Erityiskorvattavaan lääkkeeseen maksusitoumus

Milloin toimeentulotuki maksetaan tilille? Voiko Kelasta saada maksusitoumuksen apteekkiin? Entä ruokakauppaan? Voiko Kela maksaa sähkölaskuni? Kysy ja keskustele toimeentulotuen maksamisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

kroonikko

Erityiskorvattavaan lääkkeeseen maksusitoumus

Lukematon viesti Kirjoittaja kroonikko » 11 Huhti 2019, 11:05

Sain lääkäriltä reseptin ja b-lausunnon erityiskorvattavaan lääkkeeseen, johon pitää hakea rajattu maksusitoumus (kallis lääke). Lääkkeen korvaus on nyt kelan käsittelyssä ja sen pitäisi valmistua tämän kuun aikana. Kelalla ei ole mitään perusteita hylätä hakemusta. Voinko hakea rajatun maksusitoumuksen ennen kuin päätös korvauksesta tulee? Lääkkeellä on kiire ja olen odottanut sitä kuin kuuta nousevaa jo usean kuukauden ajan. Minulla ei ole vielä myönnetty tälle kuulle toimeentulotukea (hakemus ollut käsittelyssä 11 arkipäivää vaikka kaikki liitteet olen toimittanut...).

Aiempina kuukausina minulle ei ole automaattisesti myönnetty mitään maksusitoumusta apteekkiin, vaikka käytän säännöllisesti ihan tavallisia peruskorvattavia lääkkeitä. Kai tämä on virheellinen toimintatapa, oletan että joudun tästä uudestakin lääkkeestä kelan kanssa tappelemaan eli haluan hakemuksen vireille mahdollisimman aikaisin.

Kela | toimeentulotuki

Re: Erityiskorvattavaan lääkkeeseen maksusitoumus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 11 Huhti 2019, 15:14

Hei kroonikko!

Maksusitoumus lääkkeisiin tulee automaattisesti, jos toimeentulotukipäätös on myönteinen. Tieto maksusitoumuksesta on päätöksen ensimmäisellä sivulla.

Jos lääkkeen käyttöön ei ole saanut päätöstä erityiskorvausoikeudesta ja kyseessä on erityiskorvattava lääke, tarvitaan silloin rajattu maksusitoumus. Hakemukseen on hyvä mainita kyseisen lääkkeen käytöstä ja tarpeesta saada rajattu maksusitoumus.

Tässä tilanteessa sinun tulisi toimittaa resepti/potilasohje hakemuksen liitteeksi sekä pyyntö rajatusta maksusitoumuksesta.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi