kysymys perustoimentulotuen/asumistuen ja vuokramaksusta

Milloin toimeentulotuki maksetaan tilille? Voiko Kelasta saada maksusitoumuksen apteekkiin? Entä ruokakauppaan? Voiko Kela maksaa sähkölaskuni? Kysy ja keskustele toimeentulotuen maksamisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

wubin98

kysymys perustoimentulotuen/asumistuen ja vuokramaksusta

Lukematon viesti Kirjoittaja wubin98 » 04 Helmi 2019, 15:07

Hei,
Minulla on vuokralainen, joka on ohjannut sekä asumistuki, että perustoimeentulotuki tililleni. Näiden kokonaissumma on ~70e enemmän kuin vuokra ja vesilaskun summat. Miten palautan tämä summa ja kenelle kuuluisin palauta sitä, Kelalle vai vuokralaiselle?

Vieras

Re: kysymys perustoimentulotuen/asumistuen ja vuokramaksusta

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 05 Helmi 2019, 09:48

Kelalle se pitäisi lähtökohtaisesti palauttaa kun sieltä se on tullutkin. Jos kyseessä on vain 1kk asia niin itse vuokranantajana jättäisin rahat "puskuriksi" tulevaa kuuta varten sillä kela ei aina maksa toimeentulotukea vakio summaa joka kuukausi ja palauttaisin 70e liikamaksun vasta vuokrasuhteen päätyttyä. Toki sitten soittelisin kelaan jos joka kuukausi alkaa tulla 70e liikaa ja kysyisin että onko siellä oikea vuokrasopimus.

Lawetorder

Lukematon viesti Kirjoittaja Lawetorder » 05 Helmi 2019, 10:17

Vieras kirjoitti:Kelalle se pitäisi lähtökohtaisesti palauttaa kun sieltä se on tullutkin. Jos kyseessä on vain 1kk asia niin itse vuokranantajana jättäisin rahat "puskuriksi" tulevaa kuuta varten sillä kela ei aina maksa toimeentulotukea vakio summaa joka kuukausi ja palauttaisin 70e liikamaksun vasta vuokrasuhteen päätyttyä. Toki sitten soittelisin kelaan jos joka kuukausi alkaa tulla 70e liikaa ja kysyisin että onko siellä oikea vuokrasopimus.
AAAiiivaaan väärä vastaus, ei raha kuulu sille keneltä se tullut, vaan sille kenelle se kuuluukin.

Eli kysyjän vuokralainen on ohjannut asumistuen, että vuokranmäärän toimeentulotuesta vuokranantajalle ja tällöin ei ole mitenkään mahdollista, että jäisi joka kuukausi "ylimääräistä" 70€.

Lisäksi tuo "puskuriksi" kehoittaminen on niin naurettava ja edustaa hyvin selkeästii ajattelutapaa joka joillain "viisailla" hallituksessa onkin.

Ensinnäkin hallintoasian vireille panija ei voi määrätä siitä toimeentulotuen osuudesta mikä kuuluu hänelle, asumistuesta, että loppuvuokran osuudesta hän voi määrätä maksettavaksi muulle taholle kuin itselleen.

Varsinainen toimeentulotuki kuuluu ainoastaan toimeentulotuen saajalle.

Eli jos kela on maksanut liikaa, niin kelan pitää se osoittaa ja oikaista virheensä ihan itse ja jos virhettä ei ole, niin jossain mättää tuon 70€ osalta ja joka kuitenkin kuuluu vuokralaiselle, eli nyt kiltisti vain viemään se 70€ vuokralaiselle.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 05 Helmi 2019, 15:07

wubin98 kirjoitti:Hei,
Minulla on vuokralainen, joka on ohjannut sekä asumistuki, että perustoimeentulotuki tililleni. Näiden kokonaissumma on ~70e enemmän kuin vuokra ja vesilaskun summat. Miten palautan tämä summa ja kenelle kuuluisin palauta sitä, Kelalle vai vuokralaiselle?
Hei wubin98!

Voit sopia palautuksesta vuokralaisesi kanssa, mutta asiasta on syytä Kelalle ilmoittaa, jotta asia voidaan tarkistaa mahdollisten liikamaksujen varalta.

www.kela.fi/palvelunumerot

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi