Perustoimeentulotuen myöntävän päätöksen kumoaminen.

Milloin toimeentulotuki maksetaan tilille? Voiko Kelasta saada maksusitoumuksen apteekkiin? Entä ruokakauppaan? Voiko Kela maksaa sähkölaskuni? Kysy ja keskustele toimeentulotuen maksamisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

mitatapahtuu

Perustoimeentulotuen myöntävän päätöksen kumoaminen.

Lukematon viesti Kirjoittaja mitatapahtuu » 27 Syys 2019, 10:40

Hei!
Onko tässä toimittu oikein?:

Perustoimeentulotukipäätös tehty 22.8, myöntävä Lokakuun loppuun. Päätöksessä sanottiin, että maksavat sairaalalaskuni, jonka eräpäivä oli 6.9. Laskin kuntoutusrahan veroprosenttia, Kelalla käydessäni sanoivat, ettei vaikuta perustoimeentulotukeeni.

Uusi päätös tullut 18.9, 13 päivää ennen Lokakuun perustoimeentulotuen maksupäivää. Minulta on evätty perustoimeentulotuki Lokakuulta, koska tuloni ylittävät n. 60€. Uudessa päätöksessä lukee myös, ettei sairaalalaskuani maksettu ja tosiaan laskun eräpäivä oli edelleen 6.9.

Nyt aamulla minulle tuli perintätoimistosta kirje, ettei laskua ole vielä maksettu ja näinollen laskussa on nyt korkoa. Olen täysin rahaton, eikä mulla ole Kelan takia rahaa maksaa edes Lokakuun vuokran omaa osuuttani. Oon käynyt sossussa, ihmettelivät asiaa.

voivoi3

Re: Perustoimeentulotuen myöntävän päätöksen kumoaminen.

Lukematon viesti Kirjoittaja voivoi3 » 27 Syys 2019, 12:34

Ei tietysti sinua enää auta mutta ongelma tuli siitä että lähdit säätään sitä veroprosenttia kelan kuntoutusrahaan jonka seurauksena käteenjäävä osuus siitä rahasta nousi joten toimeentulotuen laskentaperusteet muuttui ja näin nyt siis kävi.

Sinulle oli siis neuvottu väärin tässä asiassa. Toimeentulotuen perusteet lasketaan NETTOtuloista joten tottakai vaikutusta on jos nettotulot nousee. Kumma kun sossukaan ei ole tätä sinulle avannut.

mitatapahtuu

Lukematon viesti Kirjoittaja mitatapahtuu » 27 Syys 2019, 12:41

Mietin eniten tuota sairaalalaskua? Mielestäni päätöstä sen maksamisesta ei voi kumota eräpäivän jälkeen. Olenko väärässä?

voivoi3

Lukematon viesti Kirjoittaja voivoi3 » 27 Syys 2019, 13:02

Sinulle on tehty uusi päätös myös syyskuulle. Siinä laskuasiassa voi olla sellainen tilanne että korjattu laskelma syyskuulle ei anna oikeutusta koko laskun summaan ja siksi sitä ei ole kelan toimesta maksettu mutta ehkä oikeus tulisi osaan laskusta ? Kyllä nämä asiat ainakin pitäisi selvitä siitä päätöksestä kun katsoo syyskuun laskelmaa ?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 27 Syys 2019, 13:17

mitatapahtuu kirjoitti:
27 Syys 2019, 10:40
Hei!
Onko tässä toimittu oikein?:

Perustoimeentulotukipäätös tehty 22.8, myöntävä Lokakuun loppuun. Päätöksessä sanottiin, että maksavat sairaalalaskuni, jonka eräpäivä oli 6.9. Laskin kuntoutusrahan veroprosenttia, Kelalla käydessäni sanoivat, ettei vaikuta perustoimeentulotukeeni.

Uusi päätös tullut 18.9, 13 päivää ennen Lokakuun perustoimeentulotuen maksupäivää. Minulta on evätty perustoimeentulotuki Lokakuulta, koska tuloni ylittävät n. 60€. Uudessa päätöksessä lukee myös, ettei sairaalalaskuani maksettu ja tosiaan laskun eräpäivä oli edelleen 6.9.

Nyt aamulla minulle tuli perintätoimistosta kirje, ettei laskua ole vielä maksettu ja näinollen laskussa on nyt korkoa. Olen täysin rahaton, eikä mulla ole Kelan takia rahaa maksaa edes Lokakuun vuokran omaa osuuttani. Oon käynyt sossussa, ihmettelivät asiaa.
Hei, mitatapahtuu!

Jos toimeentulotuki on evätty lokakuulta, ei se vaikuta syyskuussa erääntyvän laskun maksuun, jos sinulla on edelleen oikeus toimeentulotukeen syyskuulta. Jos päätöksellä on virhe, sitä voidaan tarkistaa. Jos olet muuten tyytymätön päätöksen sisältöön, voit hakea muutosta oikaisuvaatimuskeskuksesta, www.kela.fi/toimeentulotuki-nain-haet-muutosta.

Perutoimeentulotuen laskelmalla huomioidaan nettotulot.

Palstalla on hankala ottaa kantaa päätökseesi; tarvittaessa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Jos päätöstä on tarkistettu jälkikäteen ja toimeentulotukioikeutta ei synny, ei myöskään makseta kyseisellä ajalla erääntyviä laskuja. Tarvittaessa voit olla yhteydessä oman kunnan sosiaalitoimeen, jos sinulla on vaikeuksia maksaa jo erääntyneitä laskuja.

Ystävällisesti
Susanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi