimeentulotuesta on jo tehty ja lasku liittyy siihen päätökseen, VAIKKEI summaa olisi edes tiedossa taikka eräpäivää, MUTTA KUUKAUSI TIEDETÄÄN.

B) eräpäivältään toimeentulotukikuukautena oleva lasku liittyy jo suoraan toimeentulotukeen oikeuttavana menona määrältäänkin, vaikkei tuota summaa ole tiedossa, joten siltäkin osin sitä koskeva päätös on tehty.

Kela vain haluaa, että edes jotenkin olisi jäljellä uskontoa ja kunnioitusta vaativa toimintatapa heillä käytössään kyykyttää kansalaisia.

Kelassa luullaan ihmisten huijjaavan vain kelaa laskuillaan, eli olet syyllinen rikokseen niin kauan kunnes osoitat itse ettei kys ole rikoksesta tai edes yrityksestä.

Kehotan ihmisiä haastamaan kela rikoksistaan oikeuteen.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 05 Helmi 2019, 10:19

Hei EP1 ja Lawetorder!

Pahoittelen, jos laskujesi käsittely on viivästynyt. Tarkempaa syytä en osaa sanoa. Kuten tässä viestiketjussa on jo aiemmin vastattu, voit halutessasi olla yhteydessä puhelinpalveluun. Kannattaa myös seurata asiointipalvelusta, milloin tieto laskujen käsittelystä näkyy siellä.

Palautetta Kelan toiminnasta voi antaa täällä: www.kela.fi/palaute.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi