Työttömyysetuuden epäreilu laskutapa

Milloin toimeentulotuki maksetaan tilille? Voiko Kelasta saada maksusitoumuksen apteekkiin? Entä ruokakauppaan? Voiko Kela maksaa sähkölaskuni? Kysy ja keskustele toimeentulotuen maksamisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

korkeampaa matematiikkaa

Työttömyysetuuden epäreilu laskutapa

Lukematon viesti Kirjoittaja korkeampaa matematiikkaa » 13 Helmi 2020, 13:10

Ihmettelen sitä miten minua rangaistaan, kun työttömyysetuutta on kerran maksettu kaksi 20 kuukauden jaksoa saman kuukauden aikana. Esimerkiksi nyt helmikuussa saan todellisuudessa pankkitililleni työttömyysetuutta 538 euroa, mutta Kelan laskelmassa saankin muka 579 euroa. Saan siis 40 euroa vähemmän toimeentulotukea kuin minun oikeastaan pitäisi saada tulojeni mukaan.
Tuo 40 euroa on tosi paljon rahaa minulle. Vuodessahan siitä kertyy 12 x 40 euroa eli melkein 500 euroa. Onko tämä rangaistus elinkautinen??? Mitenhän Kela ja lainsäätäjä perustelevat tämän epäoikeudenmukaisen kohtelun?

korkeampaa matematiikkaa

Re: Työttömyysetuuden epäreilu laskutapa

Lukematon viesti Kirjoittaja korkeampaa matematiikkaa » 13 Helmi 2020, 13:12

Korjaus: piti siis olla "kaksi 20 PÄIVÄN maksujaksoa"

Vierilla

Lukematon viesti Kirjoittaja Vierilla » 13 Helmi 2020, 14:11

Saat vuodessa 13 kertaa työttömyysetuutta, kun toimeentulotuessa on 12 kk. Eli tosiasiallisesti saat sen puuttuvan reilut 500e.

korkeampaa matematiikkaa

Lukematon viesti Kirjoittaja korkeampaa matematiikkaa » 13 Helmi 2020, 15:25

Niin, mutta sain sen "ylimääräisen" työttömyysetuuden vain yhden kerran, mutta tämä laskutapako jatkuu niin kauan kuin olen Kelan asiakas???

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 13 Helmi 2020, 16:08

Hei korkeampaa matematiikkaa!

Toimeentulotuessa käytetään kerrointa 21,5 työttömyysetuudessa siitä eteenpäin, kun työttömyysetuutta maksetaan saman kuukauden aikana kaksi 20 päivän jaksoa. Kun työttömyysetuus maksetaan 20 päivän maksuerissä, niin vuoden aikana maksueriä on yhteensä 13. Koska vuodessa on 12 kuukautta, niin yhden kuukauden aikana vuodessa maksetaan kaksi 20 päivän maksuerää.

Tälle kyseiselle kuukaudelle ei kuitenkaan perustoimeentulotuessa huomioida työttömyysetuutta kahta kertaa tulona, vaan tulevien kuukausien aikana perustoimeentulotuessa huomioidaan työttömyysetuus 21,5 kertoimella. Kertoimen käyttö siis tasoittaa tuon kerran vuodessa tulevan samalle kuukaudelle ajoittuvan maksun tasaisemmin eri kuukausille.

Jos työttömyysetuutesi maksu jatkuu, niin myös 21,5 kertoimen käyttö toimeentulotuessa jatkuu.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

korkeampaa matematiikkaa

Lukematon viesti Kirjoittaja korkeampaa matematiikkaa » 14 Helmi 2020, 11:17

Kiitos vastauksesta! Ymmärrän nyt periaatteen, mutta mielestäni se on silti hieman epäreilu, koska kaksi eri etuutta maksetaan eri jaksoissa. Näin kerran vuodessa tulee ylimääräinen potti, joka pitäisi itse säästää ja jakaa 12 kuukaudelle. Näin ei voi tehdä, jos ei tiedä tästä oudosta ja monimutkaisesta laskutavasta etukäteen. Muutenkin se on inhimillisesti ottaen toivotonta, kun koko ajan kitkuttelee juuri ja juuri toimeentulon rajoilla. Tukien maksutapaa tulisi yhtenäistää jotenkin, jotta kuukausitulot olisivat ennustettavia.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Helmi 2020, 08:36

Kelalle voi antaa palautetta https://www.kela.fi/anna-palautetta