Lapsen tulot miten vaikuttavat toimeentulotukeen

Milloin toimeentulotuki maksetaan tilille? Voiko Kelasta saada maksusitoumuksen apteekkiin? Entä ruokakauppaan? Voiko Kela maksaa sähkölaskuni? Kysy ja keskustele toimeentulotuen maksamisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Omppu73

Lapsen tulot miten vaikuttavat toimeentulotukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Omppu73 » 14 Helmi 2020, 09:45

Miten vaikuttaa alaikäisen lapsen yksittäinen ansiotulo vanhemman toimeentulotukeen. Lapsi ei asu toimeentulotukea saavan vanhemman luona eikä kuulu hänen talouteensa. ( äiti asuu yksin).Alaikäinen lapsi asuu isänsä luona,jolla yksinhuoltajuus lapseen. Äidillä tapaamisoikeus lapseen.

Kela | toimeentulotuki

Re: Lapsen tulot miten vaikuttavat toimeentulotukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 14 Helmi 2020, 13:21

Hei, Omppu73!

Alaikäisen tuloja huomioidaan laskelmalla vain, jos ne ovat vähäistä suurempia (yli 50 €) ja säännöllisiä (yli 3 kk). Satunnaisia ja vähäisiä tuloja ei huomioida.

Ystävällisesti
Susanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Omppu73

Lukematon viesti Kirjoittaja Omppu73 » 14 Helmi 2020, 14:10

Miksi sitten lapseni saama ansiotulo on toimeentulohakemuksessa katsottu minun omaksi ansiotulokseni? Tulo tarkistettu päätöksen mukaan tulorekisteristä. Omalla kohdallani ei ole mitään ansiotuloja enkä myöskään näe lapseni saamaa ansiotuloa omien tietojeni kautta tulorekisterisyä.Lapsesta ei ole mitään mainintaa saamassani päätöksessä. Häntä ei ole otettu huomioon ruokakunnassa ( minä yksin ruokakunnan ainoa jäsen) eikä hänen omaa osuuttaan menoista ole huomioitu, mutta hänen tulot on kyllä otettu huomioon oletettuina minun tuloinani.

Omppu73

Lukematon viesti Kirjoittaja Omppu73 » 14 Helmi 2020, 14:31

Omppu73 kirjoitti:
14 Helmi 2020, 14:10
Miksi sitten lapseni saama ansiotulo on toimeentulohakemuksessa katsottu minun omaksi ansiotulokseni? Tulo tarkistettu päätöksen mukaan tulorekisteristä. Omalla kohdallani ei ole mitään ansiotuloja enkä myöskään näe lapseni saamaa ansiotuloa omien tietojeni kautta tulorekisterisyä.Lapsesta ei ole mitään mainintaa saamassani päätöksessä. Häntä ei ole otettu huomioon ruokakunnassa ( minä yksin ruokakunnan ainoa jäsen) eikä hänen omaa osuuttaan menoista ole huomioitu, mutta hänen tulot on kyllä otettu huomioon oletettuina minun tuloinani.
Miten olisi asian laita jos lapseni isä olisi myös Kelan toimeentulotuen piirissä oleva, niin otettaisiinko tämä samainen summa huomioon myös hänen ansiotulonaan?Ihmettelen vaan....

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 17 Helmi 2020, 08:57

Hei!

Suosittelen ottamaan yhteyttä henkilökohtaisen palvelukanavan kautta ja selvittämään tulisiko päätös tarkistettavaksi. Voit halutessasi ilmoittaa tarkistustarpeesta myös seuraavalla toimeentulotuen hakemuksella, jos et pysty esimerkiksi soittamaan asiakaspalveluun.

Lapsen tuloja huomioitaisiin sen vanhemman toimeentulotuen laskelmalla, kenen luona lapsi asuu.

Vaikuttaa omituiselta että sinun tulonasi näkyisi lapsen tuloja, tätä asiaa kannattaa vielä selvitellä. Tällä palstalla ei tarkemmin voida asiaa selvittää, koska se edellyttää henkilökohtaista tunnistautunutta palvelua.

Terveisin
Riikka | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi