Työttömyyspäivärahasta sairauspäivärahalle

Milloin toimeentulotuki maksetaan tilille? Voiko Kelasta saada maksusitoumuksen apteekkiin? Entä ruokakauppaan? Voiko Kela maksaa sähkölaskuni? Kysy ja keskustele toimeentulotuen maksamisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Kysyjavastaa

Työttömyyspäivärahasta sairauspäivärahalle

Lukematon viesti Kirjoittaja Kysyjavastaa » 15 Huhti 2019, 14:59

Hei,

Olisin kysynyt, että miksi Kela katsoo, että kun henkilö siirtyy työttömyyspäivärahalta sairauspäivärahalle, että työttömyyspäivärahan kanssa samassa kuukaudessa maksuunpantu sairauspäiväraha on kuin ylimääräistä tuloa?

Yhtään päällekkäistä maksupäivää ei ole, ja olisin helposti kuvitellut, että tällaisessa tapauksessa käytetään laskennan perusteena 21 päivän mukaista laskentatapaa, ihan samoin kuin jos kaksi työttömyyspäivärahakautta tulee maksuun samana kuukautena.

Itseltä laskettiin tammikuussa alkanut sairauspäiväraha ylimääräiseksi tuloksi, ja seuraavan kuukauden tt-tuesta vähennettiin ensin noin 150 euroa ja jouduin maksamaan itse kolme hammaslääkärilaskua (reilu 100 euroa) tämän takia. Tästä sitten seurasi se, että helmikuulle käyttööni jäi noin 250 euroa. Täysin hämmästyttävä ratkaisu.
Yritin tästä soittaa, ja minulle sanottiin, että oikein laskettu, joten en sitten valittanut päätöksestä, vaikka omasta mielestäni selkeästi väärin tehty päätös.

Olisin nyt sitten kysynyt sitä, että kun kerran eri päivärahat erotellaan näin toimeentulotuensaajan tappioksi ja vyönkiristykseksi, että missä vaiheessa, kun sairauslomani loppuu, minun kannattaa hakea uudelleen työttömyyspäivärahaa, ettei nuo rahat vaan vahingossakaan päädu samalle maksuunpanokuukaudelle?

Toki minulla ei ole mitään valtaa siihen, missä aikataulussa Kela päätöksiään tekee, mutta joku aikatauluarvio olisi mukava saada, ettei tarvitse syödä pieniä kiviä enää toista kertaa.

Mikäli katsotte, että päätöksessä on sittenkin ehkä tapahtunut virhe, niin myös siihen olisin mielelläni kuulemassa vastauksen, että kuinka toimin?

Kela | toimeentulotuki

Re: Työttömyyspäivärahasta sairauspäivärahalle

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 16 Huhti 2019, 13:41

Hei Kysyjavastaa!

Toimeentulotuessa tulot huomioidaan niiden maksupäivän mukaan. Jos sinulle on maksettu sairauspäivärahaa ja työttömyysturvaa saman kuukauden aikana, huomioidaan kummankin etuuden maksut sinulle saman kuukauden tuloksi.

Työttömyysturvassa uusien hakemusten käsittelyaika on noin 19 päivää. Tarkemmin työttömyysturvan hakemisesta voi tiedustella Kysy työttömyysturvasta -palstalla: viewforum.php?f=32

Emme voi palstalla ottaa kantaa yksittäisiin päätöksiin. Jos olet tyytymätön päätökseen, voit laatia siitä valituksen.
www.kela.fi/toimeentulotuki-nain-haet-muutosta

Ystävällisesti
Marika | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi