Miksi kela viivästyttää päätöksiä?

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Kirjoittaja Vieras 10 Helmi 2019, 20:03
Eikö Kela velvoita nuorta koulutuksensa lopettanutta nuorta hakeutumaan esim. työpajatoimintaan tai muuhun aktivoivaan toimintaan ennenkuin aletaan vastikkeettomasti antamaan passivoivaa toimeentulotukea, jota saatuaan nuori oppii , ettei oikeastaan kannatakaan lähteä kodista ulos hakemaan työtä tai opiskelupaikkaa ?
Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki 11 Helmi 2019, 10:57
Hei!

Toimeentulotuki on henkilön tai perheen viimesijainen taloudellinen tuki, joka kattaa elämän perusmenoja.

Toimeentulotuki on tarkoitettu lyhytaikaiseksi etuudeksi, ja sen tarkoitus on auttaa tilapäisten vaikeuksien yli, ehkäistä sellaisten syntymistä ja edistää itsenäistä selviytymistä.

Lisätietoja toimeentulotuesta ja siitä kuka voi etuutta saada on osoitteessa: www.kela.fi/toimeentulotuki-kuka-voi-saada

Terveisin
Riikka | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi
Kirjoittaja Aurora1999 11 Helmi 2019, 13:33
Vieras kirjoitti:Eikö Kela velvoita nuorta koulutuksensa lopettanutta nuorta hakeutumaan esim. työpajatoimintaan tai muuhun aktivoivaan toimintaan ennenkuin aletaan vastikkeettomasti antamaan passivoivaa toimeentulotukea, jota saatuaan nuori oppii , ettei oikeastaan kannatakaan lähteä kodista ulos hakemaan työtä tai opiskelupaikkaa ?

Joo mut ite olen hakenut työttömyysetuutta ja sanoivat että olet vielä opiskelija. Minulla on kuitenkin lapsi jonka takia minulle nyt maksetaan toimeentulotukea koska en ole töissä ja minulla ei ole muita tuloja
Kirjoittaja Aurora1999 11 Helmi 2019, 14:33
siis kyllä kela tietää miten ne ovat minun etuudet katsoneet, että mitä tässä alkaa nyt filosofoimaan mitä minä saan tai en saa.Kertoin vain asiasta, kun sanoit,että eikö nuorten pitäisi itse hakea töitä tai yms. En minä tässä mun henkilökohtaista elämää ala kertomaan. Kyllä minä olen hoitanut kelan kanssa minulle kuuluvista etuuksista ja he tietävät mitä etuuksia ne minulle maksavat.
Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki 11 Helmi 2019, 15:28
Hei!

Kiitoksia viesteistä!

Kela on yhteydessä koulunsa lopettaneisiin nuoriin:
https://elamassa.fi/yleinen/koulunsa-ke ... naa-yksin/

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela toimeentulotuki
Kirjoittaja ellinoora2000 12 Helmi 2019, 02:41
Minä olen soittanut kolme kertaa asiasta. Eilen virkailija sanoi laittavansa vauhtia käsittelyyn ja niin lempeästi sanoi että iltapäivällä pitäisi olla päätös nähtävillä. EIkä mitään! Mitään ei näy. Edelleen käsittelyssä....... Olen nyt kolme viikkoa odottanut päätöstä ja rahaa. Enää ei naurata, kun perheessä neljä poikaa ja olen yh ja ruoka ja kaikki on todella loppu ja vuokra täytyy saada maksettua, lääkettäkin pitäisi saada haettua mutta kun ei ole maksusitoumusta tälle kuulle niin eihän sitä pysty hakemaan. Kela tappaa ihmiset nälkään ja sairauksiin ja aikaansaa asunnosta häädöt. Mikä tässä mättää???????
Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki 12 Helmi 2019, 11:23
Hei ellinoora2000!

Neuvoisin sinua ottamaan vielä yhteyttä Kelaan henkilökohtaisesti, että voimme selvittää tarkemmin hakemuksesi käsittelyn tilannetta. Jos Kela arvioi hakemuksesi kiireelliseksi, hakemus käsitellään samana tai seuraavana arkipäivänä hakemuksen saapumisesta. Kiireellisissä tilanteissa on mahdollista saada myös maksusitoumus lääkkeisiin tai elintarvikkeisiin.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela toimeentulotuki
Kirjoittaja Kalamanteri 12 Helmi 2019, 17:14
Sillä kiireellisyys termillä ei ole vaikutusta. Olen ollut ilman tuloja joulukuun 20.päivstä asti. Työttömyysturva ja asumistuki laitettu vireille 9.1. toimeentulotukihakemus 21.1. tarkistettu, että kaikki liitteet on. Kuulemma on laitettu kiireelliseksi. Nyt on 12.2 eikä päätöksiä ole yhdestäkään em. asiasta tehty. Olen ollut sekä puhelimitse että paikan päällä yhteyksissä asiasta.
Vastaa