Tulojen vaikutus ja niistä ilmoittaminen

Milloin toimeentulotuki maksetaan tilille? Voiko Kelasta saada maksusitoumuksen apteekkiin? Entä ruokakauppaan? Voiko Kela maksaa sähkölaskuni? Kysy ja keskustele toimeentulotuen maksamisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Katjuskaani

Tulojen vaikutus ja niistä ilmoittaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Katjuskaani » 02 Kesä 2020, 15:51

Hei!

Minulla on myönteinen päätös toimeentulotuesta touko- ja kesäkuulle. Olen yrittänyt saada yksittäisiä keikkatyövuoroja nyt kesäkuulle.

Olenko ymmärtänyt oikein, että saan tienata 150e ilman että se vaikuttaa toimeentulotukeen?
Miten mahdolliset siitä ylimenevät tulot vaikuttavat?

Lisäksi haluaisin varmistaa vielä, miten minun kuuluu toimia seuraavanlaisessa tilanteessa. Jos teen kuvitteellisesti yhden työvuoron, josta maksettaisiin palkka 5.6. Milloin minun pitää tehdä kelalla asiasta ilmoitus ja minkä kuun toimeentulotukeen tulot vaikuttavat? Entä jos työvuoroja tuleekin useampi ja kun keikkatöitä ei tiedä etukäteen, joten niiden ennalta ilmoittaminen ei onnistu, niin pitääkö jokaisen palkanmaksun jälkeen tehdä ilmoitus?

Kela | toimeentulotuki

Re: Tulojen vaikutus ja niistä ilmoittaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 03 Kesä 2020, 08:32

Hei, Katjuskaani!

Ansio- ja yrittäjätulosta vähennetään enintään 150 euroa kuukaudessa. Tämä osa tuloista ei vaikuta toimeentulotuen määrään. Ylimenevä ansiotulo huomioidaan tulona laskelmalla sen kuukauden toimeentulotukeen, kun ansiotulo on maksussa.

Tulojen muutoksesta tulee tehdä ilmoitus Kelaan. Ilmoituksen voit tehdä asiointipalvelussa, toimeentulotuen hakemuslomakkeella (TO1), puhelimitse tai Kelan palvelupisteessä. Jos et ilmoita muutoksista, sinulle voidaan maksaa tukea aiheettomasti tai väärän suuruisena. Tällöin liikaa maksettu tuki saattaa pienentää perustoimeentulotuen tulevia maksuja. Tarkista lisäksi, miten muuttunut tilanteesi vaikuttaa muihin Kelan maksamiin tukiin.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi